Hur ofta smörjer ni lädret?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LindavCindy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 406
L

LindavCindy

Har en häst men vet inte riktigt hur ofta jag ska smörja hennes läder för att det ska hålla sej mjukt och fint :confused:
Hur ofta smörjer ni era hästars läder?

Sv: Hur ofta smörjer ni lädret?

När det blivit smutsigt eller om det regnat på det. Brukar bli någon gång i månaden som jag gör rent ordentligt, annars kan jag torka av det lite då och då.

Jag smörjer typ en gång i månaden (jag har bara ganska utsliten utrustning). Lädret blir inte så mjukt då precis, men det duger för mig.:smirk:

Det är nog bra om man gör de oftare, men ja orkar inte. Jag ägnar hellre tid åt hästen i stallet än utrustningen.

Putsar av tränset efter varje användning, men Glycerintvål. Smörjer in det gör jag ca en gång per månad. tränsen håller sig mjuka och fina hur länge som helst. Mitt äldsta träns är från 70 talet. Grimman putsas en gång/veckan. Sadeln torkas av om den blivit blöt och smörjs lite. Annars smörjs den sällan. Den kommer ju inte i kontakt med hästen och blir svettig och smutsig.
Att hålla utrustningen ren och mjuk förlänger hållbarheten betydligt + att daglig rengöring av träns ger en bra koll på att allt är helt.

Smörjer gör jag bara några gånger om året, utom nytt eller väldigt stelt läder.

Däremot försöker jag göra rent med tvål så ofta jag kan, i perioder blir det efter varje användning.:)

JAg smörjer nog min sadel ca 1 gång i veckan för att jag vill att den ska bli så mjuk som möjligt:)

min lädergrimma har jag bara putsat en gång :crazy: haha men den används inte så ofta heller !

mina träns vet jag inte för jag har väldigt många så då blir det bara att man tar ett nytt varje gånga man rider haha fast ibland så får man ta en genomkörare på alla träns blir ca en gång i månaden :)

Mina skor och chaps drar jag över med olja varje gång jag använt dom, mest för att de får så mycket stryk när jag är ute i stallet. Tvättar av de med tvål när de blivit leriga.
Tränsen är så fint insmorda redan så de behöver knappt underhållas. Drar över de när de börjar se småtrista ut, ungefär varannan månad eller något.
Sadeln smörjs inte - syntet.

Förr tvättade jag av tränset och lädrskydden samt lädergjord efter varje ridpass med tvål och vatten - gammal vana från min ridlärares stall. Sadeln gick jag över varje vecka med vatten och lite tvål. Smörjde gjorde jag ca 1 gång i månaden.

Numera tvättar jag av grejerna sällan, mest om det regnat / blivit smutsigt. Smörjer med fett gör jag kanske 2 ggr. i halvåret. Vet ej varför, men sedan jag skaffat eget stall blir grejerna inte lika skitiga, utan ser alltid rena och fräscha ut. Så nu rengör jag det bara lite extra inför träning och tävling. Allt är mjukt och fint ändå. Tror att jag har turen att ha ett perfekt klimat för lädret i sadelkammaren:)

Nya grejer tvättar/smörjer jag dock lite extra i början, det kan ju vara lite torrt och fått dassig yta om det hängt en längre tid i butik.

Jag smörjer min hoppgjord efter varje ridpass eftersom det kommer upp skräp och så. Sadeln smörjer jag ca 1 gång i veckan, tränset mycket sällan, till tävling :p

:angel: alldeles för sällan, ca 1 ggr/månaden. Skulle behöva smörja tränsen minst 1ggr/veckan:smirk:

chapsen smörjer jag varje/varannan dag. sadlarna + gjordarna brukar bli var 3 vecka. tränsen blir varannan vecka. skydden putsar jag efter varje gång som jag har använt dom.

Jag smörjer varje dag efter jag ridit / tömkört, ja efter varje ggr jag använt det.

Alla saker är alltid fina, det gillar jag :d

Har en häst men vet inte riktigt hur ofta jag ska smörja hennes läder för att det ska hålla sej mjukt och fint :confused:
Hur ofta smörjer ni era hästars läder?

Oj , det blir inte så ofta..
Jag putsar av lädret med tvål ca 3 ggr/vecka, sen smörjer ja med fett / olja ca 1 ggn/ mån.. :)

Sadelgjordarna i läder putsar jag jag efter varje ridpass. Eftersom de ligger an direkt mot hästen blir de ofta smutsiga och svettiga, och det vill jag få bort på direkten.

Tränset putsas oftast efter varje ridpadd, definitivt om hästen svettats mycket, men har jag bråttom kan jag fuska lite.

Grejer som inte används så där jätteregelbundet putsas inför och efter användning, t.ex. lädergrimman som hästen har vid transporter.

Jag använder Horseman's One Step när jag putsar lädret. Det innehåller lanolin och jag tycker lädret blir rent, mjukt och fint utan en fet/oljig/klibbig yta.

Mina egna grejer putsas tyvärr alldeles för sällan. Stövlarna kanske varannan vecka och shortchapsen en gång i veckan, beroende på hur mycket jag använt dem.

.. Alldeles för sällan. Men åtminstone varannan-var tredje vecka :p Använder Stübben sadeltvål, ibland deras Hamanolfett och så läderbalsam med bivax av något märke jag aldrig lyckas lägga på minne.

Försöker att putsa av allt utom sadlarna när jag använt grejerna och det hinns kanske med varannan dag. Fin tränsen är jag däremot väldigt noga med, de putsas efter varje gång.

Jag putsar min sadel nästan varje gång efter jag har använt den! Vet inte om det är bra eller dåligt faktiskt.:o

Men jag har precis köpt en ny sadel, dessutom för mina egna pengar, så därför är jag extra noga.

Men efter jag hade använt den för första gången, jag tar in min häst i stallet, han blev lite svettig ( svettas lätt).
Jag vänder mig om för en sekund för att ta av mig vantarna, när jag vänder mig om står min häst och kliar sig mot väggen, med sadeln på!:eek:

Jag skyndar mig in i boxen och tar av sadeln. Jag upptäcker att den är full av revor.:cry: Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta!:D Efter första gången jag använt den så var den full av revor.:mad:

Så efter det är jag lite extra noga med sadeln!;)

Jag glömde visst tränsen, aja, mina träns putsar jag däremot inte så ofta. Fast fintränset försöker jag putsa av efter varje gång jag använt det, men ibland så orkar jag inte!:p

Stövlarna putsar jag efter varje gång jag använt dom!:)

Använder en vårdande tvål av bra märke (vi ska inte göra reklam här! Så jag nämner inget märke) som jag använder efter varje pass på tränset, och om det behövs, även på sadeln.

Läder är "levande" så man bör inte använda för mycket fett/olja. Man "täpper till" porerna i lädret då och bryter ner fibrerna i lädret. Detta gör att lädret gärna töjer sig (=sämre hållbarhet) och fettet kommer att mögla om du inte använder det/har perfekt temp i sadelkammaren.

Några tips är dock;
- torka av träns, sadelgjord etc efter varje användning. Använd gärna en lätt fuktad svamp och kosta på dej en lite dyrare tvål. De bästa både rengör och återfettar, så om du använder utrustningen regelbundet behöver du inget annat. OBS! Det ska inte bli "lödder" när du rengör!
- var noggrann med förvaringen av utrustning du inte använder så ofta. Rengör noga och förvara i minst 15 grader,

Endast riktigt torrt läder behöver fett/olja. Om du putsar med vårdande tvål efter varje användning behöver du sällan använda något annat. Var hellre snål med fettet - blir bara mögel om man inte använder grejorna. För mycket fett (och i synnerhet "fel" fett)förstör lädret. Behöver du använda fett så fråga efter ett "rent" fett utan petroliumprodukter, ex ren nöthovsolja. Dyr men räcker länge och är bäst för lädret.

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka