Hur öva inkallning?

YorkWann

Trådstartare
Tips på att öva inkallning vill jag ha! Har en hund, som iofs är en omplacering som jag inte haft så länge, han fungerar bra med alla människor och andra hundar, och är det "riktig" träning det handlar om är han jätteduktig. Men just när man släpper honom på gärdet vid stallet eller på prommenaden så vill jag att han kommer på en gång vid första inkallningen, han kommer men han måste nog kissa lite först eller bara nosa lite så kommer jag sen, så han har ju aldrig stuckit.

Prövat att bara ignorera honom, gömma mig, att jag korrigerar honom, köttbullar och annat. Vill inte använda mig av godis, men hur kan jag göra mig själv såpass rolig att han bara vill komma till mig på stört? :crazy:

Sv: Hur öva inkallning?

Hur upplever han Dig när Du kallar in? Att en hund nosar/kissar på väg in till ägaren kan ibland betyda att han försöker lugna Dig.
En liten tanke bara, kan mycket väl vara annat också.

Jag rekommenderar Dig att läsa "Inkallning är så mycket mera", där får Du lite mer insyn i varför hunden inte vill komma in direkt.

Ja, lycka till!

Så svårt att ge några bra förslag på hur du ska träna över nätet. Man måste nästan se ekipaget ihop. Men läs boken, så får Du nog lite idéé.

Jag har också bekymmer med min omplacering och inkallning, betydligt värre om det är till nån tröst... ;) Han kommer verkligen bara när det passar, och jag misstänker att han inte lärt sig betydelsen av själva kommandot ordentligt. Jag får nog börja om, helt enkelt.

På min andra hund har jag lärt in två olika kommandon, "hit" betyder "kom hit i högsta möjliga fart och sätt dig vid sidan om mig". Det använder jag bara i lydnadsträningen. "Kom" betyder "kom fram och ta kontakt med mig", och det använder jag som inkallning när vi är ute och går osv.

Något som kan vara värt att tänka på är att om hunden ser något intressant som den gärna vill springa till, är det bättre att ropa stanna, vänta eller liknande. Det krävs en hel del av hunden att behöva vända/ta bort blicken från det där väldigt intressanta. Ber man dem stanna/vänta så kan de fortfarande titta och behöver inte vända ryggen till. Mycket lättare att lyda än ett kom hit.

Trissa skrev:
På min andra hund har jag lärt in två olika kommandon, "hit" betyder "kom hit i högsta möjliga fart och sätt dig vid sidan om mig". Det använder jag bara i lydnadsträningen. "Kom" betyder "kom fram och ta kontakt med mig", och det använder jag som inkallning när vi är ute och går osv.

Men hur gick du till väga då? Jag vill verkligen kunna ha honom lös överallt, även vid väg och liknande. Nu går han lös, men jag påbörjar inkallning en tag innan vägen, så får han gå fot till och över vägen, sen springa lös igen, detta går bra. Men sen tar det ett tag igen innan han kommer på inkallningen. :crazy:

vänta kan han jättebra, för vänta för oss betyder sakta ned tills jag kommer ifatt. Han springer inte efter så mycket, det är andra hundar, men mest andra människor som är intressanta. Han sprang efter en and en gång, men då blev han tillbakajagad av hela andfamiljen, så då vågade han inte gå förbi där alls :D Katter bryr han sig inte om alls.
Som sagt funkar det mesta väldigt bra, men det är just inkallningen som inte sitter, och man blir ju frustrerad för mindre, eftersom det känns som jag prövat allt!

YorkWann skrev:
Men hur gick du till väga då? Jag vill verkligen kunna ha honom lös överallt, även vid väg och liknande. Nu går han lös, men jag påbörjar inkallning en tag innan vägen, så får han gå fot till och över vägen, sen springa lös igen, detta går bra. Men sen tar det ett tag igen innan han kommer på inkallningen. :crazy:

Fast kom betyder inte "kom OMEDELBART hit och ta kontakt"... :D
Är det något hon bara måste nosa på först, gör hon det. Om jag verkligen vill ha in henne omedelbums ute i använder jag hit, men det är väldigt sällan.

Belönar du när han kommer även fast han har stannat och kissat eller nosat först?
Jag tycker att man alltid ska belöna hunden men vissa säger tvärtom...

Min hund var likadan men så jag fick se till att det alltid var värt att komma till mej för det var roligare än den där intressanta fläcken.
Jag hade alltid med mej favvoleksaken,kamptrasa och super gott godis och började träna i koppel.

Jag ropade Hit och drog honom försiktigt till mej om han inte kom och varje gång var det lek, godis,puss och superroligt!

Så han fick aldrig chansen att stanna till först utan hit betydde kom till mej först så lönar dej sej!

Tränade sen på långlina och tillslut utan nåt alls. Kom han inte när jag ropade gick jag tyst och hämtade honom,tog tillbaka honom till stället jag stog först och där blev det massa belöning.

Nu har jag en hund som är överlycklig när matte ropar hit för det betyder att nu är det skoj som väntar!

Ingen vill ju jobba gratis men nu belönar jag inte lika mycket varje gång utan ibland får det räcka med en puss eller en korvbit.

L stannar inte på "stanna" om han har för hög fart. det blir liksom lite problem med bromsarna då (oj så lägligt..). han klarar inte riktigt att vara helt passiv när han är uppstissad. jag har en visselsignal som betyder "kom så leker vi med bollen". då lägger han i handbromsen och kutar i 190 tillbaka till mig.

han får alltid beröm/godis då hon kommer även om det tar en stund. :crazy: Har jag med mig köttbullar brukar han komma som ett skott, men jag tror helt enkelt att jag ska börja om med detta från början. Börja om i koppel, valpträning typ. Han är inte så förtjust i leksaker, men har iaf hittat en grej han tycker är kul, (toarullar, :crazy: )så det ska med ut nu, så får vi se hur det går. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 764
Senast: fixi
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 229
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar