Hur öva upp sin timing vid galoppfattningarna?

Janni

Trådstartare
Som rubriken säger, hur får man till de där perfekta dressyrfattningarna? Tips på någon metod eller sätt att tänka på för att öva upp känslan för att ge hjälpen i rätt ögonblick och inte bli otimad och forcerad. Vill tillägga att detta gäller endast fattningar från trav då det är dom som jag tycker är svårast att få till riktigt bra och exakt på hjälpen.

Sv: Hur öva upp sin timing vid galoppfattningarna?

Att ta hjälp blir ju alltid det vanliga svaret.

Annars gäller det ju att känna sig för, hästen ska ha det inre bakbenet i backen för en korrekt fattning.

Tänk fattning när ytter fram går i backen. Lite som om du skulle fatta när det är dags att sitta ner i lättridningen. Ytter bak måste vara i luften för perfekt tajming eftersom det är det benet som inleder galoppen.

Tycker att det blivit ursvårt att fatta fint från trav nu när jag bekvämt kan fatta från skritt.

Antingen tar du hjälp av ngn från marken som kan hjälpa dig att fatta vid rätt tillfälle fram till att du fått in känslan.

Eller så vågar du prova dig fram i lite större utsträckning. Öva, öva, öva tills känslan infinner sig.

Lättast tycker jag är att i huvudet sätta ut punkter "där ska vi fatta galopp" och förbereda väl före det..lite svårt att förklara men tycker det funkar bra.

Nöta fattningar för att få in känslan.

Tränarhjälp är ju också otroligt bra för att få till det mesta.

Tack för alla svar!

Det där med ytterfram va ett bra tips! Hjälp från marken har jag, men det var just en metod för att förenkla så att man får ett sak att tänka på när man försöker hitta känslan. Lite som att räkna ner när man ska göra ett byte. Väldigt pedagogiskt då jag tycker det är mycket enklare att känna vilket framben som är i marken istället för vilket bakben som är i luften . :)

Eller så skiter du i fram och bakben och gör som Saigon skriver. Prova.
Tror vi stökar alldels för mycket i många rörelser vi gör utan att egentligen veta vad vi håller på med. Som tur är klurar ofta hästarna ut vad vi menar.

Tex så är ju hjälpen för öppna slående lik en fattning, för mig i alla fall. Tror inte min häst har fattat galopp en enda gång jag ridit öppna.

Så, sitt rakt över hästen, känn balans, fatta. Gör om.

Jo självklart är det så i de flesta fall. Jag har fattat utan att tänka på vilka ben som är i marken alltid, och det har fungerat fint även på dressyrbanan, men som det är nu så rider jag många olika hästar och vissa hästar kräver lite mer än så om man vill få till det riktigt bra. Jag känner att jag har fastnat lite med det här och För mig handlar det om att jag vill testa något nytt, se om det kan hjälpa mig framåt på även den typ av hästar och om jag genom att hitta ett annat sätt att tänka på i fattningen kan lära mig att förfina mina hjälper och bli mer korrekt. Jag övar hela tiden, vid varje fattning vid varje pass, men känner att jag ville kolla med buke, som har många duktiga ryttare ifall någon hade något nytt "supertips" som jag inte har hört innan eller något pedagogiskt knep som kan hjälpa mig när jag sen sitter där och övar.

Har tidigare hört liknande saker som kan låta rätt simpla men som har gett stor förändring när man använder sig av den aktuella tankebanan när man sen sitter på hästryggen :)

Ja nu har jag hunnit testa lite. Den ena hästen jag rider är super het så på henne tänker man galopp så är det klart så där ligger det svåra i att göra så lite som möjligt, men hästen jag red idag kunde jag känna efter lite mer på. För dagen kändes det som att det bästa helt enkelt var att bara förbereda mig själv mentalt och sen räkna ner. Typ, om tre steg ska vi vara redo och i balans för en fattnig, och sen räknade jag ner. Det kan bero på att hela passet överlag kändes kanon idag men fattningarna satt som ett smäck! :) I en fattning blev det en liten taktmiss och det var för att jag blev lite slarvig och hastig och inte förberedde oss tillräckligt väl.

Kul i vilket fall, tack för tipsen och det här ska jobbas mer på! :D

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Dressyr Nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp av alla duktiga dressyrryttare som hänger här. Jag har fått mental härdsmälta när det gäller...
2
Svar
20
· Visningar
4 566
Senast: ylvalill
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama