Hur ofta skor du din häst?

Sv: Hur ofta skor du din häst?

Ena hästen var 4-6 vecka och den andra var 8-10 vecka

Kallblodshäst, "promenadrids", 10 år, skos normalt var 8:e vecka. Oftast något kortare intervall under sommaren när hovarna växer snabbare.

Var 8:e vecka ungefär.
Hästen är vbl travarvalack på 6 år. Aldrig travtränad, bara gått som ridhäst. Skogmulle

Var sjunde vecka skos varmblodet (20 år) å shettisen verkas också då. På sommaren blir det var sjätte vecka.

Vbl sto, 5 år.
Oftast mellan 6-8 veckor beroende på hur det ser ut men nu var det vääldigt länge sen *skäms* pga att hon skar sig på eltråd på hasen på ena bak typ dagen innan hon skulle besöka hovis. Så hon har nu tagit av sig alla skor (en tog jag av tappat dom andra). Men just nu står jag i val och kval om jag ska sätta på henne skor igen eller om hon ska få vara barfota eftersom jag inte kommer rida fullt ut men då blir det ju troligen bara på banan och lugnt ute.

Japp japp... Gör inte saken bättre att hon är jooobbbig att sko heller.. men bara fram bak går bra?!?

Kallblodstravare - 11 år.

Vintern= ca var 9-10:e vecka
Sommar= var 7:e- var 8:e vecka

Har endast skor fram.

Var åttonde vecka på vintern och var sjunde på sommaren. Hästen ifråga är en 13 år gammal islandshäst.

Var 5-6 vecka på sommaren och ca var åttonde på vinterna. Har ett 6-årigt varmblod och en treårig shettis. På sommaren nöts skorna ner fortare därför skos han oftare då.

Varje vecka... :crazy: Den här sommaren har han dragit av sig skorna... jaa nästan en gång i veckan faktiskt. Phu! Han är en blandis och 5 år gammal :love: . Behöver jag säga att det inte blivit mycket ridning i sommar :( .

Hästen är 7 år, connemara.
Går barfota och hovslagaren kommer väl var tredje - var fjärde månad och rundar till hovarna. Beror på hur dom ser ut men oftast är de jättefina.
Hästen sliter helt jämnt på alla fötter.
Hovis får ta lite mer på vintern när han inte sliter lika mycket.

Ska börja använda boots på hästen snart tror jag för han kan bli lite öm ibland om det är mycket grus. Annars brukar vi ändå hålla oss i gräskanten!

Var 7-8 vecka.
Hon är 15 år å New forest.
Oftast behöver man inte sko en privathäst som rids 1-2 timmar per dag oftare än detta. Däremot så måste en ridskolehäst ofta skos var 4-6 vecka. Eller lite mera vällpresterande tävlingshäst/arbetshäst.

Ca var 7-8 vecka. Hästen är en femårig trakhener.

Jag skor var 6-7 vecka. Hästen sliter väldigt fram på skorna så efter 7 veckor är det i princip inget kvar av framskorna.
Jag håller på att lära honom att han måste lyfta på fötterna när han går... :)

När hon är skodd så är det normalt sett var 10:e vecka. Hon växer väldigt långsamt i fötterna och håller formen så pass bra på hovarna samt att hon har ruskigt bra hovkvalité.

Nu är hon barföota och verkas inte så väldigt ofta. Hon har som sagt redan en mkt bra hovform och sliter bra. Nu har hon gått 12 veckor. Innan så verkade jag var 10:e vecka.

Jag verkar henne var 4:de vecka iblan var 3:de om hon inte sliter så mycket
5årigt RIdponny sto

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 291
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar