Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

Sv: Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

Hade väst på när jag red unghästen men inte längre
Kan inte röra mig normalt i den
tycker att min ridning försämras i den

Om jag skulle behöva använda väst så skulle jag nog sluta rida, i alla fall när det gäller dressyr, uteritt osv. Jag känner inget behov av att använda det, i och för sig så kan alla hästar bli rädda och jag åka i backen men det är det mest obekväma jag någonsin haft på mig, och den förstör min sits om jag skulle traggla med den vid dressyren, + att det skulle ta bort mycket av den frihetskänsla man får när man galopperar i full galopp barbacka i bara grimman ;)

Men när det gäller fälttävlan så är det bara så att man ska ha väst, det kommer jag även införskaffa när jag ska börja med det lite smått.

En eloge till alla ungdomar som rider m hjälm o väst!:banana:
Har en SÄKERHETS JACKA. Är sjålv dålig på att ha säkerhets väst-jacka. Köpte jackan för ca 1 år sen , börjar känna mig gammal o stel. Har haft den på ca 5ggr. Har, rider så kallade "problem" hästar men känner mig låst i säkerhets väst. (Är dålig på att ha jackan oxså) När jag börja rida hade man MC- hjälm! det va tungt!

Jag red alltid med väst innan, men när en av stallkatterna pissade på den ( igen ) har jag inte orkat ta hem den för tvättning utan att det blir jag rider utan.

Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?
Varför, varför inte?

Innan red jag nästan aldrig med väst.

Men efter jag fick en racesafe :love: så rider jag med väst varje dag. Känns skönt när man sitter på i vissa stunder galen häst:D
Kan TOM rida med den i dressyren och den stör inte någotting utan känns inte ens att man har den;)

jag har aldrig någonsin ridit med säk,väst :p
har suttit på en häst med en en gång och det var hemskt!!

en del av mina kompisar använder väst jämt, och när de väl tar av dem sitter de som hösäckar.
De tränar ju inte mag/rygg musklerna på samma sätt som utan.

eg borde jag nog ha en väst,då jag rider minst 5 heta travhästar /dag, men jag har trillat av två gånger på två år och landat i djupsand så det känns lite onödigt :rofl:

*kl*

Jag har alltid ridit med väst och nog allltid att göra det. Jag tycker att det känns säkrare med det och får faktiskt bättre sits:idea:

Jag har aldrig användt säkerhetsväst innan. Men nu när jag började rida in min häst, så har jag lånat en i stallet. Och jag tycker att den är skön! När jag hoppat av och skrittar hästen, så tar jag inte av den för att den är skön. Har alltid hört att folk känner sig stela osv. Men jag känner inte det alls. Man ska ju sitta rak i ryggen och det gör man med den. Ska köpa en egen race-safe, fast jag har inte provat den ännu.

jag rider endast med väst när vi har ridlektioner i skolan eftersom man måste.. har det aldrig när jag rider min egna :)

haha, ja jag har nog blivit avdängd en 3-5 ggr med den på, fast av nån anledning landade jag på huvet en gång och tog emot mig med händerna en annan gång (klämde åt me knäna så överjävligt så jag hängde med huvet vid bogen och knäna precis där dom ska vara när man sitter i sadeln, hade tappat tyglarna och hästen bockade på så jag fick släppa..) har landat på rygg en gång och det var för att häst:devil: stannade i en studsserie och dängde ner mig platt på rygg över sista hindret så jag tappade luften..

visst jag skulle vilja ha en riktig väst men eftersm att jag inte har hittat nån jag kan ha så använder jag ryggskyddat för det skyddar ändå ryggraden, revben och nyckelben läker ihop, det gör kanske inte ryggraden.. sen är risken att faktiskt landa på magen på något eller att hästen trampar en på magen ganska liten, visst dte händer men hur ofta ramlar man av och hur många gånger av avramlingarna så blir man trampad? jag rider ingen häst som är såpass farlig att den dänger av mig 4 ggr per ridpass, isf skuklle jag ha riktigt skyddsväst (eller hockeyutrustning och säkerhetslina i taket ;)

Varning! Varning!

Jag tror säkert att en säkerhetsväst kan fungera väldigt bra, men den MÅSTE vara rätt tillpassad! En flicka i närheten, bara sex år gammal dog på grund av sin säkerhetsväst. Hennes mamma ledde henne på en ridskoleponny som hoppade till och hon ramlade rakt ner. Hon hade en lite för stor, tung hjälm och lite helt ny väst och det knäckte hennes nacke. Ryggen kunde inte böja sig. Fruktansvärd olycka! :cry:
Själv red jag inte med väst innan detta heller, då jag upplevde just att man blev så osmidig.
Ta det försiktigt!

Varning! Varning!

Jag tror säkert att en säkerhetsväst kan fungera väldigt bra, men den MÅSTE vara rätt tillpassad! En flicka i närheten, bara sex år gammal dog på grund av sin säkerhetsväst. Hennes mamma ledde henne på en ridskoleponny som hoppade till och hon ramlade rakt ner. Hon hade en lite för stor, tung hjälm och lite helt ny väst och det knäckte hennes nacke. Ryggen kunde inte böja sig. Fruktansvärd olycka! :cry:
Själv red jag inte med väst innan detta heller, då jag upplevde just att man blev så osmidig.
Ta det försiktigt!

Min första väst gjorde så jag fick spricka i armen när jag ramla då den köts uppåt typ :crazy: detta var precis innan ag skulle köpa ny.

Så en säkerhetsväst som inte passar är livsfarlig

-KL-

Finns det några undersökningar på säkerhetsvästar?

Är det verkligen säkrare? Räddar det verkligen mer liv? Eller skapar den MER olyckor?

Jag tror inte på påfuntet säkerhetsväst riktigt...

Jag rider nästan alltid med väst jag har alltid gjordet så det känns konstigt att inte ha den..

Rider alltid med säkerhetsväst då har jag en unghäst som jag flyger av emellanåt:) när jag var "yngre" red jag aldrig med väst men med åldern kommer förståndet! :)

Senast ändrad av en moderator:

När jag började rida fanns inte skyddsvästar, jag vet att det är en dålig orsak, men svårt att lära en gammal hund sitta, alltså rider jag aldrig med väst, har inte ens prövat så jag kan inte ens säga att jag inte har en på grund av att det bli obekvämt, kan jag skylla på att jag rider dressyr? Har blivit rullad över typ 4 ggr och inget hände som tur väl är, men jag är säker på att jag inte varit lika öm. dum dum dum men tja... anser dock att det är super av de som använder!

När jag red en privathäst 5 dagar i veckan hade jag aldrig väst (eller en gång då jag hoppade) men när jag rider på ridskola har jag nästan alltid väst. Jag är den enda som rider med väst i min ridgrupp:o

När jag red en privathäst 5 dagar i veckan hade jag aldrig väst (eller en gång då jag hoppade) men när jag rider på ridskola har jag nästan alltid väst. Jag är den enda som rider med väst i min ridgrupp:o

Det året som jag hade egen och red på ridskola så hade jag inte väst på mig när jag red min men ALLTID när jag red ridskolehästarna :D Kan ju säga att det var säkrare att rida ridskolehästar än min 5 åring.;)

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: iNHALE
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
Utrustning Som rubriken lyder. Rider du med säkerhetsväst? Rider du inte med säkerhetsväst? Varför? 😊
2 3
Svar
42
· Visningar
3 651
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar