Hur ofta rider ni ut?

Sv: Hur ofta rider ni ut?

jag ider ut för det mästa men en gång i veckan så rider jag i paddoken, vi har inte så mycket tränigsmöjligheter efter som vi inte har ridhus, men min häst älskar och vara ute i skogen och bli riden

Jag har ett varmblod på foder som helst ska gå två ggr varje dag, och då inte endast några slö-turer ute i det gröna utan hon behöver gå på banan för att få den motion hon behöver. Så ägaren rider ut på förmiddagen, bara för att hon ska få komma ut och röra på sig och samtidigt få arbeta lite. Sedan tar jag henne på eftermiddagen och brukar arbeta med markarbete, dressyr, hoppning eller en längre ridtur med mycket backar. Ibland rider jag även ut i ca. 30 minuter och rider i paddock/ridhus i 30min. För det mesta gör jag så att jag rider på banan 2 av 3 ggr i veckan. Ibland mer, ibland mindre. :)

Mina hästar brukar gå ca 5 d/v, då rider jag eller leder ut 2-3 och longerar/löshoppar/tömkör/rider på bana 2-3.

Lite OT.

Tycker ni att det är ett måste att RIDA ut flera gånger i veckan?
Jag och min ponny har precis börjat lära känna varandra i ridningen och det går sakta men säkert framåt. Jag tycker det är ganska läskigt att rida ut själv så där kommer vi inte alltid så jätte bra överens. Har vi sällskap funkar det dock bättre men tyvärr har vi inte det så ofta.:(
Just nu håller jag på att träna upp "kommunikationen" från ryggen och det tränar jag nu nästan endast på inhägnat område då jag inte känner mig tillräckligt trygg ute i skogen och då blir det bara pannkaka av allt ihop.
För att göra det varierat för hästen går jag dock ut och går promenader med honom i skogen några dagar i veckan och det funkar mycket bättre, får ju även jag motion.:laugh:
Och så RIDER jag ju ut på honom dom gångerna vi har sällskap.
Troligtvis kanske det här bara är en period just nu innan jag lärt känna honom från ryggen, jag kanske blir tryggare sen hoppas jag.

Tycker ni att det är något fel med det att jag bara RIDER honom hemma där det är inhägnat eller i ridhus och bara går promenader för hand ute i naturen? Kan hästen ta skada av det på något sätt?

kanske ska tillägga att underlaget jag rider på hemma är ganska hård gräsbana. Så det är inget djupt och tungt underlag.

Senast ändrad av en moderator:

Nä det är asbra att gå mkt med hästen, de mår bra av att träna utan ryttare också. Jag var ute och gick med min i fyra(!:o) timmar igår, gick in i centrum och gick till coop och handlade, förbi ett antal stall och förbi bussar och lastbilar. Tom över en gångbro över järnvägen gick vi, kollade förstås så det inte kom några tåg när vi var där uppe. Så stolt var jag när hon efter ett tag bara traskade på som ingenting. Perfekt sätt att vänja dem vid saker eftersom man inte spänner sig utan bara går på som ingenting.

Sen brukar ajg gå ut med hästen i lina och gå i riktigt branta uppförsbackar. Superbra träning både för mig och hästen, och efter ett tag blir den mest svårhanterliga häst som en liten vovve att gå med. :)

Jag rider i princip aldrig ut. Rider ut max en gång i månaden om ens det. Min häst trivs bäst på ridbanan:p
Går inte att rida ut på själv, sällskap har jag sällan så därför blir det nästan aldrig.

alla som inte rider ut säger som du "min häst trivs bäst på banan" , varför går din inte att rida ut??

jadu alla duktiga tränare fäller alltid den kommentaren när dom ser henne "det där en en häst som inte ska gå i skogen"
Hon är mycket speciell en tävlingshäst ut i fingerspetsarna. Till och med på ridbanan hittar hon på läskiga hörn:p
Jag red ut själv en gång, slutade med en skentur och färd till akuten så nej inget jag provar på igen. Hon är oberäknelig, rädd för saker som inte finns osv. Gjorde misstaget att släppa henne på bete en gång hon sprang ifrån dom andra hästarna hoppade över staketet och sprang över motorvägen och hem. Hon vill vara inne på natten, trivs bara i en hage, rädd för snö, osv...men i mina ögon är hon perfekt:love:

min va likadan förut, men med mkt träning har hon blivit bättre o går oftast bra att rida ut själv även om hon blir jävligt jobbig och nervig ibland :p

Jag rider ut ungefär en gång i veckan.. Ibland (men sällan) blir det mer och ibland går det ännu längre mellan uteritterna..
Varför? Det funkar bra för oss. Jag tycker inte att det är så extremt roligt att rida i skogen utan tränar heller på banan eller i ridhuset. Min häst är ganska larvig i skogen och har svårt att slappna av. Tror inte han gillar att vara för mycket utanför ridhuset :angel:
Faktum är att de perioder när jag av olika anledningar bara har ridit ut så har han faktiskt börjat dumma sig, vägra gå från stallplan..
Jag tolkar det som att han trivs bättre när vi tränar på bana/ridhus 5-6 dagar i veckan och i skogen 1 dag i veckan.
:)

nja hon har inte blivit bättre på fyra år när det gäller att ridas ute,så handlar inte om att jag inte tränat. Däremot har hon gått från att inte kunna gå i hage , så kan hon nu gå i hage, jag känner henne utan och innan men hon kommer alltid förbli oberäknelig. Ibland får man bara acceptera att vissa hästar vill ha det på sitt sätt.

Jag rider ut så ofta jag kan, dels för att det finns så bra backar på våran slinga att klättra och galoppera uppför och för att min häst älskar att vara ute och blir mycket piggare i överlag. Rider i ridhus kanske 2 dagar i veckan, om jag ska ha träning eller hoppa själv.

Vi har även en rejäl speedbana och stryke bana vi får utnyttja som är perfekta!! Men man får passa sig för travarna, de kommer som små snabba piilar bakom en :)

Men om man rider ut ofta blir hästarna piggare, man får igång musklerna och det är nyttigt för dem att vara ute!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: LG68
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar