Hur ofta ge Selevitan?

Ellyne

Trådstartare
Enligt FASS ska man ge 1-2 gånger i månaden, enligt vissa här är det likvärdigt med Tokosel som man ger en gång i veckan...?
Såg att 1 g innehåller 0,6 mg selen och de rekommenderar 2 dosmått (50 g) för häst. Dvs 30 mg Selen. Och då måste det innebära att det räcker att ge 1 gång i månaden? (I alla fall till min häst på knappt 500 kg.)
Kan hästar lagra in selen i kroppen så att det räcker att ge en gång i månaden?
Det är i så fall väldigt prisvärt eftersom jag ger ett annat preparat nu där jag ger 50 g om dagen.

Sv: Hur ofta ge Selevitan?

Puttar upp tråden, då jag igår när jag var på apoteket insåg att jag nog måste övergå till Selevitan efter att Tokosel utgått.

delvis kl

Hur mycket kostar selevitan?

Funderar på att börja fodra med det (alternativt tokosel, men om det utgår så..)

Nån som vet varför tokosel utgått?

Till din fråga - jag har aldrig använt selevitan, men enligt beräkning så ja- det räcker med 2 dosmått en gång per månad.
En 500 kg häst behöver 1 mg selen/dag (0,2 mg per 100 kg kroppsvikt). Det innebär 30 mg per månad.

Det går inte att säga att tokoselen är likvärdig. Den innehåller 0,4 mg selen per gram, och ett dosmått är bara på 11 g. Dvs. för en 500 kgs häst blir det ca 1,5 mått per vecka (eftersom en 500 kgs häst behöver 7 mg selen per vecka, och ett mått tillför 4,4 mg).

Vad kostar selevitan förresten?

Jag ger än så länge Tokosel till mitt halvblod men ger varje dag med hjälp av ett kryddmått. Funderar på att räkna ut om det går att göra likadant med Selevitan när Tokoselburken tar slut.

ca 480 kr för 1250 g burk har jag för mig att den kostar.

_86a_ : antar att tokosel utgått pga för låg försäljning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 946
Senast: Derivata
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 493
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 809
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• reservdelar till klösträd
  • Uppdateringstråd 30
  • Väska/väst/annat?