Hur ofta ska man...

Dodge_Polara

Trådstartare
...kolla hästar på sommarbete?? Jag har för mig att det är varje dag, men har har kanske fel?
Anledningen till att jag undrar detta är för att när jag åkte till affären igår så såg jag en häst ligga ner (helt på sidan). Dom andra hästarna var inte i närheten så jag började bli lite fundersam om det var nått på tok, men jag åkte vidare och tänkte att jag stannar till där om hästen ligger ner då också. Och visst gjorde den det, så jag stannade till vid hagen. Gjorde allt för att få kontakt med den, iaf så den börja röra på sig. Efter ett tag och några jobbiga försök tog sig hästen upp på benen, ropade på kompisarna och dom kom till hästen. Men den stod bara på samma ställe, ville inte gå. Och då såg jag att den stod inte på ena frambenet. När den skulle vända på sig så använde den inte benet alls heller.

Jag blev väldigt orolig. Visst kan ägaren vara medveten om detta, eller att den har blivit halt efter dom varit och kollat till hästarna.
Är väldigt tacksam för svar och tips om man ska göra något!!

Sv: Hur ofta ska man...

Djur på bete ska få daglig tillsyn, men mycke kan hända på 24 timmar. Hade jag vart du hade jag om jag visst vem som ägde hästarna eller hagen meddelat dem att en häst ser rejält halt ut. Om man inte vet vem som äger hästarna kan man ju kanske fråga i närmsta hus.

Dom ska få tillsyn minst en gång/dag

Vet du vems häst det var? Du kan ju alltid meddela ägaren om vad du sett i såfall, det hade jag gjort

Djur på bete ska få daglig tillsyn, men mycke kan hända på 24 timmar. Hade jag vart du hade jag om jag visst vem som ägde hästarna eller hagen meddelat dem att en häst ser rejält halt ut. Om man inte vet vem som äger hästarna kan man ju kanske fråga i närmsta hus.

Jag har en aning om vem som kan äga hästarna men är inte helt säker. Ska som sagt kolla hästen idag också, så kan åka förbi dom jag tror är ägarna och hoppas att det är dom :)
Men om jag nu inte skulle få tag på någon som äger hästarna, ska jag ringa polisen då så dom får leta upp ägaren? Eller hur ska jag göra?

Får du inte tag på ägaren ringer du länsstyrelsen, det är dom som har handbok djurskyddsfrågor

Daglig tillsyn är ju det som gäller!
Oftast vet någon i närheten vems häst/ar det är så det är bara att knacka dörr.

Det händer som sagt mycket på 24 timmar.
En kompis till mig hittade en av hästarna död under ett träd.
Han dog av ålder men det var ju lite av en chock för inte verkade han speciellt dålig dagen innan, lite trött kanske?!

Obehagligt!

Jag tycker också att det är daglig tillsyn som gäller. I vårt stall har vi varit allt ifrån 2 hästägare till 5 under de år jag varit där, och alla hästar har gått på bete ihop, således har det ofta varit fler än en gång/dygn som någon varit i hagen. Men som sagt, 1 gång per dygn är väl minimum tycker jag.

Menar du att du sett en häst som inte stöder på ett framben, och inte gjort någonting?! :eek: Ring polis, länsstyrelse, knacka på hos de som bor i närhete, vad som helst! :mad:

Menar du att du sett en häst som inte stöder på ett framben, och inte gjort någonting?! :eek: Ring polis, länsstyrelse, knacka på hos de som bor i närhete, vad som helst! :mad:

Jag kan bara hålla med!!!!

Tiden kan ju vara avgörande om den är allvarligt skadad!!!:(

Skulle själv vara oerhört tacksam om någon larmade om min häst var halt, som sagt tidigare, på 24 timmar kan mycket hända:crazy:

Hade aldrig nöjt mig med koll en gång om dygnet . 2 ggr , morgon och kväll är minimum för min del .

Var och tittade till hästen idag, den sprang runt och verkade må bra :) antagligen har den vrickat till benet och fått jätteont för stunden, eller något liknande.
Tackar jättemkt för alla svar jag har fått! Nu vet jag vad jag ska göra om ser nått sådant igen! :)

Hade aldrig nöjt mig med koll en gång om dygnet . 2 ggr , morgon och kväll är minimum för min del .

Fast olyckan kan ju vara framme strax efter kontroll. Vi råkade ut för det i somras. Betesägaren hade kollat till hästarna vid 16-tiden och en timme senare ringer en människa till en kompis till mig och undrade vem som ägde hästarna. Kompisen och jag stod just då i 'min beteshage' så vi åkte direkt bort och kollade varpå ena stoet hade förmodligen stuckit sig på en gren i ansiktet så blod stod ut i en stråle. Medans jag hade fingrarna i hålet och stoppade blodflöde fick kompisen ringa ägaren och de kom med transporten omgående och körde hem pållan för vård.

Så när det gäller betesdjur så är i allafall jag glad om någon slänger ett öga in i hagen när de passerar, för olyckan kan vara framme precis när som helst mellan de där 1-2 ggr/dygn som det är tillsyn på djuren. Till nästa år tänkte jag göra i ordning nån form av skyltar att hänga på staketen med de viktiga kontaktuppgifterna som kan tänkas behövas.

Ja exakt . Olyckan kan vara framme en halvtimma efter att du checkade av dem . Då är det väl bättre att hitta dem 12 timmar senare snarare än 24 ? Jag skrev ju minimum . Självklart är det väl bättre 5 gånger till per dygn ? Minst ? Framgick inte den poängen i det jag skrev ?

Snarstucken? :grin:

Det framgick väl lika tydligt som i mitt inlägg över att olyckan kan vara framme precis närsomhelst ;) 2 ggr om dagen är fortfarande lite, framförallt om man har de i hagar där folk knappt passerar men det är ett normalt förfarande helt enkelt och som många anammar.

Jag tittar till mina morgon och kväll, sen har jag även laminerade lappar med mitt namn och telefonnummer uppsatt på några ställen längs staketet där det står att man gärna får ringa om hästarna har rymt, något verkar konstigt eller om de undrar något.

sen har jag även laminerade lappar med mitt namn och telefonnummer uppsatt på några ställen längs staketet där det står att man gärna får ringa om hästarna har rymt, något verkar konstigt eller om de undrar något.

Precis det jag tänkte på nu i slutet av betet. :D :bow:

ja det känns faktiskt som en extra säkerhet. Nu har jag bara ett par minuter till betet men ändå, mycket kan hända och det kan ju i värsta fall som sagt gå 12 timmar mellan gångerna man är hos hästarna. Sen är det också så att jag hellre vill att folk frågar om de tycker eller undrar över något hellre än att det ska "pratas på byn", anmälas eller liknande. Det har inte hänt och sannolikheten är väl inte så stor men man vet ju aldrig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 642
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 514
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 541
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 231
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka