Sv: Hur ofta promenera
Jag går med min hund en enda promenad per dag på en timme nu på vintern.
Nu på vintern när det är 60 cm snö på de flesta skogsvägar där vi går = jag måste plöja en väg åt lilla 40 cm hunden. Då går vi ungefär 2 km på den timmen.
Han går alltid lös om det inte kommer en hund eller om vi går en kort bit på en bilväg.
Han är ung än så vi gjorde inga långpromenader i somras, innan snön kom iallafall så gick vi väll kanske en 5 km på en timme (vi är lata :P).
Vi har en stor gård med massor av skog omkring så under dagen bestämmer hunden själv när han vill ut, han är dessutom med och hämtar ved och skottar.
Så säg att han är ute totalt 1½-2 timmar på vintern.
Längtar till sommarn då man kan gå långpromenader i linne
Jag gör så att när man hund drar i kopplet (känner ett spår), direkt när jag känner att kopplet stramar så backar jag. Hunden tvingas då följa efter mig när jag backar =Hunden tycke rinte dte är roligt och dessutom kommer dne ju ännu längre fårn spåret än vad den var förrut!
Detta har hjälpt mig mycket. Men man måste alltid göra det, man kan inte tänka "äsch, jag gör det nästa gång han drar". På bara en vecka går min hund mycket finare på de små promenader han har koppel på sig.
När jag möter en hund så börjar jag prata med hunden, håller en godisbit i handne på den sidan som hundne går på och försöker göra mig rolig genom att klappa lite med händerna och hoppa. Hundne tycker då att det är roligare att se på mig än på hunden. Att du ser ut som en idiot när du skuttar runt och piper får du offra :Angel: