KL
Jag var med om en olycka för hmm... 5 år sedan kanske vilket resulterade i ett inköp av en väst. Jag kunde inte rida på 3 månader efteråt och sedan när jag satte igång igen var tanken att jag skulle ha väst när jag hoppade och red ut. Jag tror att jag använde den 2 ggr. Den var fruktansvärt obekväm och jag kände mig begränsad. Dessutom hade jag en häst som kräver att man är rörlig och följsam och anspänd vilket jag inte var i västen så jag använde den aldrig.
När min mamma började rida monté köpte hon en väst just därför och då började vi även använda den när vi red in/utbildade unghästar och sedan dess har jag använt den. Nu har jag den både vid longering/tömkörning, löshoppning och ridning. I ridningen eftersom hästarna fortfarande är så pass "opålitliga" och resten för att ena hästen sparkar bakut mkt (Hon sparkade mig i magen/revbenen sist vi löshoppade, tack för västen!)
Nu är jag så pass van vid den att jag inte tänker på den längre så i framtiden är tanken att jag ska använda väst vid så gott som all ridning. Så till er som har svårt att vänja er vid väst (för det ÄR svårt), börja använda den när ni INTE rider. Det är lättare så. När ni inte märker av västen vid arbete från marken kommer den heller inte märkars så mkt vid ridningen. Första gången ni rider med den kan ni ju lufsa lite i skogen bara. Den är mer irriterande vid dressyrpasset första gångerna kan jag lova
Oj, vad långt det blev...Hmm.
Mvh Numera Västbärare