Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

Sv: Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

Jag måste bara hålla med om att ett sånt är väldigt bekvämt att rida med :) Har själv gjort det nogra gånger.. det som är oxå är bra är ju om man är på tävling.. syns inte alls att man har en sån då :D

När jag hoppar och när busfröken känns lite opålitligt åker västen på :p

Att inbilla sig att det inte är så farligt i endast skritt och trav är att blunda för sin hästs kapacitet. Senast igår satt jag på en häst som jag red ut på. Jag skritta. Och rätt vad det var tog hästen bettet och drog ut på ett fält i full bockning. Jag blev väldigt paff, jag skrittade ju bara och hästen bockade iväg. Jag satt kvar med nöd och näppe då hästen bockar ordentligt för att få av. Vanligtvis så brukar jag inte ha problem med att sitta kvar på en bockande häst men på denna har jag. När jag flög av honom för 3 veckor sedan önskade jag att jag hade varit klok nog att ta på mig
västen. Jag fick så ont när jag flög av att det sökte mig i flera dagar efteråt.

Det finns västar för 400 kr upp till oändliga summor. Kostar man på sig en väst så är den inte obekväm, stel etc. Fälttävlansryttarna rider med lätta och mjuka västar.

En väst kan rädda dig från mycket hemskt!

Du har alldeles rätt....

Men.... av samma orsak som de som inte använder bälte när de kör bil... eller använder cykelhjälm när de cyklar... eller kör MC i jeans.. eller fortsätter att röka trots de bevisade hälso riskerna...

så kommer jag nog fortsättningsvis rida utan väst....

Alla vet vi att det hemskaste hemska KAN hända.... och ändå fortsätter vi som förut...

alltid!!!! köpte en Dan Rider, den känns knappt!

sen Jen08s olycka så använder jag även hjälm vid longering/tömkörning.

Rider mest galopphästar + galoppbebisar (just nu) + mitt egna fullblod. De är kvicka, jag har blivit kvick i min reaktion, men jag tänker inte vänta på att en olycka ska hända...

Här om veckan stegrade sig en häst å gick över, ryttaren låg under... h*n var nog rätt glad att h*n hade västen på... (å hjälm)...

Aldrig. Jag har inte hittat någon som passar mig, har för stora bröst.

Ska dock köpa en ryggplatta (för mc) med njurbälte för att åka mc med pojken, och då kommer jag rida med den också. :) Ryggplattor är helt underbara :love:

*KL*

Hade alltid säkerhetsväst förut när jag red min förra häst. I och med att jag tävlade galopp var jag tvungen att ha väst på mig och då blev jag så van vid att ha det att jag inte ens tänkte två gånger innan jag satte på mig den. Det var smart att ha den, för säkerhets skull liksom. Min förra häst var dessutom något um vild (:D) så det var inte helt fel.

Men min nuvarande häst har jag aldrig väst. Förut tävlade vi distans och inte en chans att jag rider 6 mil med en tjock väst på mig. Vande av mig att ha väst och nu tycker jag att det känns obekvämt att ha en på. Jag är väl lite för bekväm och dum antar.

Rider alltid med säkerhetsväst, jag är så skrockfull att jag tror att jag skulle åka av ordentligt om jag red utan :crazy: :D
Dessutom har jag en väldigt bekväm och smidig väst, så det känns aldrig som att den skulle vara i vägen.

Jag rider ALLTID med säkerhetsväst, dels för att inte vill skada mig och att jag måste ha det på tävling eftersom att det är lag på det. ;)

jag har alltid säkerhetsväst när jag hoppar. oftast så har jag den ej när jag är hemma, men jag borde ha den då jag har en 6-åring.:angel: men det är ju så knöligt att ta på sej den nu när man har så mkt kläder på sej.. borde kanske skärpa mej..:angel:

Varför, varför inte?

Jag har det om jag vet att hästen är på tårna.
Eller om jag hopptränar. Eller terrängtränar förstås.
Använder den mycket sällan tyvärr. Har aldrig gjort. Köpte den för bara två år sen ungefär..

Rider nästan alltid med säkerhetsväst!
Har glömt kanske 3-4 gånger. Annars rider jag alltid med den :)
Känns tryggast så.

Rider alltid med väst vid uteritt, terräng och hoppning, känns som det finns mer saker som kroppen kan landa på vid dessa tillfällen (bommar, stenar och annat). Använder inte väst vid dressyrpass, eftersom jag känner mig lite stelare med väst. Investerade i en bra och följsam väst (Race Safe 2000) för annars skulle jag inte använda den :)

En vanesak att använda den, fanns inte när jag började rida heller..

Alltid, i stort sett... Jag har en RaceSafe 2000 som är bekväm att ha på sig. Enda nackdelen är ju att det blir lite svettigare. Men jag vill inte skada ryggen om jag far av så jag har den - alltid. :)

jag har alltid säkerhetsväst när jag hoppar, och ibland när jag rider ut. aldrig i dressyren.
jag brukar hjälpa till att rida igång ridskoleponnyer som varit halta, då brukar jag också ha den ibörjan eftersom vissa har väldigt mycket energi och bockar som galningar.

Jag rider alltid med säkerhetsväst, utom på dressyrtävlingar.

I somras tyckte jag ett tag att jag var lite löjlig som hade den jämt, det var varmt och jag red bara lite lugn dressyr i ridhuset. Vad skulle kunna hända liksom? Jag hade nästan bestämt mig för att ta av den när hästen snubblade och höll på att gå omkull. Jag flög över huvudet på henne, och har sedan aldrig ens tänkt på att rida utan ;)

Jag ser den ungefär som ett säkerhetsbälte, jobbig och onödig i de flesta fall, men man är väldigt glad att ha den när den väl behövs.

I princip aldrig! Jag har en väst, men den ligger mest i skåpet. Illa, jag vet. Använder den ytterst sällan men ifall jag ska rida en häst som är lite speciell så kan den åka på. Eller om jag ska hoppa en galning eller hoppa i skogen.

Den enda anledningen till att jag i princip aldrig rider med väst är att jag får så fruktansvärt ont i ryggen, och det håller i sig LÄNGE efteråt. Annars skulle jag gärna rida med väst oftare. Kanske låter som en lite vag anledning men det är INTE roligt :crazy:

Kanske är Racesafevästarna följsammare? Känns som att jag inte vill lägga ut mer pengar på säkerhetsväst, men då jag inte ens rider med den jag har eftersom jag får ont av den kan man ju överväga det...:cool:

Aldrig använt väst innan, men eftersom jag är junior måste jag ju tävla med den nu. Så jag har den på hoppträning och tävling, så man är lite van vid den när den måste på på tävlingen! :p

Har den aldrig när jag rider annars.

Varför, varför inte?

Aldrig.

varför? fruktansvärt oskönt.

och dessutom har jag en gång gått omkull och skadat mig rejält, läkaren som tog hand om mig sa att jag brutit nacken om jag haft en så jag blev lite avskräckt.:crazy:

i princip alltid vid uteritt väldigt ofta även vid hoppning och liknande!
Har brytit revben när jag ramlade av efter de är jag väldigt noga med den!

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: iNHALE
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
Utrustning Som rubriken lyder. Rider du med säkerhetsväst? Rider du inte med säkerhetsväst? Varför? 😊
2 3
Svar
42
· Visningar
3 651
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar