Hur ofta promenera

A

Amanty

Hur ofta går ni ut med era hundar varje dag? Och hur långt går ni ca?
Jag har inte riktigt fått in hur min lilla skrutt ska gå fot. Han är 9 månader och han kan ju, det är bara det att när de kommer en annan hund förbi eller om de e nått som luktar i marken så kan han pinna iväg. detta är ett problem då han väger ca 40 kg.
:bow:

Sv: Hur ofta promenera

Min hund springer lös så hon går hur långt hon vill :D
Hon är ute ½ timme på morgonen ½ timme när jag kommer hem från skolan ½ timme när jag tar in hästarna och en liten stund senare på kvällen...

på morgonen går vi typ en timma, mitt på dagen blir det en lite kortare runda, på eftermiddagen typ 30 minuter och sen en liten runda till innan vi går och lägger oss...

Det är olika , nu på vintern när det är kallt ute så går hon bara ut tre gånger om dagen , en gång vid elva , sedan vid ca halv fem och sedan vid typ nio .. vid våren , sommaren och hösten går hon ut mera .. (hon är en liten hund på ca 3-4 kg så)

Vi är ute lite olika, beror lite på hur jag mår. Men oftast blir det ca 30 min på morgonen, 1,5 - 2 timmar mitt på dagen och sen 30-40 min på kvällen. Och så ett par kortare kissrundor mellan dom.

Jag går ut med hundarna innan frukosten, ca 10 min. När jag lämnat min dotter hos dagmamman så tar jag en längre promenad på 30-60 min. Innan det är dax att hämta dottern så tar jag en kort promenad på 10-15 min. Nästa promenad blir efter middagen... ca 20-30 min och så blir det en kortis innan sängen...

När jag har ont så blir det kortare promenader... men då lite oftare!!

Har man Border Collie så har man....

När jag jobbar ser dagen ut så här:

06.30 en promenad runt kvarteret, tar ca 20 minuter.
12.45 går vi över ön, och hem, ca 25 minuter
17.15 Lång promenad, ca 1,5 - 2 timmar
23.45 LÅng promenad på ca 1 timme.

Dagen efter är jag alltid ledig (utom helgerna, men då tar husse hunden) och då ser det ut så här:

8 - 8.30 Lång promenad, ca 1,5 - 2 timmar
13 - 13.30 lång promenad igen, ca 1 timma
18 - 18.30 ganska kort runda ca 30 minuter
23.00 kort runda på 30 minuter.

På morgonen (runt kl.8) kör vi en kort-kiss på en kvart.
vid 11 blir den en 30min-promenad innan jag beger mig till skolan.
När jag kommer hem (vid 3) går vi på långpromenad på 1-2h beroende på hur kallt det är.
vid 8 blir det en 30min-promenad till och
vid 22 är det kissrunda runt kyrkan igen, om de andra hundarna är där blir det dock lösspring och tjo och tjim på 30 min eller 1 h.

Nu när det är vinter å kallt blir det inte lika mycke å långa promenader pga av mina knän.

Morgon: ca 1 tim
lunch: Kissrunda,kanske 10 min
Kväll: joggar vi blir det ca 25 min annars promenad ca 30-40 min
Vid läggdags: Kissrunda igen ca 10 min

Det är änna olika.

Morgon: ut å skälla i trädgår'n
Eftermiddag: Promenad, antingen ut i skogen eller längs havet..
Kväll: ut å skälla i trädgår'n

Iblann om folk är himma så är hon ute mer.. Rundorna tar minst 20 minuter upp till 2 h. Sen släpper vi henne lös så hon får springa av sig lite..

Helt olika men på ett ungefär:

Morgonpromenad: 1-2 timmar

Kvällspromenad: 1-3 timmar

Plus alla korta rastpromenader flera gånger per dag á la 30 minuter.

Mycket beror på vädret eftersom att vi har två stycken kortpälsade och frusna hundar.
Målet är dock att dom ska ha varit ute på promenad ca 2 h varje dag i alla fall och så delar man upp det beroende på tid. Vissa dagar blir det betydligt mer, andra dagar mindre. Är det -30 blir det inte 2 h, för då vill inte våra hundar ut alls. :D Då blir det bara rena rastningar och istället försöka aktivera sig med annat.
Sen får dom hänga med mig till stallet, följa med in till stan och handla, följa med oss hem till mina föräldrar osv.
Våra hundar tillbringar inte många minuter ensamma. :D

Tre gånger per dag, cirka ½ timme per gång ibland längre.
De springer lösa på en av promenaderna ungefär fem gånger i veckan.

Jag går med min hund en enda promenad per dag på en timme nu på vintern.
Nu på vintern när det är 60 cm snö på de flesta skogsvägar där vi går = jag måste plöja en väg åt lilla 40 cm hunden. Då går vi ungefär 2 km på den timmen.
Han går alltid lös om det inte kommer en hund eller om vi går en kort bit på en bilväg.

Han är ung än så vi gjorde inga långpromenader i somras, innan snön kom iallafall så gick vi väll kanske en 5 km på en timme (vi är lata :P).

Vi har en stor gård med massor av skog omkring så under dagen bestämmer hunden själv när han vill ut, han är dessutom med och hämtar ved och skottar.

Så säg att han är ute totalt 1½-2 timmar på vintern.
Längtar till sommarn då man kan gå långpromenader i linne :love:

Jag gör så att när man hund drar i kopplet (känner ett spår), direkt när jag känner att kopplet stramar så backar jag. Hunden tvingas då följa efter mig när jag backar =Hunden tycke rinte dte är roligt och dessutom kommer dne ju ännu längre fårn spåret än vad den var förrut!
Detta har hjälpt mig mycket. Men man måste alltid göra det, man kan inte tänka "äsch, jag gör det nästa gång han drar". På bara en vecka går min hund mycket finare på de små promenader han har koppel på sig.

När jag möter en hund så börjar jag prata med hunden, håller en godisbit i handne på den sidan som hundne går på och försöker göra mig rolig genom att klappa lite med händerna och hoppa. Hundne tycker då att det är roligare att se på mig än på hunden. Att du ser ut som en idiot när du skuttar runt och piper får du offra :Angel:

Jag går ca 15 min på morgonen, 45-90 minuter mitt på dagen, 30-45 min på kvällen och sedan en lite kvällsrunda på ca 15 min. Hon får gå lös så mycket det går, bor i stan så hon kan inte springa riktigt hur som helst. Men hon får gå lös i stort sett varje runda förutom den sena kvällsrundan.

På morgonen kort kissrunda + undersöker nattens spår i trädgården.
Långa promenaden 1-1½ timme mitt på dagen.
Rastning i trädgården vid behov.
Kvällspromenad c:a 30 min.

millansnillan skrev:
Jag gör så att när man hund drar i kopplet (känner ett spår), direkt när jag känner att kopplet stramar så backar jag. Hunden tvingas då följa efter mig när jag backar =Hunden tycke rinte dte är roligt och dessutom kommer dne ju ännu längre fårn spåret än vad den var förrut!
Detta har hjälpt mig mycket. Men man måste alltid göra det, man kan inte tänka "äsch, jag gör det nästa gång han drar". På bara en vecka går min hund mycket finare på de små promenader han har koppel på sig.

Smart idé :bow: Ska prova.

Jag erkänner villigt att jag avskyr vanliga promenader.:o Så min hund får endast vanliga rastningar härhemma, förutom ett par ggr i veckan då jag tvingar mig själv att gå mer "sociala" vägar...

Men övriga dagar tar vi bilen till skogen (3 km bort:o ) och går där bland blåbärsris och fågelkvitter;) och han är alltid lös hela tiden. Beroende på väder blir det oftast minst en timme, ibland två, och det är min hund nöjd med.

Förutom det aktiveras han mentalt också, med tex lydnad och spår, så jag har inte så dåligt samvete över att han inte får några dagliga 3-timmars-promenader.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 506
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.