Hur ofta skor du din häst?

Sv: Hur ofta skor du din häst?

Var 7:e vecka!
Hon är halvblod, 10 år.

halvblodssto, 6 år, tävlar i hoppning
skos var 7-8 vecka

förra hästen (KWPN, 9 år) fick jag bara sko var 10-11 vecka!
han fick sömtryck oerhört lätt och hovarna växte långsamt och jämt, så hovslagarn tyckte vi skulle göra så

Varmblodsvalack, 6 år och tränas i Distans ca.7-8 v.
Varmblodssto, 14 år och tränas i Distans ca. 7-8 v,
oftare i tävlingsperioden.
Shettissto verkas ca. 5-6 v.

Hbl sto på 2,5 år verkas var sjunde vecka
Hbl sto på 9 år skos fram o verkas bak var tionde vecka

6-8 veckor beror helt på hur mkt hovarna växer, samt att den ena hästen behöver tas oftare.

Var 8vecka Varmblod 18år...1½åriga araben verkas samtidigt

Evelyn skos normalt var åttonde-nionde vecka om hon har skor. på våren/sommaren/hösten är hon barfota, funderar på om hon ska få bli barfotahäst.
Hon är vbltravare, 13 år, rids 6 dagar/vecka i skogen.

Pompei skos var sjätte-sjunde vecka, hans hovar växer som sjutton!
Han är vbltravare, 3 år, tränas för trav.

Halvblod, 6 år skos hver 5. uke. Da er det ikke mye igjen av skoene. Skritter 1/2 time på asfalt til bane/ridehus 4-5 ganger i uken, så her slites det mye!

Jag skor själv så jag gör det när det behövs, vilket är var 5-6 vecka på framhovarna medan bak klarar sig egentligen 7-8 veckor men skos samtidigt som fram.
Min häst är en 10 årig arabvalack med grunda, långtåade, rätt typiska fullblodshovar framtill. Måste skos ofta så att hovvinkeln inte påverkas för mycket då han mest växer i tån.

CeciliaW skrev:
Ja, rubriken säger väl allt :) Hur ofta kommer hovslagaren till er och skor din häst? Vore intressant att veta. Lägg gärna till ras + ålder på hästen också :)

8-årigt fullblod. Senast hovslagaren var ute var i februari. :smirk: Han går alltså barfota.

/Jane

var 8:e vecka 12 varmblod.

den nya förmågan får vi se hur fort hon växer i hovarna :)

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 291
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar