hur räkna omkrets till areal??

S

sinner

snälla, jag är helt usel på matte:o
kan nån förklara för mig hur många hektar en yta på 1600meter i omkrets har?
och gärna 1150meter också...

pinsamt att be om hjälp med detta när man har läst matte B....:o:grin:

Sv: hur räkna omkrets till areal??

snälla, jag är helt usel på matte:o
kan nån förklara för mig hur många hektar en yta på 1600meter i omkrets har?
och gärna 1150meter också...

pinsamt att be om hjälp med detta när man har läst matte B....:o:grin:

Hej hej,
Får se om jag kan klura ut detta så här på kvällskvisten...
400m+400m+400m+400m = 1600meter omkrets
Längden gånger bredden blir arealen, 400x400=160000m = 16 hektar.
Då borde den andra vara 11,5 hektar?

Tror jag :rofl:
//Jezz

hmm..känns för enkelt... det är ju betesmark, vilket såklart inte är fyrkantigt, frågan är im det går att använda den formeln till en fullständigt oregelbunden form?? jag är trött....

Enligt det sättet att räkna, vilket stämmer om vi talar om en kvadrat resp en rektangel, så skulle alternativ 2 bli= 8,25 m2.
(300+300+275+275 m)

Är det en annan form på arealen, kan ytan bli vad som helst. :idea:
Tänk dig t ex 600+600+200+200 m. Då får vi 200x600= 12 ha.
Eller 700+700+100+100 m. 100x700= 7 ha.

Ännu värre (och kanske mindre) blir det, och svårare att beräkna, om det inte är en symetrisk form utan oregelbunden och kanske med midjor etc.

I realiteten måste man räkna ut oregelbundna arealer genom att geometriskt ta dom bit för bit.

LIA

Så länge ytan inte är typ cirkelformad är det ganska värdelöst att bara veta omkretsen...

Så om du är intresserad av att veta storleken på ytorna är det bara att gå ut och ta några mått till.
Eller det kanske går att hitta en karta över området :idea:

Stega kortsida x långsida om hagen är någorlunda rektangulär eller kvadratisk...Annnars måste du räkna bit för bit, tex om hagen bildar en triangel i något hörn....

Precis. Omkretsen säger ingenting om ytan.

Man kan till och med tänka sig en omkrets på 1600m med ytan 8 kvadratmeter - eller till och med ingen yta alls. Som en enda lång linje i terrängen.

Exempel 1: 800 x 0,01 x 800 x 0,01 [m] = 8 kvadratmeter

Eller en cirkel med omkretsen 1600 m => radie ~= 255m => yta ca 2 hektar. Cirkel är det mest yteffektiva som finns som funktion av omkrets.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 700
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar