Hur ofta rider ni era hästar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Anneli 07
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 302
Sv: Hur ofta rider ni era hästar?

rider 6 dar i veckan 2ggr för instruktör
2 ggr själv i ridhuset/paddok och en gång ut, en gång
skrittaut å sista longera/tömköra:p:)

Första hästen : Rids 4 dagar står en sen rids hon 4 igen osv. Så det blir ca 1 dag i veckan som hon står.

Andra hästen: Rids 4 dagar, ut på lång promenad i grimman den 5:e sedan rids 4 igen osv. Ingen rolig häst att ha vilandes därav blir det någon form av rörelse alla dagar i veckan dock MINST en oftast två utan ryttare.

Häst numero tre: Unghäst som går och har det bra på föräldrarnas gård. Tömkörs, sitts lite på. Annars mest social träning och promenader.

Blir typ 4-5 ggr i veckan.
Instruktör en dag och lite olika de andra dagarna

rider 4-5 dagar i veckan, som regel 5. Hinner inte mer än så och dessutom måste hon få återhämta sig. Rider för tränare minst 1 gång. Blir dressyr 2-3 ggr, hoppning 1 gång och rida ut 1-2 ggr. på ett ungefär

Oftast 5 dagar, MAX 6. Det är Inte bra att rida varje dag, hästen behöver vila för att bygga upp kroppen.

Jag hade tänkt (letar häst) rida 6 dag/vecka med varierad ridning. Men alltid 2 träningspass/vecka. Men alla mina kompisar rider 7 dag/vecka och det tycker jag är på tok för mycket. Sedan har jag alltid gett mina hästar (minst) 2 veckors sommarvila och det är jag också ensam om bland mina vänner :crazy:

Alla dagar i veckan,nästa alla dagar i skogen..nån gång ibland i paddock...1gång i veckan på hanikapp ridning bara skritt..=)

Det varierar mellan 5-7 dagar per vecka. Han hoppas för tränare 1 gång per vecka, dressyr för tränare 1-2 ggr per vecka. Övriga dagar kan exempelvis innehålla tömkörning, klättring, uteritt eller mark-/dressyrarbete. Vår häst mår bäst av att inte ställas av flera dagar i rad om han inte går i stor gräshage förstås, så att han har möjlighet att galoppera och leka lite mer. :)

Rider ungefär 5 ggr / vecka med varierad träning. Sen brukar det bli någon promenad i veckan och så :)

När hästen är i full gång blir det 5-6 dagar i veckan. Under vinter kämpar jag med att rida 5 dagar men blir ibland 4.

Rider han 4-5 dagar vecka nu när han bara får skrittas och joggas, mest för att han inte ska flippa ur totalt pga av understimulering.

Lite olika vecka för vecka. Jag rider hästen ca 3-5 ggr/vecka. sedan kan ägaren rida 1-2 dar.
han brukar alltid få 1-2 vilodagar per vecka.

Oftast 5 dagar, MAX 6. Det är Inte bra att rida varje dag, hästen behöver vila för att bygga upp kroppen.

Vad menar du mer exakt? Visst behöver hästen bygga upp sig, men du tror alltså inte en häst i hög kondition skulle må bättre av ett lugnare pass (som för den inte blir träning) eller att man lägger in arbete från marken för att avlasta ryggen emellanåt?
Jag tror det är bra att hästarna får röra sig varje dag, även om de har vila, ännu bättre ju hårdare de tränas för då är det ju kraftfodermängden också att ta i beräkning...
Ju bättre tränad hästen är, desto mindre tar de "skada" av att bli hårt tränade och jag antar att återuppbyggnadstiden också blir kortare iom det, att det kan räcka att bara ta en skrittrunda på 15-20 minuter som vila..
Så, tänker du på helvila eller att inte jobba hästarna?

Liknande trådar

Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Elo
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
38
· Visningar
3 037
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
201
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 584
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V