Hur ofta massage?

S

skumpan2000

cVi hade massören ute idag, hon kände igenom hela kroppen och pållan tyckte det var kanonskönt. Hon hittade en liten spänning i halsen men ryggen (som jag trodde hon skulle hitta något i då hon surar vid sadling) tyckte hon var jättefin! Det var extra skoj att hon tyckte hon hade fina och kompakta muskler och en vältränad kropp, så mycket träning jag lägger ned på henne. :)

Ska absolut ta ut den här tjejen igen men tänkte höra hur ofta era hästar får massage. Blir två ggr om året lagom om inte hästen visar tecken på att den behöver det oftare? :confused:

Min häst får massage ungefär en gång i månaden. Första tre gångerna som massören var här kom hon med 14 dagars mellanrum. :)

Min ska få massage en gång varannan månad men sen har massören visat mej hur jag själv ska massera henne så jag brukar göra det nån gåmng i veckan!

Det beror ju alldeles på hur mycket hästen tränar. Intensiv period = före och dan efter ansträngning ner till en gång i veckan, lågintensivt = en gång i månaden, promenadridning = kanske 2-4 ggr/året.
Nästa gång massören kommer så får du be att h*n visar några enkla grepp på utsatta ställen (det där på halsen bl a) så kan du underhålla lite själv.
Jag är massör själv och det blir lite som skomakarns barn med mina hästar :angel: , dvs de får sällan helmassage (= varannan månad ungefär) Däremot känner jag till deras svaga punkter och brukar lossa spänningarna direkt de kommer...

När jag börjar behandla en ny häst så tycker jag om att göra ca fyra behandlingar innom ganska kort tid.

Efter det så brukar det på en "vanlig" ridhäst räcka med en gång varannan/var tredje vecka. Är det en tävlingshäst så runt en gång i veckan beroende på hur hårt den tränas o tävlas.

Dock så brukar ju tyvärr massage begränsas av ägarens ekonomi. Men man kan tänka på att man tjänar på det i längden att hålla sin häst i bra form.

Min medryttarhäst får massage var annan/var tredje vecka.

Numera börjar han "tugga" bara han hör/ser massösen. :smirk:

Ok, fattig student som jag är har jag ju inte råd att ta ut massören så ofta son en gång i månaden....har tillräckligt med utgifter i form av dyrt foder och dyra träningar osv... :crazy:

Hon kändes tydligen ovanligt fräsch och fin i kroppen, oftast brukar de tydligen ha någon lite öm punkt i ryggen där bak där sadeln ligger an men båda våra hästar var jättefina. Så förhoppningvis "dör" hon inte av att inte bli masserad så ofta, vore ju lite skillnad om hon hade någon större spänning... Jag brukar knåda lite själv på halsen och känna igenom ryggen så gott som varje dag, inte för jag vet om det gör någon nytta men jag märker ju iaf om hon ömmar! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 285
Senast: Djurvän
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 499
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård