Hur ofta duschar ni era hundar?

Favina

Trådstartare
Ja, frågan står ju redan i rubriken.

Jag duschar min hund varje dag pga att han blir så smutsig av att vara i stallet hela dagen. När han luktar allt för illa så får han ett grönsåpebad. Han är väl inte så förtjust i att dusch men han protesterar inte.

Hur gör ni med eera hundar?

Kram Favina :bump:

Sv: Hur ofta duschar ni era hundar?

Min hund har duschat 2-3 gånger på 10 månader. Hon blir nästan aldrig smutsig. :D

oj.. det är sällan. Men tanke på att hon knappt har någon päls så rinner all smuts av henne. Men om hon börjar lukta så får hon sig ett bad. Tror att hon har badat i snitt en gång i månaden sen hon kom till mig.

Å herregud, vad har du för hund?

Det är så att min hund leker så himla mycket med dom andra hundarna på stallet. Dom springer i hagen och i paddocken är precis överallt :crazy:

Min hund är ju blandis på kelpie/schäfer/labbe/flat så han har ganska mycket päls. Jag som funderat på att skaffa en New Founland (stavning :angel: ). Hade en sådan när jag var liten men har övervägt det ganska snabbt, är inte så mycket för pälsvård.

oj duschar du den varje dag?! Det är inte särskilt bra mot hundens egna fett som finns i pälsen. Den mår inte bra av att duscha så ofta. Skulle jag vara som dig skulle jag torka den med en handduk om den är blöt/smutsig och dra ner på duschandet till högst en-två gånger per månad.

Vi brukar låta hunden ligga och torka på en handduk. Skulle du vilja få den bättre ren är det bättre att borsta när den är torr. Tycker du att pälsen är matt och livlös så ge den en äggula per vecka så ska du se att det blir skillnad!

Staff. :)

Fast jag rider inte, så hon är aldrig i några stall. Det blir mest skogs- och stadspromenader. Regnar det vill hon helst vara inomhus, och hon måste alltid hoppa över eller gå runt vattenpölar.. :D

När det är sånt här väder (läs: regn oavbrutet hela dagen), så blir det avspolning av mage och ben efter varje promenad. Bara vatten, inget schampo.
Riktigt bad med shamponering blir det bara 1-2 ggr per år högst, eller om hon lyckats rulla sig i nåt riktigt äckligt :crazy: .

När han blir skitig. Dåligt väder = varje dag. Bra väder = mer sällan.

ja, varje gång de är suuupermsutsiga eller luktar superilla..
annars är det kanske för den stora hunden två ggr under hösten/vintern.. på sommaren badar hon nästan varje dag i sjön :)

lillhunden skall badas en gång i kvartalet. men det blir mer än så ändå ^^

Min hund, som fyller tre år i mars, har väl badat 4-5 gånger ungefär (med schampoo alltså, jag räknar inte sjöbad ;) ) och han gillar det inte särskilt mycket... Här är det på-med-sele-och-dra-in-hunden-med-våld som gäller :angel: .

Han är korthårig kan tilläggas.

På vintern brukar vi duscha av Birk efter varje jakttillfälle, ibland uppåt en tre gånger på en vecka ibland bara en. Men då kommer han hem lerig upp till öronen, is fast frusen i hela pläsen och rätt så ofta lite blod sen han har varit och ruskat om sina jaktbyten... Har de skjutit räv så tvättar vi nästan alltid med såpa för att ta det säkra för den osäkra...
På sommaren är det väldigt sällan det blir några tvättningar, men däremot slänger han sig i och simmar så fort han får en chans...

I början gillade han inte badade så säskilt, speciellt inte i badkaret... Numera så badar vi honom i duschen och det fungera bättre, han går frivilligt in, står och vrider och vänder som man ber honom.

Han har inga som helst hudproblem så jag tror inte det är någon större fara för honom...

Dom gånger mina hundar hamnar i duschen så är det för ett bad.. och det gör jag när dom helt enkelt luktar illa... Annars har dom så bra päls att smutsen som blir efter t.ex promenader bara är att torka av..

Mina föräldrar däremot har en pudel, han duschar nästan varje dag och badar 1 gång i veckan..

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan tillägga att jag duschar mage och ben, inte hela hunden varje dag. Sedan sa någon att man inte skall duscha hunden så ofta, men jag måste nästan det och jag kan inte låta han vara hemma när jag är i stallet, han älskar att vara där och leka med sina hundkompisar.

När vi gåt promenader så torkar jag bara av han.

När det är väder som idag, regn och rusk så blir det, så fort vi kommer hem. Då åker de i badkaret och jag sköljer mage och ben.

Tiken är duktig, hon hoppar i badkaret när hon är lerig om magen. Jag behöver inte ens säga till utan så fort ytterdörren öppnas så går hon direkt och hoppar i badkaret. :D Jättebra. Hanen han försöker komma undan, men hoppar snällt i när man säger till att det är hans tur.

Bad med schampo blir det varannan månad ungefär. Sambon är hästallergisk och då jag även har häst och är i stallet varje dag så får de inte lukta för mkt.

Har två hundar som är ute mesta dels hela dagarna.
Jag tvättar dom inte mer än nödvändigt dvs när dom stinker av att ha rullat sej i något snusk eller innan varje jul :D
Alltså kanske 3-5 ggr om året. Eftersom hudens naturliga fett och skydd blir sämre vid upprepade bad så blir det inte oftare.
Då hundarna är ute mycket så måste dom få ha sitt skydd mot kylan.

Har man skaffat hund så tycker jag man får räkna med både skit och otrevlig lukt inomhus... ;)

Anser att en hund som inte klarar av att bli avsköjd mer eller mindre dagligen under lerperioden får antingen fel mat eller så har de väldigt dålig päls och hud.

badas (dvs tvättas) ungefär en gång i halvåret. Eller när/om de rullat i något som hundar tycker är rena parfymen och matte tycker är äckel ;)

Spolar aldrig av lera eller så, jag har greyhounds så de är otroligt kortpälsade och det fastnar minimalt med lera och den som fatnar torkar och ramlar av och kan dammsugas upp en halvtimme efter de kommit in. otroligt lättskötta så.

Spanielkorsningen jag hade (for till himlen i nov) duschades varenda dag under den leriga årstiden och badades med shampoo var annan månad ungefär. Hon blev vidirig annars. Nedklippt så blev det mycket bättre och kanske behövdes duschas av en gång i veckan max. Eller när hon grävt i gödselstacken.. :devil:

badas (dvs tvättas) ungefär en gång i halvåret. Eller när/om de rullat i något som hundar tycker är rena parfymen och matte tycker är äckel ;)

Jag knycker dina ord för det passar bra här med :)

använder en handduk att torka odjuren om det är blött och skitigt ute. badade blir dom 1-2 ggr i mån högst, sköljer av dom kan jag göra utan schampoo då, vill inte tvätta dom för ofta.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka