Hur ofta skor ni?

Sv: Hur ofta skor ni?

Min hästs skoor slits mer på sommaren, då hon rids mycker mer. Så då brukar hon skos var 8:e vecka ungefär. På vintern blir det väl var 10:e vecka ungefär. Allt beroende på hur mycket hovarna växer och hur mycket skorna slits.

Min ena skos var 6.e vecka medans den andra räcker det med var 8.e v.

Den ena var 7 vecka året om.
Den andra, unghäst och har inte haft skor någon vinter än, men fötterna växer snabbt på henne. Så kanske 6-7 i vinter?!

på vintern skor jag mellan 6:e-8:e veckan på sommaren 7:e-9:e .

Har 6 veckors intervall på min häst!

Skulle kunna ha ett längre intervall men hovarna växer bra och jag tycker det känns bättre att sko oftare.

kl
Är det ingen mer än jag som har en skoätare? Jag får just nu sko min tjej var 3-4 vecka :crazy:.

Var 6:e vecka vintertid, var 5:e sommartid. Hon växer och går sönder ganska rejält annars.

Har min ena skodd och den andra barfota och har samma intervall på båda, kanske uttryckte mig otydligt. Det jag menade var att för mig känns det bra att kunna ha ett kortare intervall just för att hästen är skodd då hoven från dag ett växer och skon växer ju inte. Skulle, om jag bara tog hänsyn till hur skon slits, kunna ha ett intervall på 8-10 veckor. Anser inte att en barfotahäst kan gå med längre intervall, allt beror på individen.

Mitt sto behöver skos var 4:e-6:e vecka, men inte för att hon sliter skor, utan för att hon har en enorm horntillväxt. Allt växer som ogräs på henne, hovar, tagel...(manen har vuxit 60cm på knappt 1år!) Skor man om efter 6 veckor så är sömhålen helt nervuxna. Det är lite dyrt med en sådan häst, men efter att ha haft en häst med jättedålig tillväxt och kvalite så är det här en dröm! :D

Avundas dig...
Min pålle (kbltravare) växer ingenting.
Det en "normal" häst växer på 6 mån, växer han på 1 år...:(

På sommaren var 8:e vecka
På vintern var 10:e vecka
Och alltid nya skor varje gång! :D

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 710
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Kläder & Bli fin Jag får varma fötter och klarar inte av heltäckande skor på sommaren. Jag har precis köpt ett par Birkenstock som jag ändå tycker...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 025
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka