Hur ofta tvättar ni håret?

Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Det tog mig ungefär 6-12 månader, att komma hit (till att tvätta håret sällan). Innan var min hårbotten hemskt torr = blev fet på nolltid = tvättade håret varje-varannan dag. Det tog tid att "vänja in", men nu mår både hår och hårbotten mycket bättre. Jag använder schampo, balsam och inpackning utan silikoner och uttorkande ämnen, vilket hjälper till (använt i ungefär ett år nu). Jag borstar håret sällan (3ggr/veckan ?), och sover och jobbar (städning) med håret i en klämma. Sover/jobbar jag med håret utsläppt, blir mina lockar korkskruvar.

Jag duschar håret när jag duschar kroppen, men aldrig med bara vatten (vatten är uttorkande för både hår och hud, och håret kan man ju inte smörja med lotion ;)). Blöter jag håret mellan tvättarna, tar jag i balsam i det. Mitt hår är inte ofräscht - är det ofräscht så är det dags för tvätt :D

Här har det gått fyra dagar efter tvätt (nytagen bild. Precis skakat ut håret ur klämman efter natten.).
dsc_0001-2_201401095.jpg
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

KL

Jag skulle vilja se bilder på er som bara tvättar håret någon enstaka gång / vecka :angel:

Nu tvättar ju jag mitt hår alldeles för ofta men jag undrar ändå hur ni står ut? Måste ju kännas väldigt ofräscht? Duschar ni inte alls eller bara kroppen mellan hårtvätt? De få gångerna jag enbart har duschat kroppen och inte håret så känner jag mig inte lika ren efteråt.

Upplys mig! :angel:


Här är mitt hår inne på sin ca 5 dag efter tvätt:


Visst blir min hårbotten lite oljig sista dagarna innan tvätt, men jag brukar ändå olja in håret då, använder kokosolja som gör mitt hår lite mer elastiskt och mjukt.

Så det får vara lite oljigt då, för jag vill inte tvätta håret oftare än så, för att håret är som skörast när det är vått och jag vill inte slita mer än nödvändigt på mitt hår.

Jag har en badritual, tar och myser lite extra på min tvättdag, ligger i badet medans inpackningen verkar, läser och lyssnar på mysmusik.
Det är mycket värt för mig att ge mig tid att tycka om mig själv lite extra. :D

Så jag tvättar som sagt mitt hår bara en gång i veckan, men duschar kroppen emellan och tycker inte att håret känns ofräscht.

Jag tror många människor tvättar sitt hår mycket oftare än vad de egentligen behöver, deras hårbotten är inställd på överproduktion och det går att långsam vänja hårbotten att tvättas mer sällan.

Innan jag började testa hur sällan mitt hår klarade av att bli tvättat trodde jag att det inte gick att tvätta mindre sällan än var tredje dag, men jag hade i alla fall fel. :idea:
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Har ju hört att man inte ska tvätta håret för ofta ca 2-3 ggr per vecka och då undrar jag hur ni gör.

Tvättar du håret varje gång du har varit i stallet eller har ridit? Ja hur gör du helt enkelt ;)


Jag kör sedan mars enbart efter Balsam-metoden - tvättar håret cirka tre gånger i veckan och då enbart med godkänt balsam, aldrig schampoo.

Känner jag mig svettig i hårbottnen men inte vill tvätta så sköljer jag bara ur håret när jag ändå duschar kroppen.

Är nästan lite förvånad över hur väl det fungerar! :laugh:
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Fast ju oftare man tvättar, desto mer ofräscht blir det.
Om man tex tar väldigt mkt i håret blir det ju också äckligt..
Har man en frisk hårbotten blir det inte ofräscht på ett par dagar.
Nu tvättar jag visserligen håret lite oftare men det är som sagt för att jag får i så mkt skit i det.

Jag duschar utan att tvätta håret och känner mig inte ett dugg ofräsch efter. Mitt hår är ju liksom fräscht. :D
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Varannan dag försöker jag med men tränar nästintill hela tiden så ibland blir det svårt men försöker hålla mig till det. Frisören rekommenderade var tredje dag men kände att det blev lite väl lång väntan för min del!!
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Fast ju oftare man tvättar, desto mer ofräscht blir det.
Om man tex tar väldigt mkt i håret blir det ju också äckligt..
Har man en frisk hårbotten blir det inte ofräscht på ett par dagar.
Nu tvättar jag visserligen håret lite oftare men det är som sagt för att jag får i så mkt skit i det.

Jag duschar utan att tvätta håret och känner mig inte ett dugg ofräsch efter. Mitt hår är ju liksom fräscht. :D

Bra saker att tänka på! :D

Här är en underbar hårvårdsfilm från 50-talet, med an massa bra tips: 1950's Beauty Guide - Haircare

För att håret ska hållas fint och få bort smuts, oljor och svett, tvätta minst en gång varannan vecka! :love:
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Tror att man på den tiden hade betydligt hälsosammare hår än man har idag. Hoppas att jag en dag ska kunna hålla håret fint med vara två tvättar i månaden :D
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

kl
Jag brukar planera och tvättar oftast de dagar jag rider, blir allt från 1-3 ggr/vecan
Kan jag inte tvätta håret efteråt pga att jag rider två dagar i rad eller något liknande (brukar dra gränsen vid 3 tvättar i veckan, optimalt 2) Så brukar jag faktiskt fukta det en aning och ha i något som luktar gott i håret. Förut använde jag repair droppar för topparna eller var det heter och drog igenom håret med, så luktar det inte häst längre.
Nu har jag dock gått över till att använda kokosolja och någon doft ( typ eteriska oljor, som man kan ha att doftsätta schampoo med) eftersom kokosolja är jättebra att ha i håret (iaf mitt) det är inga konstiga ingredienser i, och hundra gånger billigare än repair droppar.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag tvättar mitt i stort sett varje dag. Är i stallet varje dag och jo, mitt hår suger åt sig hästlukten. Snabbare än vad mina kläder gör...:( Har lite kortare än axellångt hår och kan inte sätta upp det i knut när jag rider (ska ALDRIG mer ha så kort hår igen!) och kan inte stänga in det under en mössa eller keps.

MEN försöker dra ut på det till varannan dag, beroende på hur dagen efter ser ut med jobb mm. Har ett väldigt närgånget jobb (jobbar på förskola) och vill inte att barnen ska behöva lukta på mitt hästluktande hår :crazy:

Om jag tvättar det varje dag blir det:
dag 1: schampoo + balsam
dag 2: endast balsam
Dag 3: schampoo + balsam
osv.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag tvättar håret 1-3 ggr/vecka, allt beroende på hur länge håret känns fräscht.

Just nu är jag i stallet två dagar i veckan, måndagar och onsdagar. Jag har för vana att tvätta håret när jag kommer hem på måndagen. På onsdagen är det lite olika, oftast sköljer jag bara ur håret med vatten plus eventuellt balsam, men om det känns ofräscht (t.ex. om det varit varmt och jag blivit svettig under hjälmen eller om jag ryktat en extremt smutsig häst :p) så tvättar jag det ordentligt.
Sen ytterligare någon gång per vecka om jag känner att det behövs.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag tvättar mitt hår max två gånger i veckan, var fjärde-femte dag. Har faktiskt inga som helst problem med hästlukt i håret, eller någon annan lukt överhuvudtaget. Antingen så luktar det rent, eller så luktar det lite hår om det är sista dagen innan tvätt och man prompt ska ner med näsan i hårbotten.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag tvättar håret varje dag. Inte för att det blir fett utan för att jag dels jobbar med infektionskänsliga patienter och även har några arbetskamrater som är hästallergiska. Jag har kortklippt hår så det hinner inte bli slitet innan det är dags att klippas igen. Jag blir väldigt svettig under hjälmen och känner mig fräschast om jag tvättar både kropp och hår vid dusch.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag duschar varje dag men tvättar håret när det behövs. Ibland blir det en gång i veckan, ibland två och ibland tre. Vanligast är väll två gånger i veckan.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

*kl* Jag tvättar håret varannan dag, försöker ibland dra ut på det så det kan gå tre dagar också. Vad snabbt är egentligen normalt att håret ska bli fett? Konstig fråga kanske :p
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Ska nog börja tvätta håret mer sällan, tvättar också nästan varje dag. Men några bra produkter till håret?? Tjockt halvlockigt hår har man, stallet är man dagligen i plus ute med hundarna flera gg m dagen. Är ny här:laugh:
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

KL

Jag skulle vilja se bilder på er som bara tvättar håret någon enstaka gång / vecka :angel:

Nu tvättar ju jag mitt hår alldeles för ofta men jag undrar ändå hur ni står ut? Måste ju kännas väldigt ofräscht? Duschar ni inte alls eller bara kroppen mellan hårtvätt? De få gångerna jag enbart har duschat kroppen och inte håret så känner jag mig inte lika ren efteråt.

Upplys mig! :angel:

Håret kan bli väldigt fint och fluffigt efter någon vecka :p (Sedan har jag full förmåga att, blöta håret men inte använda schampo, det brukar bli jättefint, dusha utan att blöta håret (men det är mysigast att dusha det också) osv

Faktum är att jag tror det väldigt normalt att tvätta håret högst ngn gång i månaden under sent 1800-tal.

Man måste inte heller duscha för att tvätta sig, man kan tvätta mer centrala ställen ändå, mamma tex hade hemma ett praktiskt och omodernt föremål som kallas bidé, perfekt för fötter och annat. Sedan har jag iofs också läst på om svamp och underliv när jag hade problem och det kom fram att man om man ska tvätta där egentligen bara ska använda olja och helst tvätta sällan. Men det rådet följer jag inte :D.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Sover/jobbar jag med håret utsläppt, blir mina lockar korkskruvar.

Oops, är det ngt fel med korkskruvar? Jag gillar verkligen mina :o

(blöter jag håret mellan tvättar så har jag några droppar mandelolja i innan, oftast, eller balsam, men jag är känslig för balsam.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 137
Senast: Äpplet.
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
255
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 077
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp