Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

Sv: Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

Förut red jag med säkerhetsväst nästan hela tiden, men gör det nästan aldrig numera, den känns så klumpig. :o :smirk:

Jag använder den nästan alltid när jag hoppar, och alltid när jag hoppar terräng.

Är sämre på att ha den när jag rider ut, blir nästan bara när jag rider ut med grupper på sommaren.
(Då måste barnen ha, så då måste ju jag också!)

Har aldrig väst när jag rider dressyr, jag har tillräckligt dålig sits som det är...
Det skulle i så fall vara om jag rider en häst jag vet kommer kasta av mig eller så...

Jag rider nästan alltid med säkerhetsväst. Beror på vilken häst jag rider och vad vi ska göra, och årstid. Vintern har jag så mycket annat på mig att jag ofta struntar i västen, får knappt på mig den med alla andra kläder:angel:
Rider jag dressyr på sommaren har jag inte på den heller.
Om jag rider ut har jag oftast på mig den, om jag hoppar har jag den alltid. Om jag rider på en häst jag inte känner eller som jag vet att det är chans att jag åker av, så har jag säkerhetsväst, oberoende av vad jag ska göra.

Jag har den när jag hoppar och när jag rider ut.
Jag är inte "uppvuxen" med västen och då blir det nog lite jobbigare att ´komma in i att ha den varje ridpass oxå. Dessutom har min dressyrsadel väldigt högt bakvalv så västen slår i där om jag har den.

Jag har skyddsväst när jag hoppar lite högre eller om jag har en häst jag inte riktigt känner. Har även skyddsväst när jag rider än häst som jag vet kan vara lite galen och ibland när jag rider ut:p

Jag rider alltid med säkerhetsväst med skolan (2 ggr/veckan) annars gäller inte försäkringen, egentligen behöver man skor med stålhätta ockås men den modellen är hur kass som helst så det känns som att skorna ska åka av foten :crazy:
Privat rider jag min medryttarhäst utan säkerhetsväst. Detta eftersom min egen väst är som två plankor som man satt ihop med kardborre.
Jag rider på två ridskolor (dessa är de som skolan hyr in sig på) på ena ligger min sköna väst som jag fått från skolan och på den andra finns det likadana västar att låna.
Gillar tyvärr inte att släpa på västen så därför har det blivit såhär.
Sen känner jag min medryttarhäst bättre än ridskolehästarna iallafall. :)

Jag rider med säkerhets väst på ridskolan såklart, Privat gör jag lite olika.
Rider ALLTID med väst när jag hoppar.
I dressyren har jag inte väst eftersom jag tycker jag blir mer följsam utan, och sitter bättre.
När jag rider ut själv har jag väst, men oftast inte när jag rider med sällskap, Beror på hur/var vi ska rida och vilka hästar som är med. Inte för att man skadar sig mindre om man ramlar av med hästkompisarna, Utan för att min häst är mkt lugnare med sällskap.
Jag använder också väst om jag rider "nya" hästar eller hästar som jag inte känner så väl.:bump:

Förut red jag aldrig med säkerhetsväst, jag hade en blå
stor och hård sak som man knappt kunde röra sej i men nu
har jag köpt en ny(:love:) underbar som jag nästan inte känner
när jag rider och den tar inte i sadeln där bak när man rider för man
kan vika upp en liten "flärp" därbak :) så nu rider jag nästan alltid
med säkerhetsväst :smirk:

Rider alltid med väst. Har en jätteskön som jag köpte i USA som följer mina rörelser till 100%.

Rider aldrig med säkerhestväst. Men jag borde göra det egentligen, då jag nu rider unghäst och förövrigt så rider och jobbar jag mest med hästar som på olika sätt inte är i bra psykiskt skick, är dominanta eller som helt enkelt är svåra för många.

Varför inte?
När jag började rida så visste jag inte att de fanns..om de fanns.

Provade att rida med en gång, eftersom ägaren till hästen jag då red till ville det. De sa att hästen hade en tendens till att inte vilja behålla ryttaren på ryggen. Red med säkerhetsvästen på i ca 5min sedan tog jag av den. Den var så obekväm och jag blev stel, kände att den inte tillät att man följde med i hästen rörelse osv.

Funderar dock på att skaffa en nu, då det har kommit säkerhetsvästar med bättre passform och är mjukare fastän de ger lika bra skydd. Får se hur det blir.

knappis.

Jag rider alltid med väst.

Varför?
Jag tycker det är bättre att ha på sig för mycket skydd än för lite ;)
Den gör ju ingen skada, bara nytta!

Aldrig förutom när ja tävlar.... och ibland när ja hoppar:smirk:

Jag använder min säkerhetsväst vid 99,9% av gångerna jag rider. Det är bara någon gång när det är som varmast på sommaren och jag har ridit dressyr som jag fuskat...
Jag har en ryggskada som under många år vållat mig mycket problem, och som nu, tack och lov, inte märks så mycket numera. Min ryggläkare, kiropraktor och sjukgymnast vill absolut inte höras talas om att jag skulle rida utan säkerhetsväst!

Jag rider alltid med säkerhetsväst! man kan inte lite på någon häst till 100%, min väst är bekväm så jag tänker inte på att jag har den på mig!:banana:

KL

Jag var med om en olycka för hmm... 5 år sedan kanske vilket resulterade i ett inköp av en väst. Jag kunde inte rida på 3 månader efteråt och sedan när jag satte igång igen var tanken att jag skulle ha väst när jag hoppade och red ut. Jag tror att jag använde den 2 ggr. Den var fruktansvärt obekväm och jag kände mig begränsad. Dessutom hade jag en häst som kräver att man är rörlig och följsam och anspänd vilket jag inte var i västen så jag använde den aldrig.

När min mamma började rida monté köpte hon en väst just därför och då började vi även använda den när vi red in/utbildade unghästar och sedan dess har jag använt den. Nu har jag den både vid longering/tömkörning, löshoppning och ridning. I ridningen eftersom hästarna fortfarande är så pass "opålitliga" och resten för att ena hästen sparkar bakut mkt (Hon sparkade mig i magen/revbenen sist vi löshoppade, tack för västen!)

Nu är jag så pass van vid den att jag inte tänker på den längre så i framtiden är tanken att jag ska använda väst vid så gott som all ridning. Så till er som har svårt att vänja er vid väst (för det ÄR svårt), börja använda den när ni INTE rider. Det är lättare så. När ni inte märker av västen vid arbete från marken kommer den heller inte märkars så mkt vid ridningen. Första gången ni rider med den kan ni ju lufsa lite i skogen bara. Den är mer irriterande vid dressyrpasset första gångerna kan jag lova :)

Oj, vad långt det blev...Hmm.

Mvh Numera Västbärare

KL

Jag var med om en olycka för hmm... 5 år sedan kanske vilket resulterade i ett inköp av en väst. Jag kunde inte rida på 3 månader efteråt och sedan när jag satte igång igen var tanken att jag skulle ha väst när jag hoppade och red ut. Jag tror att jag använde den 2 ggr. Den var fruktansvärt obekväm och jag kände mig begränsad. Dessutom hade jag en häst som kräver att man är rörlig och följsam och anspänd vilket jag inte var i västen så jag använde den aldrig.

När min mamma började rida monté köpte hon en väst just därför och då började vi även använda den när vi red in/utbildade unghästar och sedan dess har jag använt den. Nu har jag den både vid longering/tömkörning, löshoppning och ridning. I ridningen eftersom hästarna fortfarande är så pass "opålitliga" och resten för att ena hästen sparkar bakut mkt (Hon sparkade mig i magen/revbenen sist vi löshoppade, tack för västen!)

Nu är jag så pass van vid den att jag inte tänker på den längre så i framtiden är tanken att jag ska använda väst vid så gott som all ridning. Så till er som har svårt att vänja er vid väst (för det ÄR svårt), börja använda den när ni INTE rider. Det är lättare så. När ni inte märker av västen vid arbete från marken kommer den heller inte märkars så mkt vid ridningen. Första gången ni rider med den kan ni ju lufsa lite i skogen bara. Den är mer irriterande vid dressyrpasset första gångerna kan jag lova :)

Oj, vad långt det blev...Hmm.

Mvh Numera Västbärare

Bra skrivet.
Min väst fungerar så att jag behöver ha den på mig en stund innan den blir "varm" och mjuk. Den sätter sig verkligen efter kroppen. Har den alltid när jag rider och hanterar unghästar och när jag rider ut.
Det är en vanesak.

Just nu rider jag ALLTID med säkerhetsväst.
Har en riktig sprallig unghäst, så den BEHÖVS. Hon hittar ofta på egna övningar som är av den högre skolan.

När jag hade min gamla gentleman hade jag aldrig säkerhetsväst, men det hände liksom inte så mycket oförutsett då.

Mvh
ciaAn

Jag har sen jag skaffade min säkerhetsväst i maj förra året ALLTID västen på mig när jag kör eller rider. Å även de få gånger jag tömkör.
Den är en del av min klädsel helt enkelt.. Å jag vill absolut inte dra på mig mer skador än vad jag redan har..
Propagerar starkt för västen och låter gärna tvivlare prova min väst..

Anna-Carin

Jag rider alltid med säkerhetsväst när jag rider på egen häst. Tar bara på mig den innan jag rider iväg, tänker inte så mycket på det. När jag rider på ridskola brukar jag inte ha den. Vet inte varför jag inte har den på mig där.. Men det har bara blivit så.

Rider enbart med säkerhetsväst när jag hoppar terräng.
Tycker att det blir knöligt och svårare att följa hästens rörelser dvs större risk att ramla av. :crazy:

håller med.fast ibland när det finns en som passar rider jag med i allafall.;)men jag köper ingen egen eftersom jag växer ut den på 2 månader!:smirk:

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: iNHALE
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
Utrustning Som rubriken lyder. Rider du med säkerhetsväst? Rider du inte med säkerhetsväst? Varför? 😊
2 3
Svar
42
· Visningar
3 651
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar