Hur överför man relationen från marken till ryggen?

Sv: Hur överför man relationen från marken till ryggen?

Skulle vara intressant att höra andra sätt att "jobba med sig själv" :bow:

Jag har två exempel på hur man kan jobba med sig själv för att bättre klara av situationer som de som beskrivs ovan.

Ett sätt är den rent fysiska dvs att lära sig slappna av. Hästen känner spänningarna i ryttarens kropp och det är oftast det den reagerar på. Här är meditation och yoga bra exempel på vad man kan göra för att lära sig avslappning.

Den mentala delen är precis lika viktigt för hjärnan påverkar kroppen otroligt mycket. Här gäller det att träna på att välja rätt tankar. För egen del använder jag ett mantra när hästen stressar upp sig över något och det är:
Jag känner mig lugn och min kropp är mjuk och avslappnad.
Tankarna ska vara positiva och bejakande och de ska fokusera på det du vill ska hända.

Eh? Va? Håller ju med dig?

Aha! Läste för fort :D

Jag gör för övrigt som du, försöker hålla koll på andningen. Lååånga, djupa andetag gör att man bli mer avslappnad o "tyngre". Annars blir det lätt att man, när hästen börjar spänna sig, andas kortare o ytligare vilket direkt överförs till hästen som blir ännu mer spänd osv osv.
För övrigt försöker jag att inte göra någon affär av saker o ting. Min egen häst är ganska explosiv av sig och lättskrämd. Jag har ridit ut en hel del, med sällskap. Dock har jag alltid uppmuntrat henne att gå först och vi har också travat ifrån sällskapet många gånger. Detta har gett en betydligt modigare häst. Det ska mycket till innan jag sitter av, t.ex grannens helikopter...

Alla gör vi olika men just det där med andningen är jättebra. Min är också explosiv men jag är en för dålig ryttare så när han exploderar, håller jag mig inte kvar. Alltså är mitt alternativ att kliva av, sen bemöter vi det han exploderar av och nästa gång sitter jag kvar=han exploderar inte:)

Det finns 1000 sätt och alla är bra utom dom dåliga:)
Skillnaden mellan min häst idag mot i september 2009 är meeeegastor:9
Så jag kör vidare.

Vi var ute på en riktig långtur i dag (10 minuter ;)), och det gick väl ungefär som jag förväntat mig. Hon var rätt allmänt skvättig, flög en meter om jag hostade och brydde sig inte så mycket om vad jag ville, utan hade fullt upp med att titta på brevlådor/stenar/människor/vattenpölar och andra potentiella hästätande rovdjur. Hon blev dock aldrig så blockerad att hon bara kopplade bort, som hon gjort tidigare, så det får väl alltid ses som något positivt.

Jag provade dock att göra halt och stå still på ett "farligt" ställe (verkstad/bussdepå där hon i vanliga fall är väldigt stressad), och det gick bra. Jag fick för mig att testa att luta mig fram och trycka henne i nacken för att få henne att sänka huvudet, som vi gjort mycket från marken, och det gav faktiskt resultat, till slut stod hon avslappnad och med huvudet sänkt och lyssnade på mig istället för att titta på alla farliga redskap.

Problemet är ju att jag inte precis kan sitta och hålla på så medan vi rider, så har ni några andra tips på vad jag kan göra där för att få hennes uppmärksamhet? För jag känner att det är där problemet ligger, jag måste göra mig intressant nog så att hon vill lyssna på mig.

Skänkeln och tygeln bryr hon sig inte alls om när hon väl börjar titta - med det menar jag alltså inte att hon inte tar styrning eller så, men hon slutar inte heller titta/takta/studsa, utan lyder mest utan att faktiskt lyssna.

Senast ändrad:

För det första, Toppenbra gjort!

Och jag tycker att du ska fortsätta göra det, det kanske känns tjatigt och det kanske kommer ta lite tid, men det funkade ju!
Och så småningom kanske du bara behöver stanna henne någon sekund för att hon ska lugna ner sig.

Jag ser att detta är på väg åt rätt håll! All heder åt dig!:bow:

Som ovanstående säger, bra gjort! :bow: Bara att fortsätta på samma spår!
Stegvis kommer hennes behov av att stanna och sänka huvudet avta.
Min lille var jätteskvättig när vi tömkörde och han skulle gå först, men jag lät honom stanna, titta, bad honom sänka huvudet och han behövde inte gå fram förrän han slappnat av helt. Tror att det max tog 4 ggr innan han slutade "få stopp", din häst låte lite mer osäker, så det tar kanske några gånger till, dessutom är det högre svårighetsgrad när du sitter på.

En grej du kan träna på från marken, vad gäller att sänka huvudet, är att du alltid börjar med att lägga handen på manken, låta den glida upp mot nacken och där be henne sänka huvudet. ALLTID börja vid manken och glida upp längs halsen. När hon sänkt glider du tillbaka mot manken. Tillslut vet hon redan när du börjar glida från manken vad du tänker be om, så då sänker hon innan du fått upp handen till nacken.
Då blir det tusen ggr lättare att be henne sänka huvudet uppsuttet :idea:

Tack för tipset att börja vid manken, Skuggi!:idea: Det blir rutin fr.o.m. nu hos oss!!! //Annika

Well done!:bow:

Du tänker rätt MEN (som Tony Irving säger:) ) du har för bråttom.
Nu har du hittat en knapp som du kan använda och då ska du göra det. I en månad kanske? Inte vet jag...
Med min häst började jag jobba systematiskt med hans hispighet i mitten på september 2009 och vi har gjort framsteg varenda dag sedan dess och NU, i maj 2010 är han kanske 50% lugnare.
Så det TAR TID. En del mer tid, en del mindre. Men ge inte upp. Lojaliteten och tryggheten hästen visar när den väl landar är såååå värt mödan!

Fortsätt jobba, vi hejar på dig!!!:banana:

En grej du kan träna på från marken, vad gäller att sänka huvudet, är att du alltid börjar med att lägga handen på manken, låta den glida upp mot nacken och där be henne sänka huvudet. ALLTID börja vid manken och glida upp längs halsen. När hon sänkt glider du tillbaka mot manken. Tillslut vet hon redan när du börjar glida från manken vad du tänker be om, så då sänker hon innan du fått upp handen till nacken.
Då blir det tusen ggr lättare att be henne sänka huvudet uppsuttet :idea:

Det här tipset tackar jag också jättemycket för! Låter verkligen vettigt och jag ska börja testa det redan i morgon.

...och nu måste jag tyvärr säga att jag lägger ner detta med omedelbar verkan, tyvärr. Hästen var så stressad och blockerad i dag att hon stack iväg i full galopp nedför en brant asfaltsbacke och var på väg att vräka av mig rakt över räcket på en bro på 4+ meter, så nu får hon bara stå resten av vår tid ihop. Hade ju kunnat räkna ut med arslet att det skulle gå så här förr eller senare, men det är ju lätt att vara efterklok.

Tusen tack för (vissa av :p) tipsen och peppandet i alla fall! :)

...och bara för att rannsaka mig själv och mina råd:
- hade ni sällskap?
- sällskap av häst och/eller människa?
- var det ngt störningsmomenst såsom ljud/synintryck osv?
- hur var hästen ca 30 min innan detta hände?

Förstår att du lägger ner och det är ett klokt beslut men om du har tid/ork/lust att fundera lite om vad som hände?

- Nej.
- Nej, vi har aldrig haft möjlighet till hästsällskap, det är inte så bra "sällskapsgemenskap" i stallet på den punkten av någon anledning. Dessutom skulle det nog ändå bara stjälpa än hjälpa: De två ridbara hästarna är inte precis de lugnaste och stabilaste de heller.
- Nej.
- Markarbetades på ridbanan och var kolugn.

Hon blev rädd för något ungefär 100 meter från stallet - har ingen aning om vad, det kan ha varit allt från en spricka i marken till en fågel i ett träd 50 meter bort till absolut ingenting for all I know - tvärvände, rusade och struntade i mig. Så där slängdes vi tillbaka till ruta ett på en sekund.

Senast ändrad:

när min häst 7år och riden ett par månader blir rädd, vilket han blir för typ allt, så kallar jag honom för tönt och sen tvingar jag honom att stå brevid "attack stenen" tills han ger sig, inte i 20 min, snarare några sekunder efter han slappnat av då ;) men för att jag skulle vara 100% lugn gjorde jag såhär,

fick tag i en buktig beridare som red min häst och jag tog min äldre häst ( som hade samma ovanor ) men jag var aldrig rädd / nervös med honom för jag visste att han visste bättre. Vi red tillsammans jag kollade på hur hon gjorde och när jag visste att han ger upp och erkänner att " attack stenen" inte var farlig, så visste jag med att jag kunde förmedla samma känsla, jag hade ju sett med egna ögon ;)

så kan man lära sig att bli lugnare, att man vet att det har funkat ;)

sen självklart har jag suttit på ryggen och hästen tok skenat hem, av två saker, vildsvin och skidåkare som smyger upp bakifrån och skrämmer skiten ur hästen trots att man sagt till dom att stanna och vänta ;) det händer ju faktiskt att dom blir rädda, men de skenar kanske 500meter sen brukar dom ge upp ;) upp med hakan hästen så tar vi ett varv till ;)

OK. Inte så lätt då alltså.
Ingen annan ryttare med lugn, äldre häst i kanske närliggande stall som du kan sällskapa med?

Låter precis som min häst, faktiskt.
Hade detta hänt mig hade jag återgått till att enbart rida i stabilt sällskap.
Alternativet är att du promenerar iväg från stallet och sitter upp en bit ifrån och sedan rider hem.

Men om du nu känner att du har fått nog så förstår jag dig.

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 497
Senast: lingonben
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar