Hur OFTA bör hästarna ridas?

Sv: Hur OFTA bör hästarna ridas?

5-6 dagar i veckan men oftast 5 dagar när jag jobbar, är jag ledig eller har lugnare på jobbet blir det 6 dagar. Jag har en lugn herre som inte hetsar upp sig för att han får vila så det fungerar bra. Jag försöker rida ut så ofta som möjligt och variera träningen i övrigt då han kan bli lite seg av att bara gå på banan. Rider för tränare varannan vecka nu vilket ska bli varje vecka till hösten är det tänkt. Så fort hoppsadel inhandlats ska vi komma igång med det också men för tillfället för löshoppning och arbete över bommar räcka.

Beror som sagt på många faktorer. Framför allt vill jag påstå att vad man "ska" göra beror på vad man har för hag samt kompis möjligheter. Om du har en 40 hektar hage och en flock på 10 hästar & låter hästen vara ute dygnet runt, tror jag inte du behöver oroa dig alls - så till vida du inte har ambitioner gällande din ridning.

Låter du hästen gå i en 20 x 40 stor grus paddock, ensam, 4 timmar om dagen - ja då bör du enligt mig vara ute och göra något motionsaktigt 7 dar i veckan. Vilodagen är kanske lite markövningar eller en timmes promenad, men det är nog väldigt enkelt att en häst med de förutsättningarna blir understimulerad om den inte får ut och göra saker.

tänker jag.

Jag håller med!

Hästar är gjorda för att röra sig och var i flock. Får de inte den stimulansen i hagen så får man nog ta och ge dem den själv.

Sen beror behovet av träning också på individen. Vissa har ett psyke som inte tål att vila. Andra bryr sig inte så mycket. Medans vissa har kroppar som inte tål vila. Och andra har kroppar som inte vila skadar.

Min gamle 28-åriga häst ska helst gå lite dressyr varje dag. Minst 15 min av lite sjukgymnastik för att hålla honom mjuk och rörlig även på vilodag. Sen kan man arbeta lite mer krävande vissa dagar. Så bör man nog tänka med gamla hästar eller hästar med utläkta skador som ger stelhet då de vilar.

Min lilla 5-åring behöver röra sig för psyket. Han behöver blåsa ur energi. Det behovet har inte gammelhästen så värst mycket. Vissa dagar är lillprinsen trött och kan behöva vila. Han växer ju och lär sig mycket hela tiden. Så han kan behöva vila för både psyke och fysik. Men för det mesta bör han få röra sig. Då jag ger ridvila brukar han få gå som handhäst eller annat jobb. Är han trött så kan han få bara ta lite promenader och mys. Han ska också få gå på bete länge i sommar.

Hästar i mer mellanålder brukar väl vara mer tacksamma om de är friska. De stelnar inte till och de får inte lika mycket överskottsenergi. De kan man låta vila lite mer om man vill och de har bra hag-liv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama