Hur ofta rider ni ut?

Sv: Hur ofta rider ni ut?

Mån: Vila
Tis: Dressyr med tränare
Ons: Rida ut
Tor: Hoppning (mest gymnastik)
Fre: Rida ut
Lör: Dressyr med tränare
Sön: Klättring

Vill egentligen rida ut mer, men ridvägarna är få, och dåliga. Vi har två ridbanor, en stor och en liten så jag brukar växla mellan dom också, för att få nångon slags variation.

och på bana? varför gör ni som ni gör? :) motivera.

(vet att de funnits sånna här trådar tidigare men hittar ej)

Jag rider i regel 2 dagar uppsutten dressyr/vecka varav ett pass är träning för tränare, och en dag tömkörnings dressyr i ridhus/paddock. (Hästen är väldigt mycket tömkörd, så det är regelrätt dressyrpass som gäller på töm) Lägger i princip aldrig 2 dagar dressyr i rad, om det inte av ngn anledning finns skäl att öva på en läxa från tränaren eller liknande. Men oftast rider jag ut emellan, alternativt en vilodag. Det lämnar 2-3 dagar till uteritt, varav även dessa varieras, allt från skritt turer ute i skog och mark i kuperad terräng, till lite mer intervall träning ute på sandvägar osv. Ett av dessa pass byts varannan vecka till ett hopp pass för tränare. Ibland har hästen vilodag en dag i veckan och ibland 2 dagar. Lite beroende på form och vecka osv, kan ett av dessa vilodagar bestå av att skrittas ute, ibland är det helvila som gäller.

Motivering till varför jag gör som jag gör:
Jag tycker det är väldigt viktigt med allsidig och varierad träning för hästen. Det både stärker och motiverar den till att arbete är roligt, vad det än handlar om. Min häst är väldigt glad och positiv, samt har fina muskler och bra styrka och kondition, så upplägget fungerar bra för oss. Eftersom jag är intresserad av dressyr så är det viktigt för mig att han hålls smidig och stärker sig i regelrätt dressyrarbete utöver den övriga träningen.

Senast ändrad:

knapplån.

Jag brukar träna vid hand en gång i veckan, förutom den obligatoriska träningen när jag leder hästen till hagen och sånt. Då kan jag löslongera eller gå på promenad, eller träna lite skrämselträning eller nåt sånt.

En dag blir det nån sorts hoppning, t ex löslongering, cavaletti eller småhinder.

Ungefär varannan vecka är det lektion.

Resten är ute, vila 1-2 dgr/vecka.

2-3 dagar/v uteritt
1 dag hoppning
2 dagar dressyr (inräknat tränare)

Varierande och roligt, både för mig & hästen ;)

Alla gånger när jag rider. Finns ingen ridbana i närheten. Står hästarna på sommarbetet så ser jag iaf till att rida lite dressyr på en åker (med markägarens tillåtelse) så jag inte blir helt rostig inom den fronten. Men när jag rider ut så rider jag ju även i skänkelvikningar, många halter. Trav - skritt o så. Ibland kan det bli galopp. Har inte hittat någon väg man kan galoppera på utan att jag känner mig säker. Då det KAN komma bilar. Vill ju gärna ha kontroll och se vägen.

Och på stigarna skulle det vara okej att galoppera på men ägaren till hästen vill inte att jag hoppar utan att jag hoppat inför någon instuktör. Det är dock pyttehinder. Vissa hinder ser lockande ut, men nej..jag respekterar ägarens regler och hoppar inte. Skulle vara dumt om jag ramlar av då jag rider helt själv. Vet ju inte om hästen galopperar vidare vid en avramling heller :angel:

Rider bara i paddock när jag ska träna finlir, hatar att harva runt på bana och rider mest i skog och mark

Jag rider nästan alltid ut eftersom jag inte har någon rikig ridbana. Jag försöker ändå att rida på ett fält eller annan plats som får agera ridbana ungefär en gång i veckan. Men för mig funkar det nästan lika bra att göra allt ute i skogen eller på vägarna som på ridbanan.
Det blir mycket skritt stiglöst för att träna hästens balans, mycket trav på slingriga stigar för att träna ställning och böjning, mycket uppförsbackar för att bygga muskler osv.
Med fantasi funkar det faktiskt lika bra i skogen som på en bana :D

Brukar skritta ut före och efter ridpassen istället för att göra det på banan. Tränar ca 4 gånger i veckan på banan, och rider ut de andra dagarna + ibland samma dag som träning om träningen var lättare.

kl

varierar lite beroende på årstid och väder, men endast uteritt blir det i genomsnitt max 2 ggr i veckan. har inte så roliga ridvägar, så det går bara att skritta eller trava väldigt sakta; eg är det för hårt för att göra annat än skritta (grusvägar). och min häst behöver ridas betydligt mer än så för att må bra och vara mjuk och nöjd. vore trevligt med mjuka fina sandvägar att galoppera på men man kan inte få allt... är dock inget stort problem då han älskar att jobba på banan. är väldigt noga med att variera vad vi tränar på.

skrittar alltid ut en sväng efteråt också, så ut i naturen kommer han ändå varje dag.:)

Senast ändrad:

Rider i snitt 5-6 dagar i veckan. Enda tillfället jag inte rider ut är i princip när jag tränar för min tränare och när vädret är riktigt uruselt. Brukar dock avsluta kortare ridturer med att träna lite dressyr i paddocken. Står det hinder framme tar vi kanske något skutt.:laugh: Har unghäst så det känns x:a viktigt att inte rida för mycket i paddocken o många dressyrövningar kan man ju lika gärna göra ute i naturen.:rofl:

rider på banan högst 3 ggr i veckan, han har varigt ridskolehäst förr och är ganska trött på att gå på bana.. så resten av dagarna rider vi ut ;)

Tja allt beror ju på vädret..
Regnar de 7 dagar i rad och som det har varit nu de senaste tiden har det även åskat och då rider jag inte ut!

Men är de fint väder rider jag inte alls i ridhuset utan rider bara ute på åkrarna, på grusvägar eller i skogen.

När de är fult väder så försöker jag iaf skritta fram och av ute mellan skurarna.

Jag tröttnar fort på ridhuset och även hästen.Så när det börjar bli tråkigt att rida där så gör vi annat..Nått som både hon och jag tycker om är löshopning och löslongeras och träna HN övningar:D

Annars om man ska snitta 1 gång i veckan i ridhuset resten ute

Just nu rider jag inte så ofta, så när jag väl rider blir det en runda i skogen. Men om vi "är igång" blir det kanske att jag rider på banan en gång i veckan och rider ut två-tre gånger. Men jag har ju "bara" min häst till att rida i skogen med eftersom jag inte har några tävlingsambitioner, men tycker ändå att det är viktigt att markarbetet fungerar :) /Marre

jag rider ut så ofta som möjligt därför att jag älskar det! :love: det är bra träning för hästen. :laugh:
rider på bana kanske 2 ggr i veckan, det är bra med variation!

Jag brukar rida ut 3 gånger i veckan, hon tycker om att komma och få göra lite annat. Ibland tar vi en lugn skritt tur, andra gånger är vi och klättrar. Jag tror att mår bra av varierat arbete. Brukar göra en grovskiss et par veckor framåt med om vi ska rida ut eller på banan, detta kan givetvis ändras pga dagsformen.
Vi rider på banan 3 gånger i veckan och övar markarbete samt hoppning. Hon vilar 1 dag i veckan, bara hage och mys då.

Jag har haft en ponny på lån under sommarn och har i princip ridit ut varje dag :D det tycker både jag och hon är roligast och då har det blivit så. Hoppat har jag försökt göra varje vecka ( inte mer än två veckor emellan) antigen på banan eller i skogen. Dressyr har det blivit lite si och så med :angel:

Jag rider ut väldigt ofta, rider på banan kanske 1 gång varannan vecka.. vi har så himla många och fina ridvägar och är fler som brukar rida på en gång och då blir det att vi rider ut...

Joo, jag är lite mera av en "skogsmulle" xP Det är kul att vara på banan (UTE) när man ska hoppa, men jag tycker att det är såå tråkigt att rida inne i ridhus >.<' Därför så rider jag Jämt ut (3-5 dagar i v) och min mamma varvar med lite dressyrträning i ridhus ;)

Skrittar ut en dag i veckan.. rider dressyr 4-5 (på utebanan och ridhuset) och vilar 1..

Senast ändrad:

KL

Just nu när hästen inte är helt igång så ser denna veckan ut såhär ;)

Måndag: Trimmjobb ute
Tisdag: Lättare arbete ute ( jogga)
Onsdag: Dressyrträning
Torsdag: Rida ut (jogga)
Fredag: vila
Lördag: Klättra
Söndag markarbete

Nästa månad kommer det kommain hoppträning osv oxå:D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: LG68
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar