Hur putsa stövlarna?

Houdinie

Trådstartare
Jag upplever att mina ridstövlar aldrig blir riktigt rena, och när de är nyputsade känns de lite klibbiga och suger åt sig massor av damm så de blir skitiga innan jag ens hunnit till ridhuset.

Jag använder:
- TIP-TOP Läder-tvål
- TIP-TOP Läder-balsam
- Boston Raingard Allover (impregneringsspray för läder)

Jag har försökt avsluta med att gnugga med nylonstrumpbyxor för att få en blankare yta, men det hjälper inte alls. Jag brukar ta hem och putsa stövlarna ett par dagar innan träning, så de ska ha gott om tid att torka, men det verkar inte heller göra någon skillnad.

Jag antar att jag använder fel produkter eller tillvägagångssätt...
... HUR GÖR NI?

Jag upplever att mina ridstövlar aldrig blir riktigt rena, och när de är nyputsade känns de lite klibbiga och suger åt sig massor av damm så de blir skitiga innan jag ens hunnit till ridhuset.

Jag använder:
- TIP-TOP Läder-tvål
- TIP-TOP Läder-balsam

Jag har försökt avsluta med att gnugga med nylonstrumpbyxor för att få en blankare yta, men det hjälper inte alls. Jag brukar ta hem och putsa stövlarna ett par dagar innan träning, så de ska ha gott om tid att torka, men det verkar inte heller göra någon skillnad.

... HUR GÖR NI?
Aldrig fett till ridstövlar!!!

Det utesluter läderbalsam och lädertvål som bägge är feta produkter. Inget sprej heller.

Bara göra ren med fuktig svamp utan något medel eller tvål. När stövlarna är helt torra ska de putsas med skokräm. Inget annat.
Borsta in skokrämen med en riktig skoborste. Efterputsa med svamp, torr trasa eller nylonstrumpor.

Tyvärr är jag rädd att dina stövlar redan är feta och bortom räddning? Du har antagligen gnuggat in fett i dem och täppt till porerna i lädret.

Nyputsade stövlar ska vara torra och blanka i känslan. Det måste finnas en blank torr yta för att stänga ute smuts, och damm ska man bara kunna stryka bort med en liten frottehandduk.

Jag använder stübbentvål men aldrig läderbalsam. Till finishen använder jag svart skokräm, tycker det ger en ok glans och torr yta. :)

Jag vet att man inte ska använda sadeltvål och balsam på stövlar, men jag gör det ändå av lathet och mina stövlar håller minst 15 år trots dagligt användande och inga fancy märken (runt 3-4500 kr).

Så här gör jag: olja in dem med läderolja (typ 69 kr på Hööks) ordentligt dagen innan första användning. Torka bort överflödig olja nästa dag. På med skokräm av bra kvalitet (typ Kiwi) i samma färg som stöveln. Rid. Efter några dagar, rengör med sadeltvål och disktrasa för att komma åt alla veck. På med läderbalsam, speciellt i veck, mot sula och fotdelen. Upprepa veckovis. Till tävling: på med skokräm igen, torka, putsa lääääänge med bomull eller syntet. Olja in två gånger om året.
Men, ta på stövlarna det näst sista du gör innan du sitter upp (jag tränsar sist). Led in hästen i boxen efter ridning om den kläs av i boxen, av med träns men ta sedan av stövlarna. Gå ALDRIG i boxen, lera, hämta hästen etc i stövlarna. Stövlar används en timme om dagen när man rider och behandlas varsamt. Inget förstör stövlar som lera, kiss och bajs.

Det är mitt recept och det funkar för mig. Sadelmakaren skriker i avsky när jag berättar hur jag gör, men det funkar för mig. Andra har säkert andra knep, men detta är mina.

Jag använder:
- TIP-TOP Läder-tvål
- TIP-TOP Läder-balsam

... HUR GÖR NI?
Jag torkar bara av mina med en fuktig trasa. Är de leriga så använder jag Stübbens flytande glyserin tvål.
och för att putsa upp dem använder jag skokräm eller liquid vax och polerar med en nylon strumpa efteråt.
Använder ridskor och stövlarna bara då jag rider, tar av stövlarna så fort jag kan och byter till gummistövlar med stålsätta innan jag lastar hästen eller tar ut i hagen.
de hänger på krokar också då de inte används så att det inte sjunker ihop lika mycket.

Senast ändrad:
Inget fett!

Om de har blivit smutsiga sköljer jag bort smutsen med vatten. Vill inte repa stöveln i onödan genom att gnugga bort smuts. Om det behövs 'tvål' använder jag Effax leather combi på fuktig handduk. Arbetar in skokräm med borste och glansputsar med nylonstrumpa. Sedan skiner stövlarna fint!

Kan lägga till att de enda stövlarna jag har läder balsam på är mina vinter ridstövlar, då de är i oljat kalvskinn med ruggad yta. De behöver återfettas en gång om året typ då de bara hänger i sadelkammaren 7 månader om året. annars tvättar jag bara av dem med vatten, inget annat. Ingen skokräm eller vax då det inte behövs på dessa.

mina läderstövlar har jag rengjort med fuktad trasa, glycerintvål och mjuk borste. Och massor vatten. vill få dem helt rena så sköljer bort allt tvållödder, smuts och svett.

torkar av och putsar upp med kiwi skokräm. Ser fortfarande rätt nya ut förutom insidan av vaden-

Jag rengör med blöt svamp och galltvål, torkar noga och avslutar med lite olivolja. Upplever att mina stövlar håller emot vatten och smuts väldigt bra, fastnar liksom aldrig riktigt. Putsar kanske varannan månad, i övrigt borstar jag bara av de.

Har tidigare provat med skokräm men blev aldrig riktigt nöjd. När jag hittade att naturliga oljor, exempelvis olivolja, också går bra att använda till skor/stövlar så föll det på plats för mig och mina stövlar i alla fall. Glansigare och mer smutsavstötande när jag använder olivolja än när jag försökte åstadkomma samma sak med skokräm.

I allmänhet är jag inte riktigt övertygad om att ALLA läderbalsam är kassa till läderskor. Det finns ju sorter som grundar sig främst på naturligt vax, vilket är fallet för de flesta skokrämer om jag inte är ute och cyklar.

Jag använder:
- TIP-TOP Läder-tvål
- TIP-TOP Läder-balsam

... HUR GÖR NI?

Jag torkar oftast rent med en fuktig svamp och använder Effax Stövelputs. Det är inte den dyraste produkten på marknaden men funkar jättebra på mina Cavallo :)

Halv tradkap,
Jag har precis kopt nya stovlar o tankte utesluta fett etc som jag ej gjort pa de andra... :( Men jag har oklippta hastar for tillfallet, de duschas tva ggr per ar kanske? Mina stovlar/skor blir ALLTID feta/stoviga pa hal o baksida dar de legat an mot hasten, redan efter forsta turen med smorda stovlar. Hur I hela friden gor jag rent det pa basta satt?

Halv tradkap,
Jag har precis kopt nya stovlar o tankte utesluta fett etc som jag ej gjort pa de andra... :( Men jag har oklippta hastar for tillfallet, de duschas tva ggr per ar kanske? Mina stovlar/skor blir ALLTID feta/stoviga pa hal o baksida dar de legat an mot hasten, redan efter forsta turen med smorda stovlar. Hur I hela friden gor jag rent det pa basta satt?
Jag tar en grov svamp och vatten, gnuggar bort stövel, torkar av med en handduk. Vardags stövlarna är ju gjorda för att användas så är inte lika pedantisk med dem, men torkar av dem efter varje ridtur och är de stöviga så tar jag svampens grova sida och mycket vatten.

Tvättar av dem med ljummet vatten, torkar torrt och sen skokräm och skoborste. Har DeNiro stövlaroch använder deras produkter.

Jag vill bara uppdatera med att jag tvättade rent stövlarna ordentligt med Effax Leather Combi för att få bort all gammal smörja. Torkade sedan rent två omgångar med ljummet vatten och lät torka ordentligt därimellan. Sedan putsade jag med Kiwi skokräm och avslutade med att polera med skoborste och nylonstrumpor.

Det blev jättebra! :)

Nu torkar jag bara av stövlarna med en fuktig trasa efter användning och de är som nya igen. :)

Vilken bra tråd! Jag har just beställt mina första riktiga ridstövlar och jag inser att jag lätt hade sabbat ihjäl dem direkt om jag inte läst denna tråd! :bow:

Har idag för första gången putsat stövlarna med sko borste, och blev lite kär i den :). inte riktigt samma glans som då man polerar med nylonstrumpa men väldigt mycket enklare att få på skokrämen och gno in den utan att behöva överdosera.
:).

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men bara hittat väldigt gamla trådar så jag startar en ny och hoppas på lite kloka tips och förslag :) Efter att ha hållit på...
Svar
13
· Visningar
2 300
Senast: pajaztar
·
Utrustning Har på senaste tiden märkt att mitt läder ser lite sisådär ut trots idogt putsande så blir det snarare klibbigt/halt än mjukt. Börjar... 2
Svar
24
· Visningar
5 293
Senast: Centaur
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må... 37 38 39
Svar
773
· Visningar
219 027
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
22 517
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka