Hur ofta rider ni ut?

Sv: Hur ofta rider ni ut?

Rider i paddock 1-2 ggr i veckan, resten ute. I paddock kör vi först dressyr pass och sedan hoppning vanligtvis men självklart blir det ibland bara det ena (mest blir det hoppning...). Ute hoppar vi över terräng hinder, tränar lite skänkelvikning, halter och att ställa. Någon gång i veckan rider vi ut en kort sväng och sen släpper vi hästarna på banan. Har turen att ha en lång rak sandbana bara till för våra två hästar (fast andra rider där utan lov..) där vi brukar låta dem springa av sig när det "behövs". Sen är det vilodag 1-2 gånger i veckan. Sen kör vi med vagn, rider mycket barbacka, tränar transport och såklart bara gosar! Anledningen till att vi gör som vi gör? Det passar oss och hästarna bra, de är pigga och otroligt snabba (därför banan) älskar att hoppa (paddock) och det är tråkigt att bara rida paddock så då rider vi ut för både häst och ryttares skull, dressyr är för att göra hästarna mjuka och svara för skänkeln, och för att lära dem tex skänkelvikning mm eftersom de är unga.

Senast ändrad av en moderator:

Intressant tråd. :)
Själv har jag en väldigt pigg ponny, som bör gå på banan minst en gång i veckan.. för o få jobba reält.
Rider på ridbanan 1-2 gånger i veckan. Hoppning&dressyr, markarbete osv.
dom veckor jag bara rider en gång, försöker jag rida ut i skogen o gå igenom lite dressyr övning osv.
han är ju ännu mer framåt i skogen än på banan, och både han & jag trivs bäst i skogen.
så 2 dagar i veckan max, på banan. Och då gärna med ett par dagars mellan rum. Visa veckor blir det enbart skogen.. :)

Rider ut eller promenerar 1-2 dagar/vecka.
Dressyrar 4-6 dagar/vecka

*Egentligen* vill jag rida ut oftare för hästens variations skull. Men jag är lite uterittsrädd (inte extremt men tillräckligt för att min lite ängsliga häst lätt ska bli smittad om jag inte skärper mig.. :angel: ), har svårt att hitta uterittssällskap som funkar bra, rider helst ut i skogen för att inte stöta på en massa lastbilar och traktorer och för att vägar är tråkiga - men vi har inga långa skogsvägar som jag hittat utan att man behöver gå långa sträckor på väg emellan.
Så som det ser ut nu så tar vi halvkorta uteritter eller promenader bara för sakens skull och ser det som vilodagar.

I dressyren så blir det inte särskilt långa pass. Mellan 15-50 minuter, varierar intensitet och längd på passen, som snitt ca 25-30 minuters effektiv ridning och 5-10 minuters framskrittning/avskrittning.

Kusen gillar att jobba. Bara jag gör jobbet intressant och inte rider slut på honom så har verkar han trivas med att dressyras ofta, men så får han vilodagar (helvila eller promenad) för att kunna bygga muskler.
Han är mer cool och tillfreds i dressyren och har bättre bjudning (inte stressa framåt utan jobba) på ridbanan än vid uteritter.

För det första tycker jag själv att det är sjukt tråkigt att rida runt, runt på en inhängnad banan ännu tråkigare i ett ridhus.
Så jag antar att det smittat av sig på mina hästar, för det tycker inte att det är lika kul på banan som ute i skogen. :)

*host* sådär är det nog..
För min kuse verkar tycka dressyren är rolig (nåja, hur man nu avgör det), skogsturer/klättring är roligt, men "vanliga" uteritter blä, då stirrar och stressar han i onödan. Eftersom jag tycker vägar är aptråkigt och skogen/ridhusjobbet roligt så KAN det kanske ha en koppling? :rofl:

Rider ut 99.9% av tiden i princip.

Har ingen ridbana, och alltså blir det uteritt. Tränar varannan vecka och då blir det ju bana/ridhus. När jag är ambitiös åker jag till ridhus/bana en gång/vecka, men oftast ids jag inte vara ambitiös. Det är för drygt att ha två timmars kringtid för att rida helt enkelt.

Just nu rider jag uteslutande i ridhus, eller ska göra, bara gått 2 dagar. Och jag kräks redan. Som sagt 2 - 2½ h kringtid för att rida 30 min i ridhuset, sucka..

Mina hästar ÄLSKAR ridbana/ridhus, och även de som tidigare hatat ridbana brukar bli omvända här. Och inte så konstigt, ridhuset/ridbanan blir ju då det annorlunda/spännande.

Om jag hade ridvolt hemma, eller ridavstånd till ridhus/volt skulle det blir 1 - 2 pass i veckan på volt, inte mer (undantag perioder med SKITunderlag, typ tjälad mark utan snö). Stått med ridbana runt knuten och ridavstånd till ridhus och det blev inte mer än 1 - 2 gånger per vecka då heller. Jag misstänker jag är miljöskadad för livet av att nästan alltid haft eget stall, och aldrig ridbana då. Däremot drömmer jag våta drömmar om ett ridhus som skydd mot väder och vind där ridhuset blir skillnaden mellan att kunna rida och att inte rida alls. Men är vädret fint rider jag hellre ut, det räcker med 1 max 2 ggr/vecka på volt för att behålla fördelarna därifrån, allt annat kan man göra efter väg.

4 dagar i veckan försöker jag att komma bort från banan, antingen promenad eller uteritt. Jag är feg så för att rida ut behöver jag en lugn och stabil kompis ute. Det kan självklart bli mer eller mindre uterittspass beroende på vädret.

Jag rider ut 4 ggr/vecka, hoppar 1 gång/vecka, rider dressyr 1 gång/vecka och vilar 1 dag i veckan med ena pållen.

Med den andra rider jag ut ca 20 minuter ca 2-3 dagar/vecka. Hon har problem med benet och ska ta det lugnt ;)

Pålle är ju ganska nya hos mig men nu anser jag smekmånaden vara över så ungefär såhär kommer det att se ut:

Träning 3 grr/månad = 1 gång per vecka och vila en vecka.

Förutom det ska jag rida en gång/vecka själv på banan, men kommer börja eller avsluta med en kort skogsrunda.

Resten av ridturerna kommer att bli i skogen, mest för att hästen ännu inte är stark nog (4 år endast) för att orka så mycket dressyrarbete så hon ska inte tröttna på det. Hon tycker redan det är lite tråkigt på banan så vill variera så mycket det bara går.
Då och då kommer vi leka på banan och löslongera, mest för att leka fram galoppen som hon har lite svårt för.

Brukar väl max bli 3 dagr iveckan i banan, men blir ofta inte ens det. Rider mkt dressyr ute i skogen och tränar lydnad där, men ibland vill man ju jobba så man behöver större utrymme och vill ju rida lektioner ibland oxå :) jag rider ut mkt för att jag tror inte att hästarna tkr det är kul att harva runt i ridhus eller paddock hela veckan. Alla vet väl hur ridskolehästar som bara går i paddocken brukar se ut efter ett tag :( vill inte att min häst ska bli så utan vill känna att jag kan kräva lite mer när jag väl rider på banan :) Är ju inte heller så bra att bara rida på samma underlag ridhus underlag är ju ofta väldigt tungt för hästen och det ökar ju belastningen på benen, även att sitta och rida runt på volter varje dag är ju inte heller så bra...
Är väl typ därför jagrider ut så mkt tror det är bra för hästen i längden och vill ha en glad och positiv häst :)

Jag rider ut lite olika beroende på hur jag tränat hästen under veckan, och hur mitt schema ser ut i skolan.
Ett veckoschema kan se ut ungefär:

Måndag-Dressyr paddock
Tisdag-Hoppträning för tränare ridhus
Onsdag-Tömkörning paddock/longering/rida ut beroende på vilka övningar som gjordes på hoppträningen
Torsdag-Tempoväxlingar galoppbanan
Fredag-Rida ut och klättra
Lördag-Dressyr paddock
Söndag-Vila/skritta ut beroende på hur mkt hon gick veckan innan

:)

rider ut 1 - 2 dagar i veckan o 2 - 5 dagar på banan. Min häst trivs inte ute i naturen alls, är väldigit tittig o spänner sig för allt så det förstör mer än gör nytta att rida ut. Han trivs allra bäst i ridhuset.

Jag rider ut ca en dag i veckan. Sen har han en vilodag i veckan och resten går han på banan, galoppbanan eller blir linad/tömkörd.

*kl*

Just nu musklar jag pållen så vi rider ut på sandvägarna i princip varje dressyrpass... övergångar och tempoväxlingar fungerar lika bra i skogen som på banan. När jag vill jobba mer med lösgörande arbete på böjda spår rider jag på stora hoppbanan eller i ridhuset. Hoppning ungefär en dag i veckan och då är vi i ridhuset/på hoppbanan.

Ungefär en dag i veckan vilar hästen och då går vi gärna en liten skogspromenad tillsammans (tömkörning i skritt).

Alla dagar, hästen hatar och är inte gjord för paddocken, ibland blir det dock lite tömkörning i padocken, men oftas ute eller i klätterhagen:D

Försöker köra en 3 dagars rutin. 2 dagar på bana och en ut. Av de 2 dagarna på bana skrittar jag alltid ut en liten tur både före och efter passet. Ena dagen brukar jag försöka rida ut ca 45 min först och sedan rida ca 15 - 20 min på bana/äng (andra dagen är det ofta ett rejält pass på bana/äng).
När jag rider ut så sysselsätter jag honom mkt med övergångar tempoväxlingar, skänkelvikningar m.m.

Ibland när jag rider ut med en kompis så blir det bara skritt och en massa babbel. Men oftast håller jag igång ute.

Anledning till att jag rider så här (du ville ju ha motevering) är att min häst nästan alltid är glad, både på bana och i skogen. Jag tycker den här uppdelningen är kul, jag uppskattar att rida på bana mest men tycker mycket om att rida i skogen också.
Att jag gör mycket "grejer" när jag rider ut beror på att han är mkt tittig och väldigt mesig. Om man håller honom konsentrerad på mig istället för omgivningen så blir turen mycket mysigare :)

Jag rider på ridbanan 4 gånger i veckan. Då är ett pass hoppning och ett markarbete, resten dressyr. Som avskrittning brukar jag skritta ut en runda.

Jag rider ut 2 gånger i veckan. Då är ett pass klättring och ett intervallträning.

Han har en vilodag per vecka.

Ett exempel på hur en vecka kan se ut: dressyr-klättring-dressyr-intervall-hoppning-vila-dressyr.

Anledningen till att jag rider såhär är att jag vill ha variation i min ridning samtidigt som jag vill träna på banan så mycket som möjligt. Jag anser att detta upplägg gör det möjligt att få ut så mycket som möjligt av min ridning.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Just nu har jag väldigt lång till stallet (ca40mil) så jag rider bara varannan helg, och då brukar det bli en uteritt och en banträning ca 30min och ca 30min uteritt före och efter. Veckodagarna går hästen 1-2 lektioner på min mammas ridskola.

När jag hade hästen nära så red jag ut en längre uteritt 2 ggr i vecken och resterande dagar red jag 30min på bana och 30min före och efter ut. Detta har fungerat väldigt bra för oss.

När jag har haft många hästar att rida så har jag ridit 20 min på banan och 15min ut före och efter.

jag rider ute minst 5 dagar/veckan och försöker rida en gång i paddocken. ibland kan det bli dressyr träning på en åker istället för på banan. vi har en bra travbana som jag tränar på minst en gång/veckan. vi har underbara ridvägar och en stor hed att rida på :D

2 ggr i veckan men sen skrittar jag alltid fram och av i skogen, har en liten runda som tar ca 15min i skritt...tycker det är helt perfekt:)

Annars rider jag på bana eller åkern, för att kunna jobba igenom dom ordentligt m.m.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: LG68
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve
  • Sabotage?

Omröstningar