Hur ofta tvättar ni håret?

Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag tvättar håret varje gång jag duschar, alltså varje dag. Ibland händer det att jag "hoppar över" en dusch, beroende på vad jag gör :)
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag väntar tills det börjar kännas smutsigt eller att man inte känner att det luktar schampoo/balsam längre. Kan gå 2-4 dagar mellan gångerna för mig. Jag tvättar det inte bara för att jag har varit i stallet exempelvis. Hela stallet är så rent och fräscht att det inte luktar häst där :) har jag svettats mycket kan jag skölja ur det men annars: nej. Inte mer än nödvändigt.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag har kort hår och tvättar det varje morgon. Har gjort så i 30 år utan några som helst problem.
Kan förstå att man inte tvättar så ofta om man har långt, tjockt hår för det tar väl en evig tid att torka.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

1 gång i veckan tvättar jag mitt hår som är halvlångt. Oftast söndagkväll/måndagmorgon så att det är nytvättat och fräscht till ny jobbevecka. Till helgen kan den ev ibland bli lite fettigt, så ska jag iväg under helgen så tvättar jag det innan dess.
Håret blir så uttorkat om jag tvättar det oftare och eftersom det håller sig fint så ser jag ingen anledning till att tvätta det flera gånger i veckan.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Nu har ju inte jag häst längre, men tränar iof flera gånger i veckan istället. Tvättar håret lika ofta nu som förut, max varannan dag. Dock har jag helt slutat använda produkter med silikoner i, stor skillnad tycker jag!
Brukar tvätta med schampo+balsam ca. 2 ggr/vecka, typ när det är dags ;) Någon gång i veckan sköljer jag inte ur håret ens, men det är om jag inte har tränat eller så. De andra dagarna sköljer jag bara ur eller tvättar med bara balsam (lite balsammetoden, följer den inte helt dock). Jag tycker oftast inte att håret blir så äckligt av träning/stall att jag måste schamponera som en galning :p tycker det brukar räcka bra med att skölja ur, och kanske ha i lite balsam bara för doften och fräshhetens skull :) på så sätt slits inte håret så mycket heller
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

KL

Jag tvättar håret varannan dag, ibland var 3e men då är det rejält sunkigt och då vågar jag inte visa mig någon annanstans än hemma.
Jag får fort väldigt fett hår :(
Jag använder schampoo och sen inpackning i längderna och jag har axellångt tunt hår som blir fett i hårbotten och snustorrt i topparna :mad:
Har ofta en snusnäsduk runt håret när jag är i stallet för att hålla håret lite renare och fräschare.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

*knapp*
Så sällan jag kan.. Men när jag varit i ena stallet där vi har halm stinker det..Så det blir väl varannan dag. Försöker hålla håret hyfsat kort annars hade det inte funkat!
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag tvättar håret oftast en gång i veckan och det har jag gjort i många år nu.
Det funkar bra, särskillt sen jag började tvätta med balsam för ett par år sen, innan kunde det bli en två gånger i veckan emellanåt.

Annars har jag alltid håret uppsatt när jag grejar med hästen, upplever att lukten inte sätter sig så mycket i håret, kanske beror det på att hon går på lösdrift, så vi är för det mesta ute och inte i ett stall och håller på?

Däremot har hon inte gått att rida förens nu, så det ska bli intressant att se hur mitt hår tycker om att ha hjälm på sig flera gånger i veckan. :D

Förhoppningsvis räcker det med att jag tvättar skalpen en gång extra, vill inte gärna tvätta håret oftare än så, då jag tycker det i slutändan sliter för mycket på mitt långa hår, som nu nästan når ned på låret.

Håret är ju som känsligast är det är blött och mina toppar är säkert en 8-9 år, så tvättar jag håret en gång i veckan så har det älsta håret tvättats nästan en 500 gånger...men det är i alla fall mindre än de 3000 gånger som mitt hår skulle hinna bli tvättat om jag gjorde det varje dag! :eek:
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Ja, kanske pinsamt att erkänna, men jag tvättar bara håret typ 1 gång i veckan.... Fast jag rider o löptränar nästan varje dag. Är medelålders, och har långt hår, och jag tycker det slits väldigt av frekvent tvättande, faktiskt. Vet inte om mitt hår luktar häst - inte så jag störs av det själv, iallafall!

Jag är likadan mer eller mindre...

Har jag ridit (även om jag blivit svettig) så brukar jag inte direkt tvätta håret.
Är det min jobbvecka (jobbar 7 dagar i rad) så hinner jag helt enkelt oftast inte ens duscha alls under den veckan. = 7 dagar som jag inte gör nåt med håret.
Har dock oftast håret i fläta.

Om jag däremot vart ute å gått (även under min jobbvecka) så blir jag så himlans svettig (värre än vid ridning) så då måste jag duscha och således tvätta håret.

Så de kan bli allt mellan 0 ggr/vecka till ca 3ggr i veckan.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Varannan till var tredje dag brukar det bli för min del, varesig jag är i stallet varje dag eller inte. Jag tycker inte hästlukten brukar sätta sig i håret i vanliga fall.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag tvättar varannan dag, sen blir det alldeles för smutsigt. Jag jobbar i industri med pulverfärg så man får riktigt se smutsen när man sköljer håret.

Blir jag riktigt svettig när jag har ridit så kan det hända att jag tvättar det extra. Hårbotten blir ju liksom inte så fräsch :p
Om jag inte rider och inte jobbar så kan det bli mer sällan.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

detta är min andra profil på buke.jag tvättar håret ungefär 1 gång i månaden. det håller sig bra för att jag sköljer ur håret från schampoorester noga i en balja som jag byter vatten i 4 gånger. skönt att slippa tvätta så ofta och så får jag silkeslent hår också.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

tvättar mitt varje dag. Har en sambo som är jätte alergisk mot pälsdjur och framför allt hästar så har inget annat val.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Jag har långt tjockt hår och försöker hålla mig från att tvätta det så ofta. Varannan - var tredje dag är idealet men ibland bara måste det sköljas igenom varje dag. Försöker då att inte shamponera varje gång...Nej, mitt hår luktar inte häst även om jag varit i stallet...skulle bli allvarligt oroad över ventilationen i så fall :cool:
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

jag tvättar håret en gång i månaden. det är jätteskönt att jag inte behöver tvätta oftare pga. att jag sköljer ur alla schamporester i en balja som jag byter vatten på fyra gånger. andra säger att jag har så silkeslent hår. jag behöver aldrig använda balsam. mitt långa hår går direkt att kamma ur utan minsta motstånd direkt efter torkning ändå.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

*KL* Var fjärde dag och bara med balsam. Luktar inte häst om håret :) Men gömmer håret ofta i snusnäsduk eller keps i stallet.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Korta svaret: tvättar ca en gång/vecka, stoppar in håret i mössa så länge det går att ha mössa (brukar vara ca September- Maj för min del, fryslort!) och keps på sommaren, dessutom har jag så långt hår att jag gärna stoppar det innanför tröjan/jackan när man ska greja i stallet, för att undvika att det är ivägen eller fastnar damm och hö i det.

Utveckling: Kör "minsta möjliga" -taktiken för att hålla det långa håret så slitagefritt som möjligt, har ju väldigt långt hår som sagt och ganska tjockt, minsta lilla det blir torrt/risigt så blir det halvt outkamningsbart på 5 minuter. Använt balsammetoden (fast gjort undantag med schampo ibland) och det har funkat ganska bra bara man använder grejer som passar håret.
Nu ska jag faktiskt klippa av håret, har exem i hårbotten som gör att jag skulle behöva tvätta (med schampo eller balsam, inte bara vatten) i princip varje dag på sommaren eftersom jag får exem så fort hårbotten blir fuktig eller svettig. Det funkar inte när man har hår som behöver minst 12 timmar på sig för att torka och som jättelätt blir trassligt pga längden. Jag provade när jag hade lite kortare (allergisk pojkvän) och jag hann inte med att göra det "ordentligt", det höll på att bli en enda stor dreadlock av det hela. :crazy:
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Lånar knapp

Har långt och tjock hår som tvättas varje dag, händer väldigt sällan att jag hoppar över hårtvätten en dag. Tycker det luktar stall direkt (fast det är uppsatt med mössa på) och blir äckligt av sov- och träningssvett.

Upplever inte att det blir extra slitet av denna behandling, alltid fått höra av frisörer att mitt hår ser friskt ut så.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

Det låter som att din hårbotten är lite uttorkad (samma som min, alltså). Lite OT schampotips: The Body Shop har schampo och balsam som innehåller olja (och inga silikoner/liknande). Fett löser fett. Väldigt drygt.
 
Sv: Hur ofta tvättar ni håret?

KL

Jag skulle vilja se bilder på er som bara tvättar håret någon enstaka gång / vecka :angel:

Nu tvättar ju jag mitt hår alldeles för ofta men jag undrar ändå hur ni står ut? Måste ju kännas väldigt ofräscht? Duschar ni inte alls eller bara kroppen mellan hårtvätt? De få gångerna jag enbart har duschat kroppen och inte håret så känner jag mig inte lika ren efteråt.

Upplys mig! :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 137
Senast: Äpplet.
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
255
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 077
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp