Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

C

CCorneliaa

Varför, varför inte?

Sv: Hur ofta rider ni med säkerhetsväst?

Varför, varför inte?

jag rider aldig med säkehets väst,
men tycke att de ä mkt lättar å följa med hästens röelser, de kankse skulle vara bra nä man ide unghästar å sånt men tycke de blir så stelt:/

Okej!
Jag rider alltid med säkerhetsväst, den är ful, den är obekväm men den kan rädda mitt liv.

Det jag inte förstår är de som inte rider med säkerhetsväst i ridhus, men alltid annars.
Av min egen erfarenhet händer de flesta olyckor där bara för att man känner sig så säker på att inget kan hända.

Jag köpte min för ett år sedan, när jag började rida min unghäst.

Har använt den varje ridpass sedan dess, även då jag ridit andra hästar. Har glömt den en gång bara...

Har inte ens provat en säkerhetesväst. Tror inte ens jag tagit i nån:o!
Men tycker att alla som använder är duktiga.. Men tror jag skulle känna mej kvävd i dem.

Jag använder inte säkerhetsväst, men rinder ajg en ny häst för första gången brukar jag gärna vilja ha säkerhetsväst om det finns någon. Jag ägaer en men den har legat hos mama under bar himmel i nåt år så antar att den inte är den bästa..

I princip aldrig, den är obekväm.

När vi är ute i terrängen är väl enda gången jag har den, men då måste den ju vara på...

Använder alltid på uteritter och hoppning. Brukar oftast använda när jag rider unghästar också. Men använder den inte vid dressyrträning, tycker att den ger mig en något sämre sits som jag inte märker av annat än i dressyren.

Under första halvåret med min häst använde jag säkerhetsväst jämt. Nu när hon har lugnat ner sig använder jag den bara när jag hoppar eller rider ut. Dressyren gör jag utan.

Varför:
Jag tycker att det är en billig (i och med att jag äger en redan) säkerhetsfaktor samt att jag vill vara förebild för de som rider på min ridskola (där säkerhetsväst är ett krav).

Varför inte:
Jag rider inte med säkerhetsväst i dressyren då min är gammal och stel och puttar fram axlarna så jag hamnar i en felaktig position.

Jag har alltid säkerhetsväst vid hoppning och uteridning.
Visst är den otymplig och obekväm, men jag tar hellre det än riskerar att skada mig allvarligt vid ett fall.

Rider med den varje gång jag ska rida ut/eller konditionsträna.

Använde aldrig väst förr men sen jag köpte häst för 1 1/2 år sen skaffade jag en sen en familjemedlem trillade av och allt väl så långt för det var snö och mjukt på backen o hästen liten MEN, han föll på en pinne. Kände att det kan ju faktiskt vara en bra försäkring om så bara mot otur...i fallet med pinnen blev det lite brutna revben. Så nu har alla i familjen västar!

Har en skön och följsam väst. Något dyrare, men värd sina pengar.

Jag rider med väst när jag tränar (och tävlar såklart) terräng.
Borde faktiskt ha den när jag rider ut, men det blir ju aldrig så.. Jag måste skärpa mig!

Har aldrig ridit med säkerhetsväst. När jag började rida fanns inte västarna men väl hjälmar så jag rider med hjälm. En vanesak, tyvärr...:cool:

Jag använder den alltid. Det känns tryggt att veta att rygg och revben är lite mindre oskyddade. Det jobbigaste med min väst är att den är så grymt varm, trots att yttermaterialet är av sådant tyg som påstås "andas". Eller så är det bara för att jag är så otränad som jag svettas :rofl:

Har aldrig ridit med säkerhetsväst. När jag började rida fanns inte västarna men väl hjälmar så jag rider med hjälm. En vanesak, tyvärr...:cool:

De fanns inte när jag började rida heller, men det har inte hindrat mig ;)

Jag skaffade mig en väst när jag köpte unghäst för fem år sen. Jag rider sedan dess alltid med väst, oavsett vilken häst jag rider. Det är en vanesak och nu känner jag mig naken utan västen. Tilläggas kan att vissa västar är mer obekväma än andra. Min är mjuk och lätt och formar sig efter kroppen så fort jag blir varm. Den känns inte obekväm alls, inte ens på dressyrträning.

I våras ramlade jag av hästen och slog i ryggen rejält. Jag klarade mig förhållandevis bra just pga västen, även om jag slog i den del som är under västen rejält. Innan jag köpte min väst hade jag ridit utan i mer än 30 år, men nu kommer jag definitivt inte rida utan väst igen.

När jag red in min ponny red jag alltid med säkerhetsväst, mest eftersom mamma skulle döda mej långsamt om jag inte hade den på :angel: Sen växte jag ur den jag hade och tog mej aldrig för att köpa en ny, så nu rider jag aldrig med, även om jag skulle behöva den då jag rider och hoppar mycket i skogen och där vill jag inte ramla av :crazy: Men det har fortfarande inte blivit av att köpa någon...

Inprincip alltid. Nån gång ibland när jag bara tagit en kort barbacka tur så har jag hoppat upp utan. Dock har jag alltid hjälm på mej. Men egentligen vet jag inte om västen gör skada eller nytta. Trillade av en gång och den slog in i svanskotan och gjorde en spricka. Hade jag varit utan väst då kanske det hade gått bättre.... eller sämre, det vet jag inte.

De fanns inte när jag började rida heller, men det har inte hindrat mig ;)

Du är klokare än jag;)...har inte kommit på tanken att ens prova en och då har jag ridit för en tränare som starkt vurmar för just säkerhetsväst...mer än hjälm, faktiskt:o

Rider enbart med säkerhetsväst när jag hoppar terräng.
Tycker att det blir knöligt och svårare att följa hästens rörelser dvs större risk att ramla av. :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: iNHALE
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
Utrustning Som rubriken lyder. Rider du med säkerhetsväst? Rider du inte med säkerhetsväst? Varför? 😊
2 3
Svar
42
· Visningar
3 651
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar