Hur passar lokselen?

IvoryTower

Trådstartare
Nu har jag sytt om så att lokorna har blivit mindre. Lokorna var lite för stora redan innan så nu i vinter när hästen är ganska dåligt musklad så tyckte jag att lokorna rörde sig för mycke. Nu är de mindre men jag tycker fortfarande att de rör sig för mycke. Och hästen är inte direkt "lokseleformad" om ni förstår hur jag menar.
Men ska jag va helt ärlig så vet jag inte helt hundra hur en loksele ska sitta. Och tyvärr så har jag ingen kunnig, ang lokselar, i närheten jag kan fråga.
Så jag vore tacksam för lite konstruktiva råd och tips hur jag kan förbättra. :)

När vi filmade testkörde vi en variant av plog och det var dåligt ljus. Och jag vet att grimskaften och repen inte ska befinna sig där de är... :o

th_P2270010.jpg

Film

th_P2270011.jpg

Film

Sv: Hur passar lokselen?

Det är lite mörkt så det är svårt att se, och sen får man ju känna hur dom ligger, det är svårt att säga bara utifrån en bild/film. Men det ser ok ut det jag ser, fast du har en bruten draglinje...

Sv: Hur passar lokselen?

Har tänkt lite på din fråga när jag var ute at köra mitt ardennersto här om dagen. Två förslag som du kan kolla (ha lite tålamod med min svenska - jag är tillflyttad från Danmark)

1) Nackrem och bröstrem (längst upp och längst ner mellom lokorna) måste anpassas så du har samma "tryck" mott hästen hela väggen ner. Om du tar en hand och dra mellom loken och hästens hals ska det vara samma motstånd hela vägen ner och det ska kännas ungefär som när man skär i kallt smör (ursäkta jämnförelsen):)

2) Kolla om dragläderet är tillräkligt långt - Om dragläderet är for kort och däckelgjorden för stram kan lokorna ochså beväga sig i takt med hästens steg.

Om du tittar på min hemsida www.kluvhult.se ser du en bildserie på Tussi mitt arbennersto som jag hållar på köra inn. På bild 5 i serien ser du Tussi i drag.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 159
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka