Hur ofta duschar ni era hundar?

Sv: Hur ofta duschar ni era hundar?

hemlig skrev:
När det är sånt här väder (läs: regn oavbrutet hela dagen), så blir det avspolning av mage och ben efter varje promenad. Bara vatten, inget schampo.
Riktigt bad med shamponering blir det bara 1-2 ggr per år högst, eller om hon lyckats rulla sig i nåt riktigt äckligt :crazy: .

Precis så blir det här hemma oxå!

glee skrev:
Hur går det med demodexen? Kliar det?
Nej det kliar inte så hon lider ju inte iaf...
Hon har ätit medicin nu i en månad och har precis påbörjat sin andra... Men hon gillar tabletterna iallafall för hon äter dom som om det vore godis :love:

glee skrev:
Vad skönt :) Hoppas allt går bra.
det tror jag absolut... det har redan börjat växa ut lite hår på de fläckar som var helt kala förut...
Allt väl med selma?

Ofta :angel:

Har en labbe som gärna badar i allt :smirk:

Jadå, hon mår jättebra. Fyllde 1 igår. :) Hon är lite jobbig just nu, drar i kopplet och lyssnar inte alltid. Men det är väl åldern.
Hon har lite tunnhåriga fläckar, fast de är så symmetriska (bakom båda öronen, på insidan av båda låren osv) och hon har alltid haft det, men vi var och vaccinerade henne igår och då pratade vi med veterinären om fläckarna. Slutade med att vi köpte b-vitaminkoncentrat som hon får äta varje dag, så får vi se om hon får lite mer päls. Just nu är det iaf inte så mycket fläckar, och det kliar inte, men om det blir mer så ska vi tillbaka till veterinären och kanske kolla upp vad det kan vara.

oj vad alla badar sina hundar ofta! :eek:

Min vovve schamponeras kanske 1-2 gånger per år, och duschas av när hon är riktigt lerig, och det är inte allt för ofta det heller. För det mesta räcker det att torka av henne med handduk. Hon har visserligen lättskött päls, men den är inte helt kort ändå.

Precis som med hästar så tycker inte jag att det känns rätt att bada hunden (med schampo) för ofta pga fettlagret i pälsen.

*lånar knapp*

våran Japanska spets tvättar jag kanske max varannan månad.
När hon blir smutsig så låter jag henne torka sen är det bara att borsta.
Vips så är hon kritvit å fin igen.

Men Jack Russeln blir skitig hela hon :crazy:
Å vill gärna ligga i sängen.
Så henne tvättar jag oftare.
Vill ju inte sova i ett grustag :angel:

Ojdå, blev väldigt förvånad över svaren, hade inte en aning om att folk duschade/tvättade sina hundar så ofta! :eek: Har inget minne av att vi nånsin duschat nån av våra hundar, och då har vi haft hund/hundar under hela mitt 20-åriga liv.. :o :)
Dock så torkas dom av med en handduk om dom är blöta eller smutsiga. Men på vintern så är det ju snö ute så dom "tvättas" ju av lite när dom rullar i snön :)

Badar Jason endast när det är utställning eller om han är riktigt skitig. Har vi varit ute och han är lerig sköljer jag bara honom och när det är utställning blir det med schampo och heldusch.

Feykír skrev:
oj duschar du den varje dag?! Det är inte särskilt bra mot hundens egna fett som finns i pälsen. Den mår inte bra av att duscha så ofta. Skulle jag vara som dig skulle jag torka den med en handduk om den är blöt/smutsig och dra ner på duschandet till högst en-två gånger per månad.

Vi brukar låta hunden ligga och torka på en handduk. Skulle du vilja få den bättre ren är det bättre att borsta när den är torr. Tycker du att pälsen är matt och livlös så ge den en äggula per vecka så ska du se att det blir skillnad!

Det är bara en Myt!! Att det inte skulle vara bra att bada en hund så ofta.....
man kan bada den så ofta det behövs :rofl:
Man ska ofta bada en hund med mycket päls eftersom det ger bättre hygien. Och med bättre hygien, renare päls som är lättare att borsta ut.. Mindre plågsamt eftersom den inte får så många tovor (stavningen :angel: )

Och ang om pälsvård så behöver alla kammas även dom kort håriga!!!
Fast kanske inte så ofta som dom långhåriga :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka