Hur OFTA bör hästarna ridas?

F

fjordih

Hur ofta bör hästarna ridas? Det är inviduellt ja.
Om den hästen som jag rider inte blir riden på 2-3 dagar i rad i veckan så blir den tokig, inte dum utan bara överskotts energi. Medans när jag rider nästan varje dag blir väldigt seg av sig.

Hur ofta rider ni era hästar?

Sv: Hur OFTA bör hästarna ridas?

Varje dag, eller ja, motioneras varje dag. Ibland kan det bli tömkörning eller promenad..

Jag rider inte så ofta. Max två dagar i rad och sedan en timmas promenad. Så jag rider nog en 4 gånger i veckan på min ponny.

Jag försöker ha ett "schema"; rider 3-4 dagar och vilar 1-2 dagar.

Som sagt är det ju väldigt individuellt. Beror ju på vad man har för häst och vad man har för mål. En tävlingshäst behöver ju ridas mer än en promenadhäst. Min häst tar det lugnt 1- 2 dagar i veckan. Tar det lugnt menas då med en skrittur i skogen, får han stå blir han jättepigg och halvt oridbar.

Min är en 6-åring under utbildning. Som dessutom är väldigt het. Hon behöver gå 7 dagar i veckan. Men hon går "bara" 6 dagar i veckan. Hon tränas så väl i paddock som i skogen. I paddock blir det 2-3 ggr. Resten ut i skogen. Löshoppar henne 1 ggr/varannan vecka och försöker få någon att hoppa henne 1 ggr/veckan. Och ibland tömkörning (borde vara bättre på det).

Hon skulle säkert kunna gå 7 dgr/veckan. Men jag tycker att alla hästar behöver få vila. Och därför går hon en del i skog och mark!

Jag är själv höggravid så har 2 ryttare som rider henne just nu. Längtar till jag kan börja träna henne!

4-åringen motioneras tre till fyra dagar i veckan, oftast med ryttare på ryggen.

9-åringen motioneras fem till sex dagar i veckan, antingen alla pass under ryttare eller ett pass longeringen i grimma eller tömkörning. Ibland får han lugnare veckor med tre till fyra pass men då ses det som semi-vila.

Jag har mina hästar på lösdrift så jag behöver inte motionera dem lika mycket för att hålla dem i form. Visserligen är de jag har nu ungdomar allihop men samtliga ska ut på tävlingsbanan i år och alla mina tävlingshästar har gått på lösdrift i många år.

Jag rider ungefär varannan dag. Ibland två dagar vila en. Ibland vilar de två dagar. Ridpassen är väldigt varierade också, de tränas allsidigt med inriktning på distans. Hoppning och dressyr på lägre nivå.

Jag rider min pålle 4-5 dagar i veckan. Då blir det ganska "ordentliga" pass. Försöker sprida ut vilodagarna under veckan så han inte vilar två dagar i rad. Nu är han en cool typ så om det någon gång blir fler vilodagar i rad (t ex vid tappskor..) så gör inte det nå´t. De andra dagarna vilar han helt. Kan tillägga att han går ute i stor hage med kompis minst 12h/dag.

Min ponny rids varje dag enligt instruktion från veterinär. Hon är ganska gammal och blir lätt stel. Två dagar i veckan är det typ skritt ut på långa tyglar så att hon får röra på sig men inte anstränger sig så mkt. Två-tre dagar i veckan rider jag inne och resten ute och busar. De dagar hon skrittar och tar det lugnt ser jag till att massera henne ordentligt för att undvika stelhet.

Jag har två hästar under igångsättning och för dagen går dom varannan dag i skrittempo 45 minuter ungefär. Låter buslätt men jag bor i ett område med mycket backar, branta såna. Nästa vecka kör vi på med trav och därefter är dom redo för lite galopp. Antal dagar i veckan ändrar jag inte på men tempot, innehållet och tiden ökas vartefter. Blir ca 4 dagar i veckan vardera ca 1,5-2 timmars pass. Ibland blir det längre pass...Nu pratar jag inte om några "skogsmulleturer" utan dom jobbas i form med alla dressyrinslag för att lösgöra, stärka o.s.v. och sen är det westernövningar resten och upprepar att våra stigar här är krävande i bara skritt ;)...

Jag har lösdrift så dom rör sig en hel del mellan träningspassen och underhåller sig själva mer eller mindre.

Jag rider ca 3-4 ggr i veckan, iaf om hästen är igång ordentligt. Dessemellan går jag promenader och gör andra saker från marken, t. ex tömkörning och sådant.

Varje dag. Ibland skrittar/travar jag lite lätt ute barbacka men han motioneras varje dag.

I princip varje dag. Fast jag byter emellanåt ut ridningen mot löshopp.lösgalopp,tömkörning ,promenad med klättring.

Sen varieras ridningen väldigt mkt, vilket jag tror är jätteviktigt.

Han rids både engelsk dressyr,hoppas, rids ut och tränas i western.

HAn vilar bara helt och hållet om jag verkligen inte hinner med något av ovannämda.

Hästar bör röra på sig tycker jag, det vi kallar hård ridning är oftast inte det.
1-2 timmars vanlig ridning om dagen är ingenting egentligen

Rider för det mesta varje dag 45min-1tim. Sedan på helgerna brukar det bli en längre runda på 3-4 timmar. :D

Min häst rids/motioneras 5-6 dagar i veckan. Kan tillägga att hästen är i full kondition och rids för tränare två dagar i veckan :)

min går minst 7-10 dagar i sträck sen en vilodag.

varierard ridning: uteritter och dressyr, i olika grader, vissa uteritter blir mer konditionskrävande, ibland klättrar vi, ibland snirklar vi runt träd i skogen, på sitgar blandat med offroad, ibland mysrider vi bara utan krav, vi rider för tränare en gång i veckan, och så försöker jag ta ett dressyrpass mellan träningarna
sen blir det nån vända longering/tömkörning för att variera lite
nån vända oftast en gång i veckan så går hon på släpnär nån av de andra hästarna blir körda.
ibland tar vi nån promenad tillsammans, vilket jag iof räknar lite som en vilodag.

nu en period var hon uppe i 17 dagar i sträck innan hon fick en vilodag.
och hon hade inga som helst synpunkter på det, hon blev inte seg eller nått utan var som vanligt.

får hon vila för mycket så blir hon het men hon också har svårt att hålla isär gångarterna och detta blir 10 ggr värre om hon har vilat för mycket, då stuttsar vi mest omkring och diskuterar tempo!

Senast ändrad:

Min gamla halvblod måste gå minst 6 dagar i veckan för att inte bli totalt galen, vilket han blir redan vid en vilodag.. Men eftersom han börjar komma upp till åren (blir 24 i år) tycker jag han förtjänar en vilodag i veckan :) Sen blir det varierad ridning men mest uteritter, alldeles för lite ridning på banan enligt honom, men har hellre honom som nu när han drar mot banan än att jag måste övertala honom till att arbeta där :)

Min rids 5-6 gånger i veckan med varierad motion. Dressyr, hoppning, (tävling), konditionsträning ute, tömkörning, uteritter. En ponny som kräver mycket stimulans och är krubbitare, luftsnappare, haft fång och lätt för att få kolik.

Blir seg om man tjatar för ycket i ridhuset (mer än 2 dagar i sträck) och tycker det är tråkigt. Rids mycket dressyr på ängar och ute i naturen för att hålla motivationen uppe.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama