Hur ofta tävlar ni?

kopparberg

Trådstartare
Jag har bestämt mig för en dressyrsäsong i år. Jag = sedan många år inbiten hoppnisse. Till min stora glädje finns det tävlingar i stort sett varje helg hela säsongen där jag bor, behöver inte ens åka till ett annat distrikt.

Jag har bokat in tävling mycket tätare när jag nu tävlar dressyr än när jag tävlar hoppning. Känns som att tävla dressyr, det är inte mer ansträngande än att träna dressyr för tränare, och träna dressyr för tränare, det är ju ok att göra en eller två gånger per vecka.

Men hur gör ni andra? När jag hoppade så var två tävlingshelger på raken max, sedan tyckte jag hästen behövde minst en tävlingsfri helg.
Men hur gör ni andra i dressyr? Hur ofta tävlar ni?

Sv: Hur ofta tävlar ni?

Jag tävlar max 1-2 gånger per månad. Om jag rider en tävling och presterar på ett visst vis vill inte jag tävla igen fören jag har förbättrar mig. Hela poängen med tävlingen är ju att man ska bli bättre och bättre, mig ger det ingenting att tävla var och varannan helg och få i princip samma resultat.

I år ser planeringen ut så här för den friska hästen:

Tävlade 4 April (LB+LB)
Tävling 26 April (LB+LA)
Tävling 10 Maj (LB+LA)
Tävling 6 Juni (LA+LA)

Jag förväntar mig att det ska gå bättre och bättre för varje tävling, sen behöver det ju inte göra det av olika anledningar. Men när jag åker till en tävling så vill jag känna att vi har större chans att prestera bättre den här tävlingen än förra eftersom vi utvecklats mellan. Jag har inget utav att sitta och rida samma klasser gång, på gång, på gång, det blir tråkigt.

Under juni-augusti blir det troligen ett längre tävlingsuppehåll för att kunna fokusera på att träna och sedan prestera riktigt bra på tävlingarna i höst, alternativt gå upp en klass.

Jag brukar tävla ca 2ggr i månaden när det är säsong. Ofast vill jag ha en helg mellan varje tävling men ibalnd går inte det ihop så det kanske det blir två helger i rad. Tävlar rätt mkt dels för att vi (eller snarare jag) behöver rutin och jag behöver tävla rätt ofta för att hålla igång och vara peppad. Så funkar jag men det är det inte alla som gör. Att tävla mkt sliter egentligen inte förrän du kommer upp i svår klass, rörelserna i de klasserna sliter mer på hästen. Upp till MSV så ingår sådana rörelser som man ändå gör i stort sett varje dag ändå. Det är ju ingen skillnad om man gör det på tävling eller hemma. Inte för hästen i alla fall. Det enda som möjligtvis kan ta på hästen är alla timmar i transport som det lätt blir på tävling. Vill man tävla ofta så är det kanske bättra att bara rida en klass per tävling så blir det inte så långa dagar för hästen. Beror ju på jur hästen är på tävling. Min är hur lugn som helst och står i lign och ro och käkar hö i transporten. Hon är vältränad så hon blir inte ens svettig eller flåsig efter klassen. Ett dressyr pass hemma är jobbigare.

Det är ju bra med ett mål och en röd tråd!

Fast mitt skiljer sig från ditt! Jag vill ha placeringar, ju högre desto bättre! Och jag går inte upp i klasserna innan jag i princip är placerad i varenda start. Jag har på gott och ont vare sig jag rider hoppning eller dressyr kravet att klara "prestera rosett", annars startar jag inte. Då trimmar jag lite till!

Jag har oftast runt 4 mil till mina tävlingar i år.
Och jag rider bara lätt klass än så länge, så då blir ju inte slitaget mer än som du säger, om jag rider ett dressyrpass hemma. Om det spelar roll så rider jag mycket i skogen hemma också, kanonumerlag på våra ridvägar. Jag brukar oftast rida ut varannan dag. Tränar ju också hoppning, så jag varierar dressyr, hoppning och skogen.

Kondis har min häst, inte alls flåsig efter en klass + framridningen. Likaså är hon enormt lättlastad och står lungt och fint när vi åker. Och har stått lugnt i kärran mellan klasserna när vi tävlat förut. Och lugnt väntat i kärran när vi varit på träningar.
Men förra helgen stod hon INTE lugnt i kärran mellan klasserna! Lång väntan, jag var tvungen att hyra en box för det trampades, skrapades och levde runt! Nytt fenomen, enda förklaringen jag har är att hon förut alltid haft sällskap i transport/lastbil, men nu fick någon fix idé att inte vilja stå själv?! Ideer! Få se hur det går i helgen, inte alls lika lång väntan, men ingen box att hyra.

Jag har också ungefär 2 tävlingar/månad, men jag har ofta ett par helger på raken.

Jag försöker hålla mig till var tredje helg. Det är ändå en mental påfrestning för hästen också..

Men bästa är att stämma av med sin tränare och hålla koll på hur hästen känns och går.

Planen ligger på två gånger i månaden, med ett sommaruppehåll - tävlingsbrist i den regionen som vi flyttar till.

Vi försöker mest få in en tävlingsrutin, och för mig är det, just nu, inte viktigt att vi presterar bättre än föregående tävlingar. Väsentligt är vanan, att det inte är konstigt att åka o tävla.

Vi tävlar lätta klasser, och bara en tävling åt gången till o börja med. Men senare, när vi har bättre kondition blir det nog 2 klasser.

En gång varannan vecka blir det för mig. Dock tävlar jag hoppning men det är ändå en mental påfrestning för både häst och ryttare. Det är skönt att ha en helg att trimma på det som kanske inte gick så bra på tävlingen.
Sen vill jag att min ponny ska ha kvar sin "tävlingsglöd"

Jag försöker komma ut ca varannan vecka. Min pålle är ju av den tittigare typen, så han behöver iaf i början på säsongen ganska många starter på sig att tagga ner lite och inse att domarbord och blommor inte äter bruna hästar :eek:
Rider gärna två klasser/tävling om det passar.

Dock har det i år blivit alldeles för sällan - i april hade jag planerat in 3 tävlingar -> bortlottad från nr1, nr 2 och 3 inställda. Summa: 0 tävlingar :crazy:

Det är ju bra med ett mål och en röd tråd!

Fast mitt skiljer sig från ditt! Jag vill ha placeringar, ju högre desto bättre! Och jag går inte upp i klasserna innan jag i princip är placerad i varenda start. Jag har på gott och ont vare sig jag rider hoppning eller dressyr kravet att klara "prestera rosett", annars startar jag inte. Då trimmar jag lite till!

Jag vet inte riktigt vad du menar:confused:. Jag vill också ha placeringar. Annars är ju hela poängen med att tävla borta. Placerad i varenda start går inte jag efter men jag vill ligga stadigt uppåt 70% för att gå upp i klasserna.

Jag tycker att en tävling i månaden är lagom. Men nu har jag plötsligt tre helger på raken..:angel: (Om jag kommer med på de andra två också).
Sen har jag ett uppehåll på tre veckor.

Det är väldig olika då vi har ont om tävlingar i vårt distrikt får man "passa på" när man har chansen... Då gäller det hop/dress tävlingar. Sen blir det lite längre resor när det är dags för fälttävlans starter, även där är utbudet relativt begränsat...
nu under våren har vi tex
v11 Dressyr
v12 Hoppning
v14 Fälttävlan
v15 Fälttävlan
v16 Dressyr
v19 Fälttävlan
V21 Dressyr
ibland blir det en intensivare period sen får det bli lite mer träning hemma.
Sen har det ju väldigt mkt att gör med vad det är för svårighetsgrad samt hur många klasser man rider... Även hur pass rutinerade hästar man har om de behöver träningstävla osv... Försöker hålla oss till 2 meeting/tävlingar per månad men svårt ibland då tävlingsutbudet inte stämmer med planering:angel:
I slut ändan handlar det ju ändå om att läsa av hästen:)

jag tävlar gärna mycket. har ju fler hästar så känner jag att ngn behöver vila så tar jag bara en annan :laugh:

Usch, denna bortlottning är ett otyg! Även hoppning har ju drabbats av bortlottningar numera!

Det var ett par bortlottningar på helgens tävling jag var på, men annars är vi förskonade från det fenomenet här. Än! :crazy:

Men man ser ju på startlistorna numera hur stort problemet är i Stockholmstrakten, många ekipage därifrån är numera med på tävlingarna i distriktet där jag bor, och de har en rejäl resväg då från Stockholm!

Någon föreslog i en insändare i Ridsport att i stället för bortlottning kunde ju "först till kvarn" gälla, dvs när klubben fått in maximalt med anmälningar, då skriver de "startfältet fullt" eller något. Med det systemet så ser ju ryttaren direkt om den får tävla, om inte är det ju bara att leta efter nästa tävling. Att få veta att man blivit bortlottad ett par dagar innan tävlingen ska vara, det är ju heldumt tycker jag!

Jag menar att jag tycker att kolla på % hur man utvecklas i dressyr är inget som funkar för mig, för det har ju mycket att göra med domare vilken poäng man får, hur dagsformen för hästen är, hur man ligger till i förhållande till medtävlarna osv.
Jag tycker alltså att jag inte genom att titta på % jag får i dressyren kan avgöra om jag utvecklats, lika lite som jag genom att titta på om jag blir placerad eller inte kan avgöra det. Dressyr är ju bedömningssport! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 043
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?