Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

Sv: Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

Jag tycker absolut att alla som rider bör ha en väst. Slog i mig rejält en gång när jag hoppade, hästen bockade av mig och jag landade mitt på ryggen! hade ont i flera veckor efteråt. De första dagarna kunde jag knappt sitta ner. Men det var i alla fall inget allvarligt som tur var, men jag råder verkligen att använda det vid hoppning eller om man rider unghästar eller liknande ;)

Jag har faktiskt aldrig haft en säkerhetsväst på mig överhuvetaget:crazy::o

Jag använder säkerhetsväst när jag hoppar. Har varit livrädd för hinder, har inte ens vågat trava över en bom för några år sen! Så köpte västen när jag började bli pepp med hinder:D Fast sist jag hoppade hade jag inte väst, hoppade 1 meter galant! ;) Nu när man litar på hästen sin så har jag börjat slarva!:angel:

Har aldrig haft väst när jag rider mitt egna sto. Enda gångerna jag har väst är när jag rider monté på skolans hästar och ibland i vissa fall när jag kör på solvalla. Enda gångerna.

trots att jag har en säkerhetsväst, är det väldigt sällan jag rider med den. Måste dock börja göra det nu, nu är det ju krav på att man måste ha det på tävlingarna.

Alltid förutom när jag rider på klubben (en gång/vecka). Då rider jag utan endast av den anledningen att ridningen sker på skoltid och jag kan inte konka med mig västen tillbaka till skolan. Kan inte heller lämna den i skåpet på klubben, för jag behöver den verkligen hemma.

Varför rider jag med väst?
Tjaa, ingen har gett mig en vettig anledning att inte använda den. Däremot fick jag en jäkligt vettig anledning att använda västen för ett par år sen, då jag for av i skogen och hamnade under hästen. Fick inte ens ett blåmärke på bröstkorgen/buken, fast jag blev trampad.

Sen så har jag en sprallig dam här hemma, kräver till och med att medryttare använder väst för att få rida henne (och dom som tycker att jag inte kan bestämma vad medisen ska ha för skyddsutrustning - hell yes I can!)

har inte ridit med säkerhetsväst på jättemånga år fram tills för 2 veckor sen,nu så för tiden rider jag ut med säkerhetsväst bara..

När jag rider galopp har jag den alltid.
Varför? För att om du ramlar av i de farterna som man kommer upp i så kan du skada dig riktigt ordentligt om du inte har. Min säkerhetsväst är mjuk och böjbar, inte alls sån som ni köper i ridsportaffärerna och dessutom väger den knappt 1kg så det känns mer som att ha på sig en dunväst.

De få gånger jag rider "vanligt" så har jag på senare tid struntat i den, vet inte vrf det har bara blivit så. :D

Jag rider alltid med säkerhetsväst, jag har en liten och bekväm. Kan tänka mig att rida utan någon gång om man ska ta kort eller så...

Jag rider nästan aldrig med säkerhetsväst för jag har ingen:o men imorgon ska jag åka och köpa en för idag åkte jag av pålla med buller och brak och har superont i ryggen så jag knappt kan gå :/ inte så kul. så fr.o.m nu blir det väst på, iaf när vi ska ut och rejsa barbacka:D

KL

Förut var jag väldigt flitig med säkerhets västen,-den åkte på jämmt!
nu,har jag den typ bara när jag hoppar^^

:p

Jag har ridit med säkerhetsväst en gång i hela mitt liv, då fick jag beröm för min fina sits. Men annars rider jag inte med säkerhetsväst, kan inte andas med en typ. Sitter och håller andan helt enkelt.

-KL-

Finns det några undersökningar på säkerhetsvästar?

Är det verkligen säkrare? Räddar det verkligen mer liv? Eller skapar den MER olyckor?

Jag tror inte på påfuntet säkerhetsväst riktigt...

Det finns forskning i ämnet (naturligvis ;) ) . Här går det att läsa mer, på engelska iofs.

"In an overall review of horse riding injuries,10 head injuries outnumbered spinal injuries at about 5 : 1 which would indicate that the force required to cause a head injury is rather less than that required to fracture the spine (Figure 1).

With regard to admission to spinal units for horse riding accidents, there are far more lumbar and thoracic injuries than cervical in contrast to all other sporting injuries (Table 12) which are almost entirely cervical injuries, indicating that there are different mechanisms involved."

"Injuries are occurring less to young riders and more frequently to older riders perhaps because younger riders are more willing to accept safety concepts."

jag använder bara väst när jag rider travarna (monté osv.)

men på min egna häst använder jag ingen väst,

Rider alltid med väst. Har precis köpt en ny, med paneler som är väldigt bekväm! inte lika kraftig som min förra men ändå level3. Inga problem med och ducka för grenar i skogen längre och mycket mer rörlig!

jag red alltid men säkerhetsvst förut, när jag red på ridskola. men nu när jag bara rider hemma så har det blivit mindre och mindre. nu har jag den bara när jag hoppar dvs. nästan aldrig.
jag tycker att det är obekvämt och mycket svårare att följa med hästens rörelser. dessutom är min ponny väldigt lugn och jag känner henne så bra så det känns som att det inte kommer att hända så mkt. klart att hon kan bli rädd eller att det händer något annat, men den dagen den sorgen.

Jag rider inte så mycket med säkerhetsväst nå mera men tidigare hade jag den väldigt ofta.
Nu rider jag med den ibland när jag hoppar eller rider ut, då riskerna är lite större att den skulle behövas.
Jag rider aldrig dressyr med säkerhetsväst då jag tycker att den är rätt obekväm och klumpig, man blir inte lika följsam.
Fast nog borde man använda den oftare:)

Efter att jag blivit avdängd ett par gånger inskaffade jag en säkerhetsväst, har använt den några gånger. Egentligen är det inte så farligt klumpigt att ha den, det är mest latmasken som säger ifrån + att det är jätteknöligt att sitta upp (men det beror nog på mej, inte på västen... :angel:) En bra uppfinning är det iaf!

*kl*

Jag rider alltid med väst.. dock har jag inte ridit på några månader (förutom idag!!!:)) men jag gör alltid det. Varför? Ridskolehästar :D haha nej men jag känner inte att jag vill ta en sån risk. Dem gångerna jag inte har väst är när vi kör gymkhana. Då tycker jag bara att den är ivägen.:p

jag rider med säkerhets väst varje dag. Crashade i sommaras och var nära att knäcka revben och en massa annat och sedan dess har jag inte ridit utan en enda gång

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: iNHALE
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
Utrustning Som rubriken lyder. Rider du med säkerhetsväst? Rider du inte med säkerhetsväst? Varför? 😊
2 3
Svar
42
· Visningar
3 651
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar