Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

Sv: Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

Ofta men ibland orkar jag inte ta på den (:

Innan hade jag alltid det, nu har jag inte haft det på länge :o
Jag har gått in i det där att jag känner min häst så himla väl, och att jag bara har fallit av EN gång (och det var barbacka, jag gled av när hästen travade rakt fram..) under 10 år säger väl mkt om hennes snällhet :p
Det är kanske dumhet vad vet jag, men jag chansar på att rida utan väst iaf. Hjälm har jag självklart alltid för även den snällaste häst kan någon gång bli rädd, gå omkull eller något annat.

När jag rider en häst jag inte känner så väl har jag väst, samt när jag hoppar om jag skulle få för mig att hoppa.

Senast ändrad av en moderator:

När jag var litet barn var det inte lag på säkerhetsbälte i baksätet. När jag var tio ungefär kom den lagen. Snacka om obekvämt att behöva sitta stilla med ett snöre över kroppen i stället för att leka rövare! Jag kan tänka mig att bilföraren upplevde en miskad rörelseförmåga den dagen när det blev lag på bälte i framsätet. Jag vet inte hur det är med er, men jag tänker inte på att jag har bälte på när jag kör bil.

(Och efter ett halvår med väst så var inte det ett problem.. Och snälla du, som inte tror att man får muskler av att ha väst, vilken konstig och okunnig kommentar!)

Nästan alltid, men ibland när jag dressyrar orkar jag inte.

Rider alltid med säkerhetsväst på hopplektionerna (1gång/vecka) på ridskolan. Har lovat mamma det sen jag gick omkull med en häst och just tagit av den för att det var så varmt. ;) Har även västen när jag tävlar hoppning. Däremot slarvar jag med att ha den annars när jag hoppar medryttarpållen då jag inte hunnit skaffa en till (är drygt att ta den emellan).

Rider aldrig med väst. Vet att det är jättedumt man ja äger inte ens nån:o

men nu när ja ska börja tävla hoppning det här året måste jag ju :P
tycker alla som använder väst är väldigt duktiga och förstår riskerna, vad som kan hända om det går riktigt illa. västen kan ju faktiskt rädda ens liv!

*kl*
Jag rider alltid med säkerhetsväst på ridskolan, men när jag rider andra hästar än ridskolans har jag ej säkerhetsväst.
Detta är endest pga lathet. Säkerhetsvästen ligger i "mitt" skåp på ridskolan och jag orkar inte ta hem den.
Men ska leta upp en beg billigare säkerhetsväst jag kan ha hemma och ta med när jag rider andra hästar utanför ridskolan. För det känns säkrare med väst.

alltid :) Nu när jag är van vid att rida med väst så känns det så osäkert att rida utan, rädd för att skada mig ;)

Jag rider aldrig med väst, gjorde som liten när mamma prackade på mig en.

aldrig, äger inte enns nån. :o

Jag använder min typ aldrig. Jätte dumt, men jag tycker väll att den bara är stel och sen orkar jag aldrig ta på mig den, speciellt när jag red varje dag...

Har aldrig ridit med väst,
när jag var ung fanns det inte och jag har aldrig börjat med det heller.
Dottern har däremot fått en efter avåkning, men rider inte alltid med den.

KL

Rider sällan med väst, endast om vädret tillåter (blir ju dövarmt på sommaren) och om jag ska rida mycket i terrängen tex. Men annars bara när jag tävlar i maraton.

Använder alltid säkerhetsväst. Varför riskera att få svåra skador i onödan man kan tom bli förlamad.
Tycker man kan jämföra säkerhetsväst som bilbälte.
Dessutom finns det så många olika sorters säkerhetsvästar, vissa är obekväma med de flesta tycker jag fungerar utmärkt!

Eftersom jag har köpt en ny unghäst rider jag i min säkerhetsväst nästan jämt. Jag har tagit för vana att hoppa i den eftersom jag måste tävla i den :smirk:
När jag rider ut har jag den alltid på. Men på dressyrträningar brukar jag skippa den, eftersom den påverkar min dressyrsits (mer psykiskt än ngt annat :rofl: )
Jag tkr västarna är bra, och jag har en som jag trivs bra i och som jag vill använda. Dessutom är den snygg :p

Förut hade jag alltid det när jag red. Hästen var bråkig och inte trafiksäker.
Nu har jag tagit hem den från stallet för att jag inte behövde använda den, och genast blir hästen bråkig igen! Så typiskt..

Jag rider med säkerhetsväst när jag tävlar och tränar hoppning och fälttävland, inget mer!
Varför?
Den är sjukt obekväm och ful, men jag har beställt en ny som förhoppningsvis kommer användas mer än den gammla :o

*knapplån*

jag äger inte ens en säkerhetsväst.. lättare o rida o följa med i hästens rörelser utan tycker jag. Jag brukar iaf ta min systers (hon rider inte längre) väst när jag hoppar, eller dom få ggr jag kommer ihåg det vill säga.. :angel: Jag hade det ett par ggr när min ponny var som bråkigast, då han sotg på bakbena rakt upp ett par ggr minst var 10 steg o galoppera baklänges o flög från sarg till sarg.. men då var jag inte heller särskilt flitig på o använda den, funkade i en vecka men sen la ja av igen... mycket lättare utan!

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: iNHALE
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
Utrustning Som rubriken lyder. Rider du med säkerhetsväst? Rider du inte med säkerhetsväst? Varför? 😊
2 3
Svar
42
· Visningar
3 651
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar