Hur ofta skor du din häst?

C

CeciliaW

Ja, rubriken säger väl allt :) Hur ofta kommer hovslagaren till er och skor din häst? Vore intressant att veta. Lägg gärna till ras + ålder på hästen också :)

Sv: Hur ofta skor du din häst?

var 8:e vecka
hästen är 22 år.
han är varmblod

Har en 11 årig holländare som skos ca var 5-6 vecka för att kunna hålla honom korrekt då han lätt drariväg och blir hög i trakterna.
/M

skodde/verkade så här med div hästar:

Var 4: e vecka, halvblod, 20 år, plattfotad

Verkade var 10: e vecka, halvblod, 4 år

Just nu skor jag på sexveckorsintervall. Det är för unghästens skull (hon växer något förskräckligt i hovarna och ser ut som fan om hon får gå sju veckor), annars har jag 7-veckorsintervall, men eftersom det blir rätt bökigt att hålla på och ha hästarna på olika intervall får den med lite längre intervall haka på den med kortast intervall.

Jag skor aldrig med längre intervall än 7 veckor för övrigt, oavsett om hästarna kan gå åtta veckor eller ej.

Men arab, 2½ år - var 6:e vecka
Och arab, 10 år - nu var &.e vecka pga ovanstående men annars var 7:e vecka.

6.e vecka
Fullblod 14år (klarar sig just i 6 veckor)
Bruksnordis 14år (Orkar inte börja ta två olika tillfällen med hovslagaren så hon skos när fullblodet skos, men skulle klara sig i 8.v)

Cirka var sjätte vecka, förutom en häst som inte får gå längre än 4-5 veckor för att inte bli lång i fötterna. Det är halvblod det handlar om.

var 8:nde vecka vintertid när dom har skor.

Sommar tid är det kanske va 12:e vecka eller längre, då baseras det helt på hur mycket fötterna växer eller om dom blivit för sneda..

Varmblods kille på 6år + kallblodskille på 3år + kallblodstjej på 14år

Min korsning skos fram och verkas bak var 7-8 vecka. Shettisen verkas med samma intervall.

Rex 5 år är en vbl travare, Amorina 21 år är korsning vbl travare/ridhäst (hbl) . Båda skos och verkas var 7:e vecka.

CeciliaW skrev:
Ja, rubriken säger väl allt :) Hur ofta kommer hovslagaren till er och skor din häst? Vore intressant att veta. Lägg gärna till ras + ålder på hästen också :)
Var 5:e vecka. I undantagsfall kan hon gå 6 veckor. Växer något enormt i fötterna och blir lätt för lång i tån.

Halvblodsto, 9 år.

//Alice

Den som går längst hos mig går 10 veckor, en nordsvensk var hovar växer väldigt långsamt, sen har jag en travare som skruvar så våldsamt att bakskorna måste läggas som var tredje vecka.
Resten av hästarna skos om var 7-8 vecka

Varmblod, 13 år, sliter något fruktansvärt på skor, sitter aldrig längre än 6 veckor så det blir det intervallet. Vissa perioder drar de dessutom iväg och växer mycket och snabbt. På vintern dår det är snö ute har jag ngn enstaka gång kunnat skor var 8:e vecka.

Normalt med 7-veckorsintervaller. Denna sommar har dock hovarna växt som ogräs så då har det behövts var 5:e vecka.
Engelskt Fullblod, 13 år.

Var 8:e vecka.

Har 3 hästar, ett halvblod på 12 år skos runt om.
En nordsvensk på 11 år verkas endast och en liten shettis på 7 år som oxå bara verkas.

Sommaren går även halvblodet utan skor då han brukar ha semester och jag rider inte på hårt underlag då.

Var 6:e vecka och var 7:e vecka

Hästarna är en Nordsvensk på 20 år, och en vbl travare valack på 19.

ca var 8-10 vecka beroende på om det är sommar eller vinter. Oftare på somrarna. Det funkar bra och hästarna blir inte så långa i hovarna, Kan hästarna gå barfota på somrarna får dom det, annars skos dom fram. Vintertid är dom skodda runt om pga is och snö....

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 291
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar