Hur ofta.....

J

Jempa77

Hur många dagar i veckan aktiverar ni eran häst?
Det är så att jag ska börja ett nytt jobb och i början kommer det va väldigt intensivt och det jag undrar över är om hästen kommer att må dåligt av att från att ha blivit aktiverad ca 6dgr i veckan att nu bli kommer det kanske bli minst 3.

Förstår att det är individuellt.....

Sv: Hur ofta.....

Det beror väl oxå på hur hästen är, om den behöver arbetas flera gånger.
Ibland får min häst oxå kankse bara tre ibland.

Tre dagar i veckan räcker för att hästen inte ska tappa en massa i kondition och styra, om den inte tränas på elitnivå förstås.

Huruvida den behöver "aktiveras" eller inte beror förstås på hur dess vardag ser ut i övrigt. Om den går i en rymlig hage med kompisar och har lite att gnaga på så roar den sig förmodligen själv. Om den bara får gå ut två timmar per dag ensam i gruspaddock så måste du göra något med den varje dag.

jag rider mellan 2-5 dagar i veckan, beroende på hur mitt liv ser ut. Funkar bra för min häst då han har rätt stor hage o lång utevistelse.

Ok, tack för era svar, min kuse går ute ca 12 timmar dygn ibland mer med två hästkompisar, rymlig hage men varierande terräng och hö med fri tillgång, så då kanske det inte går någon nöd på honom då :D

Låter inte alls som att det kommer att bli några problem. Och som någon tidigare skrev, tre dagar räcker för att bibehålla en ganska hyfsad kondis. Tycker inte alls du behöver ha dåligt samvete.

Håller med alla tidigare svar, så länge han går mycket i hagen så funkar det nog. Sen är det ju individuellt (min häst hade rivit stallet om han inte hade blivit riden), men för normala hästar (min häst är inte normal, haha) funkar det nog absolut. Ett annat alternativ är att ta hjälp av en medryttare? Då kan du få lite pengar och hästen aktiveras oftare :)

Håller med alla tidigare svar, så länge han går mycket i hagen så funkar det nog. Sen är det ju individuellt (min häst hade rivit stallet om han inte hade blivit riden), men för normala hästar (min häst är inte normal, haha) funkar det nog absolut. Ett annat alternativ är att ta hjälp av en medryttare? Då kan du få lite pengar och hästen aktiveras oftare :)

Det är ju ett av problemen oxo, att han behöver stimulans annars blir han halvgalen :crazy:

Tyvärr så känns det inte aktuellt med någon medryttare för tillfället, då hästen är mycket speciell, kan ju säga att ingen av mina kompisar är direkt sugna på att rida honom......fast dom är mycket duktiga ryttare....han är väl inte heller helt "normal":angel:

Vi skrittar ut ca 1-2 gånger i veckan
Longerar någon gång i veckan i ridhuset (mest för att få bralla av sig där det inte är snorhal eller decimeterdjup lera)
Tömkör ca 2 dagar i veckan
Ofta går vi ut på promenader och klättrar och tittar på nya saker övriga dagar.

Så man kan säga att hon aktiveras dagligen.
För övrigt så är det en häst under inridning.

Det är nog väldigt individuellt!

Många hästar som jag hört talas om blir ju tokiga av att stå en dag extra, men då proppar ju även ägarna i dom kraftfoder med, kanske beror på det?

Mina hästar tränas ganska oregelbundet. Men så har jag bara skogsmullar också.:D Och dom går i en stor skogshage 12timmar om dygnet.
och dom är alltid lugna och nöjda.:)

Mina aktiveras mellan en och fem gånger i veckan... De går naturligtvis ute i hage hela dagarna och aktiverar varandra...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 559
Senast: Piaff
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka