Hur ofta duschar ni era hundar?

Sv: Hur ofta duschar ni era hundar?

Duschar av han varje dag om det är blött ute,
han är med istallet och springer i skogen så under
magen, svansen och benen duschar jag av.

Riktiga "bad", efter behov.

nu när det är väldigt lortit ute, så duchasr vi av han efter varje promenad nu har han lärt sig det så om man säger duscha så går han å ställer sig i duschen :banana:

Duschar med schampo ca 1 gång i månaden.
När det är riktigt slaskigt ute så sköljer jag av magen och benen efter promenad med bara vatten... han är lite långhårig...

Jag har själv sett hur min faster har förstört deras labbe med sitt eviga badande. Hunden har fullt med eksem och inget fett alls i pälsen, hon göt precis som mång andra här, sköljer av, dessutom badar hon med schampo en till två gånger i veckan...

Så jag är allergisk mot badande av hundar... Mina badas mycket sällan, Loka är ett år och har badats en gång. Terriern badas nästan aldrig, en gång om året möjligen. Labben försöker jag bada två gånger om året, när hon fäller. Men jag är som sagt emot massa vatten och badande, även varmvatten tar bort fettet i pälsen ju.

Nu har jag dock fördelen av att om de är jätteleriga så kan de ligga i "verandan" och torka. Sedan borstar jag av dem. Men de har knappt någon päls nån av dem och är rätt renliga. Hundar med lång päls har vi prioriterat bort... :angel:

//E

Kan tillägga att jag har astma och faktiskt har svårare för hundar som badas mycket (typiska pälshundar som bichon frisé, pudel eller beareded collie)...

//E

så olika det kan vara

jag är hundallergiker o grav astmatiker o tål inte skitiga o fethudade hundar.oavsett ras..får anfall av pudel tex,vilket väl är intressant

har två Flat,dene na med en Setter/nuffepäls som vi INTE torkar av med handduk eftersom det inet går.. sanden sätter sig djupt in i pälsen o ramlar av på mig o allt annat..
så de duschas varje dag den skitiga årstiden,hur mycket av kroppen beror på hur kul de har(förvuxna Russels x säl kan man tro ibland)

badas med schampo gör de en gåbg/ vecka,mer omd e skal vistas i högriskmiljö.

jag hara ldrig haft problem emd deras päls,hud eller annat,o jag gjord elikadnat med hunden innan det..har alltså misshandlat dem såhär i över 9 år...;)

Thina

Hmm. Max en gång om året badas min hund. Jag borstar honom däremot ofta. När han fäller blir det flera gånger om dagen och under tiden då han inte däller så mycket blir det kanske en gång i veckan eller något.

2-3 gånger i månaden. Han kommer inte få vara med i stallet eftersom jag har astma och det är anledningen till att vi köpt en pudel. Jag kan vara i stallet men att dra med sig stallukten hem i en pudelpäls - vore rena döden för mig. Och hade jag haft med honom till stallet hade jag nog fått duscha honom varje dag. Men han vill ha vaaarmt och sköööönt vatten och massor med lödder i pälsen. *skrattar gott vid minnet av vår blöta lilla löddriga vovve*

Han har specialscampo som av någon outgrundlig anledning luktar... jordgubb!!! Säger då det, men pälsen blir fin i alla fall :smirk: .

Lite off topic men för många år sedan hade vi en schäfertik, vi hade inte haft hund sen jag var riktigt liten så alla var ringrostiga, ialla fall skulle nu Gina som hon hette badas för det "ska" alla hundar göra någon gång om året... Och man måste då ha ett schampo som är för hundar. Mamma hade nog lite bråttom när hon kastade sig in i djuraffären och tog det som stog närmast... Hon tyckte att det var något dyrt men vad gör man inte för sin hund... När vi skulle till att bada hunden läser vi på flaskan för att få instruktioner... "special schampo för vita pudlar" "är utmärkt att få fram glansen i den vita pälsen" "rekomenderas av ledande kennlar och champions"
Hon behöll sina schäfer färger men nog var det lite extra lyster... Flaskan räckte ialla fall i fyra år då vi inte gjorde riktigt som man skulle... Man skulle enligt instruktionen shamponera hunden rikligt minst två gånger... Vi körde lite lagom en gång...

Jisses vad alla badar sina hundar... 1-2 ggr per år med schampo och avsköljning under magen om det behövs. På vintern blir det dock naturliga vinterbad i snö och på sommaren i sjön.

Mmm... Så mycket det bara går!! Helst kan man lägga sig på sidan i vattnet också om det inte går att simma i det... :devil:

Lägga sig i det? Här doppar vi (hunden alltså, inte jag :angel: ) bara huvudet, tack och lov lägger vi oss inte i det.....fast det gör den härligt vita hundkompisen....sen är han inte vit längre.

Å andra sidan så blir svarta hundar inte smutsiga :angel: De har till skillnad från ljusa hundar en sorts speciell smutsavstötande päls! *så det så*

Generellt sett en gång per år. :o
Har en Siberian Husky, och den pälsen är helt underbar! Blir inte lätt smutsig, utan allt faller bara av när det torkat!!! :love:
Dessutom har jag fått lära mig att just med den pälstypen/rasen ska man undvika schampo m m så långt det går, för att få pälsen hålla längre.

ett par tre gånger per år kanske...han har väldigt kort päls så han blir inte så skitig...

Duschar vartannan vecka (pälshund, Wheaten terrier) och innan utställningar. sköljer av mage och ben om de blivit väldigt leriga ute! :bump:

Min lilla Ronja har som en del vet demodex så vi har ett specialshampo för huden som vi duschar henne med en gång i veckan... annars är det bara en gång varannan eller var tredje månad som hon behöver duscha för att bli av med "överskottsfettet" i pälsen

Hur går det med demodexen? Kliar det?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka