Hur räkna foderstat på bete?

lis

Trådstartare
Har ett fullblod som är alldeles för tunn över revbenen:cry:. Köpte henne i våras. Hon var dräktig & var redan då tunn över revbenen. Fick föl men det dog:cry:. Hon går på ogödslat ängsbete. Hon får i dagsläget 3-4kg lucern,3dl olja och 1-2kg krafft energi. Hon står inne om dagarna när det är som mest blinningar och då äter hon några kg hö. Har ett annat svår fött fullblod också, men hon håller sig alldeles utmärkt i hull på detta recept. Hur ska man räkna ut en bra foderstat när dom går på bete? Hur många kg gräs äter en häst om dagen ungefär och hur mkt ts är det i gräs? Tycker detta är jätte svårt,hästen är i utmärkt kondition och har bra med muskler men ingenting över revbenen.. Tycker det ser bedrövligt ut när man ser revbenen:cry:. Hur snabbt bör man se resultat av ändrad foderstat? Tacksam för hjälp.

Sv: Hur räkna foderstat på bete?

Men vad tråkigt att förlora ett föl. Kan inte vara en rolig upplevelse.

Jag tror det är svårt att göra en foderstat med betet inräknat speciellt nu när det är torrt och betet var ängsbete som dessutom är ogödslat så det kan inte vara mycket näring i det där. Jämför möjligen med hö med låga värden.

Jag hade gjort en blandning på ca 2-3 kg lusern, 3-5 dl sojamjöl, 1 kg havre, 2 dl olja och så mineraler. Den givan hade hon fått två ggr per dag. Just sojamjöl brukar göra tunnisar riktigt fina. Vänj in med bara ett par dl soja de först dagarna. Det finns färdigfoder att köpa också men denna blandningen är prisvärd och de blir fina på den.

Lycka till :)

Låter som att ditt fullblod får för lite energi, eftersom hon är fint musklad har du troligen ingen brist på protein.
Ogödslat ängsbete innehåller nog inte speciellt mycket nu, fullblod har ju oftast höga krav på maten.

Jag skulle öka på Krafft Energin, eller lägga till havre, eventuellt kornkross, Krafft Energi har utgått ur Kraffts sortiment men du kanske får tag i det fortfarande. Vill du inte ge så mycket spannmål finns tex Vitafor Derby som endast innehåller 7,6 % spannmål, 12,2 MJ och 75 gr smb rp. Oljan kan man också öka om hästen får flera mål om dagen med olja i. Sen är det ju bra om de kilona hö hästen äter innehåller mycket energi.

Om hästen får för mycket protein kan det bli så att den får lov att använda energi för att ta hand om proteinöverskottet. Jag skulle inte i detta läget öka lucerngivan när du redan ger så pass mycket.

Rids hon någonting? Den uppfattningen jag fått av fbl irl och de som finns på buke är att det är mer ridning som fått de i bättre hull än mera mat! Som att de tar till sig maten mer och på rätt sätt när de får jobba.

Sen hur trivs hon? Sörjer hon fölet?

Mitt fullblod är otroligt personlig, hon rasade 60 kg på 6 mån när jag flyttade henne fast hon reds och fick samma mat som när jag hade henne!!
Sen kom hon hem och då kom formen tillbaka på typ en gång.

Äter hon all mat hon får? Varför ger du Krafft Energi? Hur många mål mat om dagen får hon?

Det jag har fått lära mig om foder och fullblod är följande; väl tilltagen tid för att äta + bra hö = fin häst. Givetvis klarar sig inte alla hästar på bara hö, men funkar inte dessa bitar så garanterar jag dig att det andra inte funkar heller. För min häst innebär det tre givor om dagen då kraftfodret är uppdelat i jämna givor OCH hon har tid att sätta i sig allt hö. Bekymra dig inte så mycket om vad hon äter i hagen, se bara till att betet är bra.

Denna rutin funkar för mitt fullblod;
Tre mål mat om dagen med ordentlig tid för henne att äta varje gång. Vid 7, 15-16, 21-22 fodras det. Hon äter ca 6 kg riktigt bra hö (fri tillgång), 2 kg Krafft Groov 125 och 1 kg havre om dagen, plus betfor till alla mål. Dessutom går hon givetvis i hage hela dagarna (eller nätterna, när blinningarna är som värst).

Nu har jag inte sett din häst och du kanske gör det här efter bästa förmåga, men det är lätt att underskatta vikten och värdet av ett riktigt bra hö. Min häst är rätt petig med fodret och äter otroligt sakta, men får hon tid på sig så äter hon och det ser man på henne. :)

Stort lycka till!

Aptiten är det inget fel på. Jag skrev lite fel i mitt första inlägg. Det är krafftsport jag ger. Varför jag ger det är för att jag har ett fbl som är mkt svårfödd och kräsen och det är vad hon äter och håller sig fin på. Så därför har jag kört på samma recept. Och hon är då inte tunn över revbenen. Men hon var inte tunn innan betet heller och håller sig kanon bra. Det aktuella stoet var ju tunn över revbenen långt innan betet. Hö får hon fri tillgång till inne. Höt har smrp 87 och mj 8.2 så det är bra värden på höt(enligt mej). Hon äter kanske 2kg hö inne under dagen. Det är absolut inget benrangel till häst men hon är liite för tunn över revbenen och jag känner mej lite hjälplös eftersom hon går på bete och man inte har 100% koll på vad hon får i sig. Hon har inte blivit tunnare på betet utan håller sig exakt likadan som innan betet. Glömde säga att det är mkt klöver i beteshagen också. Men är det proteinet eller energin som försvinner ur gräset först? Jag kanske ska strunta i att ge henne lucernet? Och ge henne enbart havre och betfor och olja i massor? Usch vad jag tycker det är svårt.

Nu har jag stallat in henne. Så nu ska jag försöka få ihop en bra foderstat åt henne. Hon är lite dålig på att äta hö. Hon äter max 6kg. Hon går ju ute i gräshage på dagarna. Så det blir en hel del krafftfoder att fodra upp med. Årets hö analys ser ut så här: Per kg foder. ts 84% Mj 7,2, smrp 47, kalcium 5,1 fosfor 2,6 och magnesium 1,6 Nu går hon på 6kg hö. 2kg lucern 3dl olja och 2kg sport. 0,5kg betfor. Ska jag ändra på något? Ett par bilder:
31383917.jpg
[/url][/IMG]
31383915.jpg
[/url][/IMG]
31384127.jpg
[/url][/IMG]

Tycker hon är fin! Det saknas lite muskler kanske fast jag tycker inte hon är särskilt omusklad heller faktiskt, hullet ser jag definitivt inga fel på alls faktiskt utifrån bilderna. Tror du kommer se skillnad bara av att hon är uppstallad och fodras mer kontrollerat. Men som sagt, jag tycker hon är fin i hullet!

Senast ändrad:

Tycker det ser bedrövligt ut när man ser revbenen:cry:. .

Ja, om revbenen verkligen syns. Men de ska skönjas...Idag är många hästar på tok för tjocka :crazy: Inte bra det heller. Svårt med hull...Men ok, hellre lite lite för mycket än för lite :)

Liknande trådar

B
Ekonomi & Juridik Ja då gjorde jag ett nytt försök att låna ut mitt sto till en fodervärd. Vi skrev ordentliga papper (fodervärds avtal från Hööks) med i...
Svar
9
· Visningar
1 427
Senast: Solei69
·
Foder & Strö Har en fullblodsvalack hemma på lån på obestämd tid, som INTE tillhör den lättfödda sorten... När han stod inne på nätterna (från att...
Svar
17
· Visningar
1 112
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Spegelreflekterande fönsterfilm
  • Mata inte Trollen
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur