Hur öppnar man en knappspolande toa?

tanten

Trådstartare
Jag skulel vilja lyfta av locket på toan i sovrummet. Den läcker lite.
"Förr" var det ju bara att gänga av ringen runt knoppen man drar i.....

Men det här är en rund knapp man trycker ner och runt den är en plastring. Vill inte börja bända och pilla med vassa föremål innan jag vet var jag ska börja.

Ska jag ge mig på den rundad knappen eller på ringen runt? Med vad?

Sv: Hur öppnar man en knappspolande toa?

Jag har inget svar på din fråga.
Men jag måste bara fråga dig, har du verkligen en toaholk i sovrummet?

Jag har inget svar på din fråga.
Men jag måste bara fråga dig, har du verkligen en toaholk i sovrummet?

Tja... definitionsfråga... ;)

Jag har Sveriges minsta toa inrymd i en skrubb under snedtaket. Så liten att den inte ens togs upp i beskrivnignen av huset när jag köpte det. Alla som sett den har fnissat lite. Dörren är inte ens en dörr utan en skåplucka så man måste ducka rejält för att komma in.

Den nås bara från sovrummet. Så ja, jag har en holk - i nästan bokstavlig mening.
:D

Jag har Sveriges minsta toa inrymd i en skrubb under snedtaket. Så liten att den inte ens togs upp i beskrivnignen av huset när jag köpte det. Alla som sett den har fnissat lite. Dörren är inte ens en dörr utan en skåplucka så man måste ducka rejält för att komma in.

Den nås bara från sovrummet. Så ja, jag har en holk - i nästan bokstavlig mening.

Trångt å mysigt :love: :p

Biiild! :bump: :D

Jag skulel vilja lyfta av locket på toan i sovrummet. Den läcker lite.
"Förr" var det ju bara att gänga av ringen runt knoppen man drar i.....

Men det här är en rund knapp man trycker ner och runt den är en plastring. Vill inte börja bända och pilla med vassa föremål innan jag vet var jag ska börja.

Ska jag ge mig på den rundad knappen eller på ringen runt? Med vad?
Smideshammarn! :cool:

:angel:

Aha, du menar så. :idea:

Nej jag har inget annat tips, jag har aldrig dissekerat en knapptoa utan bara den gamla vanliga stång-toan.

Det brukar "bara" vara att vrida på ringen runt spolknappen så kommer allt loss. Vilken modell är det? På Gustavsberg-toaletterna är det ringen som ska vridas moturs. Ibland sitter de lite grand, men ta inte i så du storknar. Brukar räcka med fingerkraft. ;) Står den och rinner så kan det vara samma problem vi hade - vi fick byta hela insatsen i toaletten då den stod och rann nästan konstant på slutet. Kan vara en skitig packning också.

Det brukar "bara" vara att vrida på ringen runt spolknappen så kommer allt loss. Vilken modell är det? På Gustavsberg-toaletterna är det ringen som ska vridas moturs. Ibland sitter de lite grand, men ta inte i så du storknar. Brukar räcka med fingerkraft. ;) Står den och rinner så kan det vara samma problem vi hade - vi fick byta hela insatsen i toaletten då den stod och rann nästan konstant på slutet. Kan vara en skitig packning också.

Tack. Jag ska testa ikväll. det är en IDO.

Jag hoppas veerkligen att det är en skitig packning. Har eget vatten med mycket järn...

Jag har provat att vrida men får inget tag. Det finns inget att hålla i liksom. Det kräver verktyg och jag vet inte riktigt vilket.

Ser vid noggrannare undersökning att det skymtar två hål i ringen runt, om man håller ner spolknappen ordentligt. Kanske kan man lyfta/vrida med hjälp av dem.

Ingen annan som har idéer?

Efter att ha följt tråden blev jag nyfiken och kollade min egen,som visade sig vara en svedbergs,rund knapp med dubbespolning.
Det var bara att nypa tag om ringen och vrida,så prova igen!

Jag har också en rund knapp (märke på stolen minns jag dock ej i skrivande stund) och det är bara att vrida på plastringen runtom knappen. Inga verktyg behövs och knappen behöver inte hållas ner.
Tror det är en IFÖ men jag törs absolut inte svära på det. ;)

Ledsen men du måste göra en bildtråd över ditt torp nu! :D

Jag har också en rund knapp (märke på stolen minns jag dock ej i skrivande stund) och det är bara att vrida på plastringen runtom knappen. Inga verktyg behövs och knappen behöver inte hållas ner.
Tror det är en IFÖ men jag törs absolut inte svära på det. ;)

Men... alltså.... det finns ju inget att ta tag i. Det är en platt ring som det inte går att få in något under och som inte sticker upp tillräckligt mycket från underlaget att man kan få tag ens med verktyg. HUR i hela friden får ni andra något tag så ni kan vrida :confused:

(jag har försökt men fingrarna glider....)

Men... alltså.... det finns ju inget att ta tag i. Det är en platt ring som det inte går att få in något under och som inte sticker upp tillräckligt mycket från underlaget att man kan få tag ens med verktyg. HUR i hela friden får ni andra något tag så ni kan vrida :confused:

(jag har försökt men fingrarna glider....)

Prova med diskhandskarna på :idea:

Lägger fingrarna på ringen och liksom trycker och vrider samtidigt. Den sitter inte särskilt hårt.

Ja hallå jag har väntat på bildtråden sen din första allra torptråd. Det är en oskriven bukeregel att skriver man tillräckligt mycket om något måste man göra en bildtråd :devil: Särskilt om det handlar om hus eller söta ponnyer ;)

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 656
Senast: TinyWiny
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 334
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 761
  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 204
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?