Hur övervaka fölning på lösdrift?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 436
G

Gisburne

Ni som har lösdrift och ston som ska föla, hur övervakar ni dem? Sätter ni dem i box nattetid eller får de gå kvar på lösdriften? Övervakningskamera i all ära, men vad gör man om stoet väljer att föla utanför själva ligghallen?

Sv: Hur övervaka fölning på lösdrift?

Våra ston skall förhoppningsvis föla ute (om vädret tillåter). Vi är flera stycken som delar på vakningen som alltså sker "manuellt" ingen kamera.

Okej. Ja, det är ju ett sätt, att dela på vaket, men jag blir nog solokvist när det är dags för mina ston att föla nästa år. Så jag hade tänkt mig att använda kamera. Men det är klart, jag kommer eventuellt att ha ett sto som ska föla på lösdriften och ett som ska föla i box, så jag vete katten hur jag ska lösa det!

Jag tror inte att stoet kommer att lägga sig i ligghallen ! Det vore onaturligt.

Jag har sett nån sorts grej som ser ut som en täckesgjord ungefär som man kan sätta på som larmar när märren lägger sig på sidan....men ston kan ju föla stående så det är ju ingen garanti. Sen finns det väl en variant som larmar på svettningar tror jag.

Ni som har lösdrift och ston som ska föla, hur övervakar ni dem? Sätter ni dem i box nattetid eller får de gå kvar på lösdriften? Övervakningskamera i all ära, men vad gör man om stoet väljer att föla utanför själva ligghallen?

Jag har mina på lösdrift, en flock med enbart ston i åldrarna 1 - 24 år. I år endast ett betäckt och dräktigt sto som enligt ultraljud beräknas föla 15/4. Hon står sedan någon vecka tillbaka i box nattetid. Jag känner hennes fölningsrutiner väl och gör hon som hon brukar fölar hon före utsatt datum. Än är det dock några dagar kvar om man skall tyda hennes tecken men jag ser på henne att hon uppskattar avskiljdheten, egen fodergiva och lite lugnt och ro på natten. Dagtid får hon gå ute med de övriga än så länge. När det ser ut att börja närma sig får hon gå i egen liten angränsande hage under extra noggrann uppsikt dagtid. Nattetid övervakningskamera med tråd som går till sadelkammaren i stallet där jag ligger och gosar i värmen.

Jag gör vad jag kan för att förhindra fölning i flocken (alltså föla utanför eller i ligghallen) vilket i mitt tycke kan vara stressande för stona. Tänk om du dessutom missar fölningen och något annat sto snor det nyfödda fölet! Det blir lugnare för både mor och nyfött föl om de får vara i fred från nyfikna kompisar ett tag efter fölning. Kompisarna får stå och glo på sin sida av staketet istället.

Jag tror inte att stoet kommer att lägga sig i ligghallen ! Det vore onaturligt.

Varför vore det onaturligt?:confused:

Jag har mina ston, 10-15 st gående på lösdrift. Sista veckorna innan fölning får de stå på box på nätterna för att jag ska kunna ha koll i kameran. På dagarna går de på lösdriften, om jag inte direkt ser att fölning är på gång, då får de egen hage.
Fler än hälften väljer att föla på dagen. De anser sig nog inte trygga i boxen, eftersom de är vana att vara ute.
Däremot kan jag bara i nåt enstaka fall erinra mig att de fölat någon annanstans i hagen än i ligghallen.

Vad jag har sett på våra lösdriftare så går de in i ladan för att gå på toaletten. De ligger i princip aldrig där. Av den anledningen att de är flyktdjur och att då "stänga" in sig i en lada med få utgångar inte precis är naturligt beteende. Jag har svårt att tänka mig att ett sto skulle välja att föla inne i själva ladan av den anledningen, men uppenbarligen finns det undantag (Nelles sto fölade ju i en lösdrift idag!)

Då vågar jag påstå att du har en felbyggd ligghall.....

Då vågar jag påstå att du har en felbyggd ligghall.....

Och jag håller med.

Våra lösdriftare ligger som paddor i "säng-halmen" inne på lösdriftarna..

Felet med många lösdriftar är ju att antingen är det för mycket häst (vanligt)
Eller så kan öppningarna vara för smala (vanligt)
Eller att öppningarna är åt fel håll, dålig sikt (allra vanligast)
Eller att man enbart har en öppning (illa)
För dåligt med strö
Alldeles för dominanta märrar som motar..

AM

Håller med CK! Eller så är vägen till ligghallen besvärlig. Vi har en ligghall som det var väldigt lerigt framför ett tag, hästarna tyckte inte alls om att gå dit in tills vi grusade framför, nu ligger de och jäser där i timtal.

Jag har också ston på lösdrift som ska föla snart, funderar på hur göra med dem för de är så vana att gå ute att de blir rastlösa när man stänger in dem nattetid.

Tack för svaren, uppenbarligen är jag inte ensam om problemet. :smirk:

Jag har också upplevt att många hästar på lösdrift gillar att ligga och sova i ligghallen, och jag har sett föl som fötts där också. Men som några påstod beror det nog på hur ligghallen är konstruerad. Dessvärre är min ligghall inte optimalisk, eftersom den är gjord av korslagda trädstammar med stående träpanel utanpå och då kan jag bara ha en öppning för de andra väggarna "håller ihop" hela byggnationen. Skulle jag såga av stockarna i de väggarna skulle jag behöva bygga om en del för att inte ligghallen ska fall som ett korthus. Så det finns bara en öppning, men den är väl tilltagen för shettisar; 2,50 m i höjd och bortåt 2 m bred.

Ni med ston som fölar i hagen- vad har ni för typ av stängsel? Jag har funderat på detta. Vi har en vinterhage på ca tre hektar med eltråd till våra lösdriftston. Finns både en "farlig" älv och en väg utanför hagen. Är det inte risk att fölet irrar omkring hamnar utanför tråden?

JO, det är risk för det... Missar man fölningen så är det lätt att det bli så, det är ett av skälen till att jag vill ha dem inomhus åtminstone på nätterna när de ska föla.

Instämmer! Jag vill också gärna ha dem inne på nätterna när fölningen närmar sig (de går på lösdrift annars). Visserligen har vi ingen stor väg i närheten, men vi har en damm och vi har också ganska kuperade hagar med stenmurar och stenar osv som jag aboslut inte vill att de lägger sig fast mot. Det har fötts 9 föl här på gården och alla utom den sista har fötts inne på kvällen/natten. Den sista föddes ute i hagen på dagen men det gick bra det också (trots att jag då låg på BB med min nyfödde son ;) )

Senaste åren har jag fått de flesta fölen ute i hagen, mitt ute på fält, mitt på dagen... Precis tvärt emot vad som står i alla böcker, om att stona går undan och helst fölar i mörkret. Men i det stora hela har nog de flesta fölat kväll-natt-morgon och då i boxen.
(*funderar och räknar* tror att jag fått 5 ute och resterande 15 inne)

Appropå stängsel så kom jag på en sak; det är ganska stark el i mina staket. Törs man ha det till små fölungar? (Det är ju inte för stark el så man får brännsår, men lyckas man ta på fel ställe så får man en redig kyss!)

Jag har också stark ström på mitt staket, så jag är också nyfiken att veta svaret!! Hoppas det e ok med den elen, för annars så måste vi byta på hela anläggningen eftersom alla hagar sitter ihop med varandra, o många av de andra hästarna behöver lite starkare ström.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2
Svar
37
· Visningar
3 173
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 314
Senast: Görel
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 471
Senast: Teilani
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 296
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Budget samt tid för hund
  • Akvarietråden V