Hur ofta ultraljuda / dräktighetsundersöka?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lahtel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 311

Lahtel

Trådstartare
Mitt sto är nu konstaterat dräktigt på 17:e dygnet och jag ska hämta hem henne idag. :)
Jag betalar en avgift nu + en vid födsel, alltså ingen 90-dygnsavgift.

Hur ofta är det då lämpligt att dräktighetsundersöka?
Vid 30 dygn? Vid 30 och 50 dygn? Eller vid 90 dygn?

Jag tänkte att om man dräktighetsundersöker vid 50 dygn så är väl den kritiska perioden över? Ska man ändå göra en koll vid 90 dygn eller hur brukar man göra?

Jag bor nära en klinik, så det är inget störrre problem för mig att åka dit, dessutom billigare än att ta ut distriktvet.

ps. ja, det är mitt första föl...

Sv: Hur ofta ultraljuda / dräktighetsundersöka?

Har haft veterinären här idag (20e dygnet), han rekommenderar nytt ultraljud vid 90e dygnet. Vissa försäkringar kan kräva ultraljud vid 45e dygnet. Men mer än det tror jag inte behövs.

Grattis till dräktigt sto!

Du är välkommen till nybörjartråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=705369

Jag brukar kolla dräktighet på typ 17-20 dygnet och sen kolla hjärtslag på 40-50 dygnet. Är det som det ska då brukar jag lämna det där och inte göra någonting mer.
Kolla 90 dagar gör jag bara ifall hinststationen ska ha betalt då.

I år har vi ultraljudat min på dygn 17, 21, 28 och så igår på dygn 49.
Så täta ul därför att på första Ul så var det två fosterblåsor. Dom satt ihop så gick ej att klämma den ena. Åkte till seminstationen den 21:a för att spruta bort dom, men då hade den ena resorberats. Sen la vi in ytterligare två då för att vara så säkra på som det går att den ena inte bara lekte kurragömma. (Gud förbjude att den gör det!!!). Men nu blir det inga fler ul, vet. tycker inte det behövs.

Förra året Ul:ades hon på dygn 19 och 38. Allt såg fint och bra ut så vi gjorde inga fler. Hon kastade sen tvillingar i månad 8.

De flesta jag känner gör 2 ultraljud.
Men iom att jag vet att min har stor tvillingvarning så kommer jag om jag betäcker henne i framtiden lägga in minst tre tror jag.

Vad är det för skillnad på att bara kolla hjärtslag och att ultraljuda?
Ekonomisk skillnad eller?

Jag tänkte att det vore skönt vid ca 45-50 dygn att veta att allt står rätt till.
Men om hon skulle kasta tidigt så vill man ju gärna veta det också... :confused:

Man UL:ar ju för att kolla att det tagit sej och för att kolla hjärtslagen sen. Så man måste UL:a för att kolla hjärtslagen.

Ok, tack. Jag är som sagt en nervös nybörjare. :)

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 793
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 710
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 770
Senast: Packipim
·
Avel Har ett sto som ultraljudades på dygn 50 och konstaterades dräktig . Nu är hon på dygn 270 och tycker inte att hon visar någon tendens...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka