Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

Sv: Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

vid uteritter främst. Har barn och huvudansvaret för hästen, det är onödigt att riskera att jag blir liggande och ställa till en massa besvär för andra

Har faktiskt alltid västen på.
Har en RS som är liten och smidig.
Har alltid haft väst och är van vid det, därför är det inget konstigt för mig, och jag blir inte det minsta låst i den.

Alltid på min pålle.. Egentligen bara för att hon är såpass ung (5), tidigare har jag bara använt vid hoppning.

Alltid vid uteritt, hoppning och vid ridning av hästar som inte är riktigt "stadiga" än. Använder den dock inte vid dressyrlektion på ridskolehästarna. Tänker nog att de hästarna borde vara stadiga men de kan ju också få sina fnatt. Känner mig nog lite låst just i dressyren + att jag blir så förb. svettig.

Rider aldrig med säkerhetsväst. Har ingen, kommer inte att köpa någon. Kan inte röra mig normalt och mjukt i en sådan med andra ord försämrar den bara min ridning...

Lika självklar som hjälmen för min del. Jag är inte mindre rädd om lungor, njurar och ryggrad än om mitt huvud. Vad jag vet är det ungefär lika få som kan leva ett normalt liv med en bruten ryggrad/mosad njure/punkterad lunga som med ett spräckt skallben.

Har lärt mig rida med västen på, så fort det var klart att det här var nånting jag tänkte fortsätta med så införskaffades en passande hjälm och en passande väst.

Jag använder i princip aldrig säkerhetsväst, både för att jag är för lat för att köpa en och för att jag känner mig kvävd och rörelseförhindrad i en sådan. Men jag har faktiskt börjat leta efter en säkerhetsväst så smått eftersom jag ska åka till Irland för att hoppa & rida lite fälttävlan i sommar.

Varken jag eller dottern har väst. Anledningen är enkel.

Västarna är inte skapta efter våra kroppar. Dottern med sina 101 cm är för kort och för rund för de minsta västarna. Jag med mina 160 behöver XS-S i längd, men de är för små på bredden har för stora bröst. Så det är bara att gilla läget.

Hjälm har vi, men det var inte lätt att hitta en som var tillräckligt liten till tösen.

Varför, varför inte?

Rider ibland med säkerhetsväst i terrängen.. mest för att jag tycker synd om min säkerhets väst om den bara ligger o samlar damm..

jag rider aldrig med den på bana!! den är bara i vägen o jag kan inte följa hästens rörelser lika bra.. inte heller i terrängen på sommaren.. då e den vaarm :cool:

men jag fuskar faktiskt med att använda den.. har inte haft på den nu sen oktober 2007 :bump:

jag rider gämt med säkerhetsväst, annars så vore det självmord. har en något pigg dam på 6 år, som börjar passet med bocksprång å skoler över mark...så jag vågar inte vara utan i fall....;)

jag rider med säkerhetsväst vid hoppning o uteritt.

jag slarvar dock :smirk: det beror på att jag just nu inte har en egen säkerhetsväst, utan jag har lånat min fasters under 2 års tid.. :crazy: min som jag köpte för typ 3 år sedan passade mig inte allt, kan absolut inte röra mig i den o axlarna låses fast i ett läge. men nu har jag provat en racesafe o den ska jag köpa! :love:

nästan aldrig.
Red med säkerhetsväst första gången jag satte upp på hästen efter han stått flera månader pga skada. han hade gått i stor hage med kompisar hela tiden, så formen var det inte så stort fel på. visste därför inte om han skulle få något gulligt knäpp när jag satte upp.. :angel:
annars rider jag med säkerhetsväst när jag vet att det är något svårt jag tagit mig an som ofta slutar sådär halvbra :angel:

Rider aldrig med säkerhetsväst...
För jag har ingen och har inte råd att köpa nån

På terrängträningarna, jag har vett att använda det och man måste det numera oxå för att få träna. Och i terrängmomentet i fälttävlan såklart.

Kanske om jag ska rida ngn annans häst/hoppa men helst inte. Jag rider så kasst med väst så det blir större risk jag åker av med den :o Men jag vet att jag borde eg. Gillar det dock inte på unghästar, behöver vara smidig då.

jag rider aldrig med säkerhetsväsk, har hittils inte provat en enda som suttit bra (smal midja, stora bröst) men jhag vill aillafall inte skada ryggraden när jag rider så när det är hoppning eller jag rider en "bråkig" häst som kan kasta av mig så har jag ett ryggskydd som är tillverkat för crossåkare.. skenan är flerdelad och böjer sig efter ryggraden hur man än börjer sig själv, riktigt skönt..

ryggskydd.JPG

yep det är jag, fast för många år sen, när jag köpte ryggskyddet, 4-5 år sen dvs..

När jag monté/galopptränar.
Tycker egentligen bara den sitter i vägen och är obekväm, men.

Jag rider inte ofta med säkerhetsväst...men har börjat när jag är ute och tävlar i hoppning eller terränghoppning.

Varför, varför inte?
Detta låter ganska dumt men detta är en del av anledningen.
Jag har astma och när jag andas vanligtvis så andas jag ganska tungt.
Andas oftast med bröstkorgen mer än magen.
Min lungkapacitet är inte lika stor som människor utan astma.
Det är bara till att pröva och stoppa in så många sugrör i munnen som går och andas med bara munnen.
Så är det för mig när jag andas. Men detta är inget jag har ont av i min vardag eller vid träning utan säkerhetsväst.
Men om jag får på mig en säkerhetsväst som ska sitta ganska så tajt har jag ganska svårt och andas.
Hehe...en gång ramlade jag av hästen för jag hade svimmat på hästen för att jag hade på mig säkerhetsväst under två ridpass på ett ridläger...jag fick förbud att ha på mig säkerhetsväst överhuvudtaget på ridlägret av en av ridlärarna efter den händelsen. Förutom då vi skulle hoppa bana eller i terräng.
En annan anledning att jag inte rider med säkerhetsväst är för att jag lyckas alltid skada mig mer med den på än när jag inte har på den. :crazy::cool:
Men annars tycker jag det är dumt att man inte använder säkerhetsväst oftare. Den kan rädda liv.

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: iNHALE
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
Utrustning Som rubriken lyder. Rider du med säkerhetsväst? Rider du inte med säkerhetsväst? Varför? 😊
2 3
Svar
42
· Visningar
3 651
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar