Hur överför man relationen från marken till ryggen?

Riley

Trådstartare
Som jag skrivit i en tidigare tråd har jag och min tidigare väldigt otrygga häst börjat arbeta en del från marken med "ledarskapsövningar", så långt med i princip bara goda resultat. Det är såklart inte 100% problemfritt, jag är ingen expert, men jag upplever att hon är avsevärt mycket tryggare med och mer uppmärksam på mig nu.

Jag har nu blivit lite sugen på att testa att rida henne igen, men vet överhuvudtaget inte hur jag ska gå till väga, för vi kommer ju garanterat att få börja om från noll där igen. Jag vill ju att hon ska känna sig lika trygg när jag sitter i sadeln som när jag går med henne på marken, men jag har absolut ingen aning om hur det ska gå till.

Så, den "enkla" frågan är: Hur gör man? :D

Sv: Hur överför man relationen från marken till ryggen?

Nu var jag dock ute efter lite mer praktiskt inriktade svar än så. ;)

Nu vet jag inte riktigt exakt vilka problem du hade med hästen tidigare men så här har jag gjort:

min häst blev oerhört otrygg med mig när vi var utan hästsällskap och om det bara var vi 2, gjorde han allt för att bli av med mig från ryggen för att sedan skena hem till flocken.
Jag arbetade enormt mycket med honom från marken. Promenerade överallt och bemötte läskiga saker som jag tvingade honom igenom (möta bilar, brevlådor, soptunnor, eld, hoppa över läskiga diken osv osv osv). JAg longerade och tömkörde osv osv. All ridning skedde enbart i hästsällskap.
Under ridningen tvingade jag honom att gå längst fram, jättejobbigt men han lugnade ner sig vartefter. Jag kunde också lägga mig längre fram eller längre bak från gruppen och överöste honom med beröm när han höll sig lugn trots att gruppen försvann ur syn.
JAg har jobbat oerhört med mig själv att TÄNKA lugn, VARA lugn och FÖRMEDLA lugn. Jag har inte tvekat att hoppa av i situationer som gjort oss båda skrämda och ändå tvingat honom att bemöta det farliga, men då emd mig från marken. Detta eftersom att jag tror att det är bättre att vi bemöter det med lugn med mig på marken än att vi försöker bemöta det med stressiga jag på ryggen. Han har aldrig fått "slippa undan" men allt har fått ta tid och ibland många många gånger.
Nu har jag även provat att promera från stallet, sitta upp och rida hem i lugn och ro. Vi hade sällskap med min hund som han accepterade som sällskap och allt gick jättebra.

En stor sak att komma till freds med för mig är att det tar TID och återigen, TID. Jag har insett att det kommer minst ta ett år till innan han är så pass trygg med mig att vi kan rida ut själva. Och det är ok för jag tänker ha honom imånga år till. När jag insåg detta, kom även lugnet. Vi hade inte bråttom, vissa dagar går det åt helvete men många dagar går allt kanonbra.

Lycka till!

:D *stoppar undan kedjorna*

Jag vet ju inte exakt vad för problem ni hade, men jag skulle kanske göra nått sånt här:

-Börja med att stå högt, tex på en pall, och göra "det vanliga" markarbetet, kolla att det är ok med hästen att jag är högt upp och att det är ok att jag flamsar lite, rör på mig, flaxar lite med ben osv, låta hästen både jobba nära och längre bort när jag står högt
-När hästen känns trygg med att stå nära när jag står högt, börja tynga på ryggen, klia, gosa, avsluta medan hästen är nöjd
-Eskalera ovanstående med att klia med mina fötter/ben, kolla om hästen tycker att det är ok att jag har mer och mer av min kropp på hästen rygg, avancera till att tilsllut helt lugnt glida över och sitta, klia, sitta av
-Bara sitta upp när både hästen och jag känner att vi VILL, är någon av oss osäker avvaktar vi
-Bara sitta upp korta stunder(pratar sekunder/minuter i början), göra enkla "trygga" saker
-Avsluta medan det går bra, även om det betyder att jag bara ridit 1 minut

Typ som att börja om med inridningen. Mest för din skull tror jag, viktigt är att DU respekterar BÅDAS känslor, känner du dig osäker, gör något annat som är likt men som du är trygg med. Ta små myrsteg mot ridandet så ska du se att det ordnar sig :idea:

Tycker du är SUPERDUKTIG :bow::bow:

Jag har ett 19-årigt arabsto som jag har följande erfarenheter av när det gäller detta:

Precis som du skriver, en massa arbete från marken där allt funkar klockrent. Hon är supertrygg och går genom eld och vatten om jag går bredvid.

Problemet har varit att få med sig detta upp på ryggen. Hon stressar gärna när man rider och vill börja springa i alla möjliga och omöjliga situationer. Som om hon kopplar bort lugnet och kommunikationen som vi har från marken.

Nu har jag gjort så här, och faktiskt nått vissa framsteg:

Har arbetat en stund från marken, och sedan hoppat upp barbacka. Bara skrittat, använt övertydliga vikthjälper och berömt mängder när hon har lyssnat, vilket hon har gjort mycket bra. Lätta övningar, översvallande beröm. Pratat mycket hela tiden vilket jag gör från marken också. Bara ridit kanske tio minuter, med fokus på att hon ska lyssna på min kropp även när jag sitter på hennes rygg. Eftersom hon vill springa har vi övat på att stå stilla lugnt och länge. Och som sagt, bara skritt.

Mitt sto är som sagt 19 år, och jag hade nästan gett upp om att komma nånstans med ridningen. Men detta verkar funka, igår travade vi lite och hon gick lugnt och samlat och lyssnade på mina signaler. Men det får ta tid! Massor av tid!

Haha, tanken är fortfarande att hon ska säljas/lånas ut, men jag kommer nog ha kvar henne till hösten, så då tycker jag att jag lika gärna kan försöka aktivera henne. Så du får nog behålla kedjorna. ;)

(Alla) Tack så mycket för era tips!
Som jag ser det så är det väl tilliten vi har haft störst problem med. Hon har alltid haft respekt "egentligen" och har aldrig varit en bufflig eller ouppfostrad häst, utan det är när hon blivit rädd för rena smågrejer som hon totalt kopplat bort och stressat samman. Nu har vi inte haft några sådana moment från marken (peppar peppar), men däremot misstänker jag ju som sagt att det blir en helt annan sak när jag sitter på ryggen igen.

JAg har jobbat oerhört med mig själv att TÄNKA lugn, VARA lugn och FÖRMEDLA lugn. Jag har inte tvekat att hoppa av i situationer som gjort oss båda skrämda och ändå tvingat honom att bemöta det farliga, men då emd mig från marken. Detta eftersom att jag tror att det är bättre att vi bemöter det med lugn med mig på marken än att vi försöker bemöta det med stressiga jag på ryggen. Han har aldrig fått "slippa undan" men allt har fått ta tid och ibland många många gånger.

Det här ska jag verkligen tänka på, och jag håller med dig angående det här med att hoppa av.
Jag har tidigare alltid blivit lärd att aldrig någonsin sitta av och leda förbi för farliga saker, men jag tenderar liksom du att själv bli stressad om jag rider och det dyker upp något. Det är mycket möjligt att jag, som vissa menar, erkänner för hästen att vad-det-än-är är farligt om jag hoppar av, men det gör jag ju å andra sidan tredubbelt om jag sitter kvar och jagar upp mig också.

EXAKT!!
Vänd på det och se så här:

om jag sitter kvar blir jag 100% RÄDD och STRESSAD och vi kommer troligtvis inte ens kunna bemöta det farliga PLUS att det kanske går riktigt galet och någon av oss skadas.

om jag går av kommer jag kunna ha kvar mitt 100% lugn och trygghet och vi kommer definitivt bemöta det läskiga OCH klara av det!

Ge mig då en anledning till att sitta kvar?

Han kan fortfarande hoppa till och få nervryck av plötsliga/oväntade/läskiga saker men han STICKER INTE så jag anser att vår socialträning funkar. Jag är också noga med att låta, höras när jag hanterar honom. Allt jag görs lite yvigt, lite plötsligt, lite oväntat. I början flög han i taket av varje rörelse men nu är han helt fantastisk. Jag vill att han ska få inställningen att med matte kan PRECIS VAD SOM HELST hända och det är: OK.
JAg sitter upp från båda sidorna, sadlar från båda sidorna, hoppar av på båda sidorna, ställer honom på olika platser i stallgången vid rengöring, ibland lös, ibland fastbunden, hoppar av mitt i ridturen, går en bit, sitter upp, stannar lite varstans och står helt still utan anledning, nosar på ett dike som vi ändå inte hoppar över, sparkar på en soptunna när vi rider förbi (försiktigt förstås :)) Kort sagt, gör vad som helst.
Grannarna i byn tror säkert att jag är heltokig :) men det bryr jag mig inte om.

om hästen slutar vara rädd när du hoppar av så kan den inte ha varit särskilt rädd från början. en riktigt rädd och panikslagen hästen är farlig att hantera från marken och man har mkt mer kontroll över den från ryggen (om man är en någorlunda skicklig ryttare). så jo det finns väldigt bra anledningar att sitta kvar....

tycker det låter som felet sitter hos er, inte hästarna. det är ni som gör dom rädda om dom bara blir rädda när ni sitter på och inte om ni hoppar av. det är eran egen trygghet ni måste jobba på då, inte hästens! och ert förtroende för hästen, inte tvärtom.

att hela tiden hoppa av är ju ingen lösning i längden, bara ett sätt att undvika problemet. fundera istället över hur ni ska göra för att bli modiga ryttare för era hästar och var medvetna om vilka bilder ni skickar till era hästar. säger ni åt dom att fly så är det klart dom gör det! visa istället bilder på att ni lugn och fint går förbi det läskiga.

Svarar från mobilen så hoppas det fungerar, blir det oläsligt får jag skriva om det sedan...

Ja, jag håller med.
Min erfarenhet är att det ofta inte heller krävs många avsittningar innan hästen kan och vågar klara det på egen hand, utan mänskligt stöd från marken. Skulle för några år sedan köra förbi en stor sten (hästätande alien) som låg mitt på en smal grusväg - det slutade med att hästen välte mig ur vagnen och skenade hem, så paniskt rädd blev hon. Två dagar senare tog vi samma väg med enda skillnad att jag klev ur och ledde förbi henne. Vi hade aldrig mer problem med varken den stenen eller någon annan.

Hehe, det där med grannar och konstiga blickar känner jag igen. Tydligen är det inte helt normalt beteende att köra solon på oljefatet/hinderstödet vid ridbanan, eller att gå på promenad med hästen i ena handen och släpa en hink i ett grimskaft i den andra. :angel:

Hehe, nä, de undrar ibland... Uppe i Härnösand höll jag på med inridningen av Baldur, som är/var lite människo-skygg. Tränade på att han skulle bli trygg med att jag hoppade jämfota jämte honom, samt att jag gjorde låtsas-hopp som om jag skulle upp på ryggen. Hoppade på, började bli varm i kläderna och Baldur såg rätt nöjd ut.. så hörs det från "buskarna" bakom "Men så hoppa UPP nån gång då! :idea:" (uttalat av skrynklig norrländsk bonde låter det extra kul)
:rofl:

en riktigt rädd och panikslagen hästen är farlig att hantera från marken och man har mkt mer kontroll över den från ryggen

Är det nu VM i hur rädda och farliga hästar man har? :crazy:

Hur ofta blir din häst så rädd och panikslagen när du rider, att den är farlig :eek::confused: att hantera från marken? Det låter minst sagt märkligt, skulle nog kolla upp den isf..

Normala hästar kan bli osäkra och spända vid allehanda vanliga ting, om ryttaren inte är iskall och har järnkoll på sitt adrenalin då, så är det risk förståss att ryttaren underblåser hästens osäkerhet.
Då är det självklart bäst att sitta av i lugn och ro, och låta hästen samla mod nog att gå förbi. Då lär sig hästen att ryttaren inte hetsar upp sig, utan löser problem lugnt och tryggt. Ganska snart överförs detta så att hästen inte blir osäker lika ofta, eftersom den känner sig trygg med sin ryttare.

Att sitta och klamra sig fast på en osäker häst "bara för att" känns enbart korkat och dömt att misslyckas. Trust your instincts, känns det rätt att kliva av, då är det oftast det.

Dessutom, en häst som är så rädd och panikslagen att den är farlig att hantera från marken vill jag VERKLIGEN inte sitta UPPEPÅ :cool: då får den hålla sig på avstånd...

:bow:

Till saken hör att det räcker, för oss, att kliva av 1-2 gånger. Just nu kliver jag av enbart när vi rider förbi eld. Vi har stött på det 2 gånger och han får tokpanik när han känner lukten.

1a gången: jag satt av, ledde förbi honom, han var hypernervös, trumpetade med stooora näsborrar, ledarhästen i gruppen höll på att skena iväg men min höll sig vid min sida (ryttaren på ledarhästen satt kvar på ryggen by the way)

2a gången: jag satt av, ledde min häst, vi gick närmare elden och stod där en stund. Till slut frustade min och sänkte huvudet och vi gick vidare. Ryttaren på ledarhästen satt kvar, hästen panikslagen och försökte ramma mig & min häst och skena hem.

Jag vet inte, men det verkade ju inte gå bättre för ryttaren som satt kvar?

Nästa gång vi rider förbi eld, kommer jag att sitta kvar. Nu har vi bemött det 2 gånger och han visade redan 2a gången att elden är ok, för att JAG säger det.

Ni som undrar varför vi möter eld så ofta :) vi rider genom samhället och folk eldar is ina trädgårdar :)

Om den rädda hästen är lättast att lugna från marken eller uppsuttet är ju väldigt individuellt. En hel del hänger också, som Centaur säger, på ryttaren. En rädd ryttare kommer att överföra sin rädsla till hästen. Då är det förstås lämpligare att sitta av för att få en lugnare situation för EKIPAGET. Det är nog lämpligt att jobba en del med sig själv och fundera över vilka signaler man för över till sin häst.

Javisst, det gör jag hela tiden:)
Jag är enormt medveten om att detta är ett lagspel.
Poängen är dock, att sitter man kvar och inte har 100% lugn så blir det en ond cirkel.
Att kliva av, bibehålla lugnet, bemöta det farliga, klara av situationen= success!!!:)
Vilket stärker en så man fortsätter och bemöter det farliga från ryggen.

På vilket sätt tycker du att jag har skrivit något annat?

Det är nog lämpligt att jobba en del med sig själv och fundera över vilka signaler man för över till sin häst.

Det är ju helt sant, frågan är bara:
Rent praktiskt, hur "jobbar jag med mig själv"? Hur kan jag bestämma över vilka signaler jag sänder till min häst?

Jag har personligen inte kapaciteten att fejka lugn när jag faktiskt är rädd. Kan man lära sig det?

För mig funkar avsittning vid "fara" genom att lugna och stärka både mig och hästen. Jag vet att jag sitter av direkt om en situation blir obehaglig, då behöver jag inte "sitta och oroa mig för eventuella obehagliga situationer som jag måste uthärda till häst" utan jag kan slappna av tills det händer något på riktigt.
Vanligen är det också så att jag då ser att hästen faktiskt inte blev så rädd, delvis för att han hade "lugna mig" på marken, samt att han slapp "rädda mig" på ryggen. När jag sett att hästen faktiskt inte beter sig livsfarligt, kan jag lugnt sitta kvar nästa gång.

Skulle vara intressant att höra andra sätt att "jobba med sig själv" :bow:

Felet många gör när dom rider in sina unghästar är att dom
gör det till en sådan stor grej. Det är träns med bett, sadel och kanske en grimma på tränset och sen en halvnervös ryttare på ryggen + en som går bredvid = kaos. Om en häst känner tillit till sin ryttare + att man kör i samma bana som man tränat på så är just själva uppsittningen en sådan lite del. Mitt sto som är under inridning nu hanterar jag dagligen på alla sätt och vis. Det kan vara allt från att träna att gå på trafikerade vägar till att gå upp på pallar med hjälp av tryck på specifika punkter. Tack vare att jag hanterar henne i så många olika situationer så har jag lärt mig hur min häst reagerar samt se hennes tecken innan hon reagerar så att jag kan avleda hennes reaktion. Första gången jag satt på Teista (hästen) så tränade jag först led-övningar och respekt-övningar i repgrimma. När jag kände att nu har hon kontakt med mig och acceptera mig fullt ut så tog jag en pall och hoppade upp. Ingen sadel, inget inhägnad område utan bara hon och jag och en repgrimma.

Självklart så finns det hästar som det tar år för att hitta samma kontakt som jag har mellan mig och min häst, men det jag vill komma till är att du (om jag förstod rätt) har en häst som hellre springer ifrån dig än kommer till dig och innan du då kan hoppa upp på ryggen så måste du känna en sådan kontakt med din häst att du vet hur den kommer reagera. Ta dig tid, träna mycket ledövningar. Jag brukar säga att allt som man kan gå över ska man gå över. Träna i repgrimma att släppa ut hela grimskaftet och låt hästen tänka tills den kommer till dig - beröm genom att klia och klappa lite på manken. Glöm inte att första gången du sitter på din häst så ska det vara i en miljö där hästen känner sig trygg och inte tvärtom. Lycka till :bow:

På vilket sätt tycker du att jag har skrivit något annat?

Eh? Va? Håller ju med dig?

Skuggi: det är lätt att SÄGA "jobba med sig själv" men svårare att utföra...
JAg försöker alltid "se" vad jag vill ska hända. Alltså visuellt i huvudet. Jag försöker att inte tänka negativt utan rabblar mer i huvudet att"det här kommer gå jättebra" osv osv. Andningen är superviktig. In genom näsan, ut genom munnen.
När det hettar till, har jag en tendens att knipa ihop med hela kroppen för kung och fosterland, vilket är ganska naturligt men ack så dåligt för min häst efterom att jag då kurar ihop mig (signalerar fara) kniper ihop med benen (signalerar framåt!) och så blir det pannkaka.
Att räta på axlarna, andas, slappna av i benen är a och o.
Sen pratar jag högt, dels för att lugna mig själv men även för att min häst lyssnar på kommandon som stanna och luuuugn. Det har vi jobbat jättemycket med. Luuuugn är signalen att stanna upp, sänka ner huvudet och invänta nästa kommando.

Jag vet att det är lätt att skriva etta :) men oj så svårt att komma ihåg när det brinner till i huvudet på både mig och häst!

:bow:

Word. Så hade jag velat gå tillväga om jag hade ridit in min. Nu fick jag honom well-done med både trevligheter och olater:D
Håller med till 100% att det ska befästas nerifrån innan man går till uppifrån....

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 497
Senast: lingonben
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 022
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar