Hur ofta vacc, avmaska och sånt?

E

elinxelin

Hur ofta bör man avmaska, och vad ska man vaccinera imot, och vad? Vad exakt ska man betala när man har foderhäst? När tar skadorna in på försäkringen?
'Tacksam för svar. :crazy:

Sv: Hur ofta vacc, avmaska och sånt?

Hur ofta bör man avmaska, och vad ska man vaccinera imot, och vad? Vad exakt ska man betala när man har foderhäst? När tar skadorna in på försäkringen?

Avmaska ska göras efter behov. Helst ska man skicka in ett träckprov och avmaska om dom har mask. Gör man inte det så brukar det stå på förpackningen hur ofta man ska använda medlet.

Vaccinera gör man en gång om året och då mot hästinfluensa och var tredje år mot stelkramp.

När man har foderhäst betalar man alla kostnader utom försäkringen.
Alltså stallhyra, hovslagare osv.

Förstår inte riktigt hur du menar med med sista frågan.

Tack för svaret, vet du vad sprutorna brukar ligga på? Det jag menade var att jag vill veta vad man ska betala när man har fodeerhäst "exakt". och om ägaren står för försäkringen och hästen ex. blir halt går det in på försäkringen?

elin om du nu heter så!! jag vill gärna att du svarar på detta meddelande! jag köpte bodewijn av en tjej som heter veronica och jag vet att det var du som red honom! vad ska jag göra när han sticker iväg oc bara bockar med mj?? snälla svara! du får gärna komma och hälsa på han om du saknar han!!! men baar om du svarar på detta meddelande!!!!????snällaaaa..........:cry:

elin om du nu heter så!! jag vill gärna att du svarar på detta meddelande! jag köpte bodewijn av en tjej som heter veronica och jag vet att det var du som red honom! vad ska jag göra när han sticker iväg oc bara bockar med mj?? snälla svara! du får gärna komma och hälsa på han om du saknar han!!! men baar om du svarar på detta meddelande!!!!????snällaaaa..........:cry:

svaraaaa på pm

försäkringar har ju ofta en självrisk på en viss summa...

Det betyder att får hästen småskador som går på ett belopp under den summan får man betala den själv.
men blir veterinärräkningen högre än den summan betalas den av försäkringsbolaget.
Självrisken får ni väl göra upp ägare/fodervärd emellan om vem som tar.
kanske beror på hur skadan uppstår osv?

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 592
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
604
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar