Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

Sv: Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

Förut då jag red på ridskola red jag oftast med säkerhetsväst. men nu hela sommaren/höst/vintern har jag inte ridit med säkerhetsväst på min foderponny, och som tur va inte fallit av en endaste gång :) *peppar peppar ta i trä*

Dåliga ursäkter folk kommer med att de är så stelt och obekvämt. Kostar man på sig en väst så är de inte hårda och stela. Tror ni en färlttävlansryttare kan sitta och har en stel väst på sig när de ska flyga över ståra hinder, ner hopp etc - skitsnack! Folk är för bekväma och är världsbäst på att hitta på ursäkter.

Tycker det är jättebra att det är "lag" på väst upp till 18 år nu.

minst varje gång jag rider Randel, han bockar nått enormt. om inte västen varit på sist jag flög av vill jag inte ens veta hur det hade gått:o

Hej!
Jag rider med säkerhetsväst när jag rider nya hästar eller en häst jag vet är opålitlig. Min väst trycker på en nerv så det gör ont när jag har på mig den :o Men jag kan ha den om jag inte använder den för ofta :D

har inte läst hela tråden!

nu mera rider jag i stort sätt alltid med min nya säkerhetsväst. har ridit i ca 12 år (är 16) och ALDRIG satt på mig en säkerhetsväst förrens för några veckor sedan när jag fick mig en racesafe 2000 (tror jag den heter, finns bla på H**ks nu mera om du vill kolla). den är såååå lätt och smidig, formar sig direkt och det känns inte som att man har den på sig alls! big big looove till denna västen :love::love::love::love:

Tycker det är jättebra att det är "lag" på väst upp till 18 år nu.

det är "bara" lag på hopptävlingar ;) jag tkr det skulle vara lag även för ALLA över 18 år på hopptävlingar också. det kan väll hända lika mkt för dom som för oss under 18... :confused:

Nej jag har aldrig använt väst. Jag har inte lärt mig detta från början då väst inte fanns när jag började rida. Det har alltså inte blivit av helt enkelt. OM jag ägde en väst skulle jag nog använda den....

Om jag höll på med hoppning eller fälttävlan så skulle jag kanske ha skaffat en. Där är farten och risken för stora skador större...

Jag ägnar mig inte åt något av detta...

Uteritter med hästen brukar normalt hållas i gångarten skritt och trav. Jag upplever med andra ord att riskerna för stora skador vid min ridning inte är överhängande...

Rätt eller fel..... det låter jag vara osagt... Men det är i alla fall anledningen till att jag aldrig skaffat en.

Men om man inte äger en egen väst då?:( Jag tänkte ställa upp i en klubbtävling i mars, men har ingen säkerhetsväst.:S

det är "bara" lag på hopptävlingar ;) jag tkr det skulle vara lag även för ALLA över 18 år på hopptävlingar också. det kan väll hända lika mkt för dom som för oss under 18... :confused:

Absolut, det tycker jag också!

Uteritter med hästen brukar normalt hållas i gångarten skritt och trav. Jag upplever med andra ord att riskerna för stora skador vid min ridning inte är överhängande...

Rätt eller fel..... det låter jag vara osagt... Men det är i alla fall anledningen till att jag aldrig skaffat en.

Att inbilla sig att det inte är så farligt i endast skritt och trav är att blunda för sin hästs kapacitet. Senast igår satt jag på en häst som jag red ut på. Jag skritta. Och rätt vad det var tog hästen bettet och drog ut på ett fält i full bockning. Jag blev väldigt paff, jag skrittade ju bara och hästen bockade iväg. Jag satt kvar med nöd och näppe då hästen bockar ordentligt för att få av. Vanligtvis så brukar jag inte ha problem med att sitta kvar på en bockande häst men på denna har jag. När jag flög av honom för 3 veckor sedan önskade jag att jag hade varit klok nog att ta på mig västen. Jag fick så ont när jag flög av att det sökte mig i flera dagar efteråt.

Det finns västar för 400 kr upp till oändliga summor. Kostar man på sig en väst så är den inte obekväm, stel etc. Fälttävlansryttarna rider med lätta och mjuka västar.

En väst kan rädda dig från mycket hemskt!

Rider alltid med säkerhetsväst när jag rider ut och aldrig när jag dressyrar i paddocken, dock när jag hoppar. Har en bockande unghäst och jag är rädd om mig!

Men om man inte äger en egen väst då?:( Jag tänkte ställa upp i en klubbtävling i mars, men har ingen säkerhetsväst.:S
klubbtävlingar har oftast lättare regler än lokala tävlingar vad det gäller utrustning..
hör med dom före, men jag tror inte det ska vara några problem, när vi i US anordnar klubbtävlingar hos oss har vi inga krav på väst..

jo, då måste du skaffa en.. dom kan utesluta dig från tävlingen om du inte har väst och är under 18

jajemän, det kan ju hända lika mkt för dom som för oss under 18, man rider ju inte bättre/sämre bara för man är över 18 ... :confused:

jajemän, det kan ju hända lika mkt för dom som för oss under 18, man rider ju inte bättre/sämre bara för man är över 18 ... :confused:

Är du över 18 år bestämmer du själv. Under 18 år kan någon annan bestämma över dig. Och nu har det bestämts att det skall ansvändas säkerhetsväst pga olycksrisk etc. Men alla under 25 år räknas som att vara mer i "farozonen" än äldre, det gäller inte bara inom ridsporten.

jo jo men det borde vara lag på de också :d

Jag rider alltid med säkerhetsväst, rider mycket unghästar och vill inte slå mig om jag ramlar i backen.

Enda gången jag inte rider med västen är när jag skrittar fram och till sommarhagen.

Jag brukade rida med min ., men jag har fått höra ett antal gånger att den är för "kort" där fram . Jag kollade efter , och visst; Den slutar där fram typ mitt på sista revbenet . så ramlar jag av kommer den göra mer skada än nytta . Den är även väldigt lång i ryggen så jag slår i bakvalvet när jag rider med dressyr sadel , och fick mig att luta mig framåt hela tiden :S men jag ska försöka skaffa en ny så fort jag kan . ska försöka spara ihop till en såndär med "rutor" , svart och som sitter väldigt figurnära . De ser väldigt bekväma ut :)

Köpte en när jag hade en lite vilding hemma men den var för stor i ryggen så den slog i sadel sen dess har den bara hängt i stallet men ska ta o köpa en ny för de är bra då jag själv har lite dålig rygg o då blir ju inte sitsen så bra...:(

Aldrig! Vet att jag borde och att det kan låta som dålig ursäkt....MEN
jag kan inte röra mig i dem! Ska investera i en med sydda kanaler.....
(de är bekvämare)
har bara inte fått tummen ur!

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: iNHALE
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
Utrustning Som rubriken lyder. Rider du med säkerhetsväst? Rider du inte med säkerhetsväst? Varför? 😊
2 3
Svar
42
· Visningar
3 651
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar