Hur prova?

Maris_

Trådstartare
Nu har jag lånat hem en shettis på prov, som jag förhoppningsvis ska köpa! Hon ska vara körd, men det fanns ingen vagn så vi kunde inte prova. Men ägarna sa att hon var körd och duktig.

Hur går vi tillväga när vi ska prova? Tänkte ta hjälp av de på gården, de är kunniga, men tänkte höra med er efter ev tips och så vidare! Själv är jag ju nybörjare på körning.

Fick hem hästen i förrgår hastigt och lustigt men hon verkar vara jättetrevlig. Allt gick över förväntan igår. Har tömkört henne och där är hon lyhörd och duktig och gör som man vill.

Hur skulle ni gå till väga med vagnen? Bara prova försiktigt och ha medhjälpare osv, eller rekomenderar ni nåt annat sätt?

/ Maris

Jag testar alltid nya påstådda körda hästar med att tömköra.Går allt bra så tömkör jag tills jag anser mig "känna" hästen i de situationer som kan tänkas komma vid en körning med vagn efter. Sedan brukar jag ta fram vagnen och låta de få gå imellan skaklarna och prova om de accepterar de och för dom sakta på plats osv.Låter sedan de dra vagnen utan mig själv däri en runda för att sedan sätta mig i med en medhjälpare gåendes brevid. ;)

Tack för svaret! Det lät jättebra! Har pratat med hon i stallet idag och hon kunde hjälpa oss sen!

/ Maris

Idag var det dags för premiärturen!! Jag var jäääättenervös, men det gick bara bra! Hon var så duktig och det var inga problem alls! En av oss satt i vagnen och den andra gick och höll i grimskaft och det var inga problem. Så det här blir nog bra! Nu är det bara att hålla tummarna för att hon går igenom besiktningen!

Bilder!

/ Maris

Först vill jag bara säga att jag tycker hon är jättefin!! :)
Är grejerna vad ni får med vid ett ev. köp eller har ni köpt det själva?
Lycka till med besiktningen! :)

Besiktningen gick bra! Selet går med i köpet, och vagnen har vi lånat av grannen. Hur tycker ni att selet verkar, bra eller dåligt?

/ Maris

du bör nog sänka bröstan lite, däckeln ser lite klen ut. är det bara en gjord under magen!? bör höja skakelfästena så att hästen ej får skakeln in i bogen när det svängen plus att det blir mindre vikt i däckeln.
tja sen var det det dära med draglinor o svängel ("pinne" från vagnen horizontalt som draglinorna fästes i vilket gör att hästen rör sig mera obehindrat då den drar) sedan kan du fundera på baksele om du kör i ojämn terräng o mycket backar ..

Vill inte låta gnatig....men köp en ny sele.
Kan bara hålla med lul.... bröstan sitter på tok för högt upp, och ni bör nog höja skackelfästena + skaffa baksele och svängel/draglinor. Och ska man skaffa allt det till en gammal sele så är det lika bra (100 ggr bättre) att köpa en ny. Det finns prisvärda selar med silettdäckel, baksele och draglinor att få tag på. Prova tex. hos equilex. Sådana bröstselar eller en loksele är att föredra. :bump:

Tack för tipsen! Har ni tips på bra selar som ni rekomenderar så får ni gärna skicka ett PM! Jag ska kolla runt lite o se vad jag hittar som kan vara bra. Finns det nåt speciellt man ska tänka på? Jag ska ta o kolla på det nuvarande selet vad man kan justera osv!

/ Maris

Hur fungerar ett baksele förresten? Jag har aldrig sett ett sånt användas, så jag vet inte riktigt hur det funkar?

/ Maris

Tycker också att ni bör satsa på en bättre sele.
Det kommer att bli så mycket trevligare och roligare att köra för både ponnyn och er när ni har saker som sitter ordentligt och tillåter ponnyn att arbeta på rätt sätt. :)
Om ni söker en rockard att köra med, titta efter en med svängel och fästen för baksele, högre säte så att ni ser ordentligt över och en bit fram, fjädring är att rekommendera.
Det kommer kosta en liten slant att komma igång, men det har ni igen senare på flera sätt. :)

En baksele används som en "broms" för hästen.Då annars hela tyngden bakifrån trycks fram i skakelremmarna och hela selen skjuts fram, men med en baksele så kan hästen bromsa med bak kärrans hjälp.

Bygger på lite..
Utan baksele när selen trycks framåt läggs tyngden i gjordarna som trycker på armbågarna samt i svanskappan.
Inte så mysigt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: cassiopeja
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka