Hur ofta är ni sjuka?

Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag började mitt nuvarande jobb våren 05 och har fem sjukdagar sedan dess.
Jag tror att jag byggde upp mitt immunförsvar när jag under 23 år var kassör då jag inte heller var sjuk speciellt ofta. Hantera pengar och träffa snörvliga/massa olika människor varje dag kanske bygger upp försvaret om man inte redan har ett dåligt försvar för då bryts det nog ned i stället.

Har också pendlat sedan 05 och de senaste åren i kollektivtrafik och jobbar i storlandskap.
Har dock en kollega som ofta är sjuk. Hon hinner knappt tillbaka och jobba ett tag innan några arbetskamrater blir förkylda och så åker hon dit på nästa förkylning som däckar henne.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

nåt febervirus med 40 grader feber har jag haft 3 ggr under de senaste 15 åren. lite småfeber nån dag ibland ( kanske 1- max 2 ggr/år) och sedan ryggen som trilskas oftast, så lite att det inte blir sjukledigt, men 3 ggr har jag varit borta en vecka pga ryggskott..det på kanske 6 år


tycker själv jag är relativt frisk.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

*kl*

Jag är nog ganska frisk av mig, förutom nu i våras då jag drabbades av magsjuka 3 gånger på 3 månader. Så denna våren var jag sjukskriven sammanlagt 5 dagar och innan dess är det nog 8-9 år sedan jag var sjuk...
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Nej, sedan beror det såklart på vilket immunförsvar man har osv. Tror mest det var förskoleklassen i mitt fall - därför jag skrev det först. Men ser alla tre områden som ganska stora möjligheter till smitthärdar. Speciellt nu efteråt när jag aldrig någonsin är sjuk längre, så det borde inte bero enbart på mitt immunförsvar iaf.

Glömde dock nämna att jag har astma (som jag dock varken medicinerar eller känner av) men det faktumet gör nog att man löper större risk för att bli sjuk? Såna faktorer kan ju också vara värt för TS att kika upp:)
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag tror att jag byggde upp mitt immunförsvar när jag under 23 år var kassör då jag inte heller var sjuk speciellt ofta. Hantera pengar och träffa snörvliga/massa olika människor varje dag kanske bygger upp försvaret om man inte redan har ett dåligt försvar för då bryts det nog ned i stället.

Nyfiken på detta! Man hör ju ofta att personal som jobbar inom tex förskolan bygger upp sitt immunförsvar. Jag vet inte alls hur immunförsvaret fungerar, är det någon med koll som vet om det stämmer ? Alternativt som du säger, att set bryts ner för vissa och byggs upp för andra...
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Du kan ju ha någon sjukdom eller brist - lika bra att kolla upp det för säkerhets skull! Men du skrev att du inte åt bra och det har faktiskt betydelse för immunförsvaret. Immunförsvaret sitter i magen - utan en bra tarmflora så får man svagt immunförsvar. Därför kan du skaffa mjölksyrapluttar på apoteket och ta en om dagen. En sådan innehåller lika mycket baciller som en hel hink yoghurt! Och börja ät något grönt varje dag -står du inte ut så skaffa vetegräspulver och gör en drink om dagen istället. Jag gillar inte sådana drinkar men det går snabbt att göra och man kan hälla i sig den på en minut... För övrigt 1/2 kg frukt och grönsaker om dagen. Lycka till.

Jag håller med helt här!

För 7 år sedan toppade jag en vinter med massor massor av diverse infektioner. Bihåle inflammation här, bihåle inflammation där, halsfluss och en drös med tuffa feber/förkylningsomgångar som tog mig hårt. Blev helt slut och var "jämt" sjuk. Kändes som om någon nös i min närhet så blev jag jättesjuk efter en par dagar. Blev väldigt bacillrädd också förstås.

Var aldrig till VC och kollade upp någon grundorsak (var ju där ideligen ändå för medicinrecept) men bestämde mig för att se till att fylla upp kroppens förråd av vitaminer, mineraler och fettsyror. Så började aktivt se till att äta enligt rekommendationerna. Med fokus på 1/2 kg frukt, grönsaker och bär VARJE dag. Och tillräckligt med feta riktiga fiskar.

För mig funkade det och gav effekt redan till följande vinter. Sedan dess blir jag "aldrig" sjuk fast jag jobbar i öppet internationellt kontorslandskap med >200 personer och har barn hemma. Den här vintern som var har varit jobbig här med mycket olika baciller men hittills har ingen tagit på mig så det ger bra motivation till att fortsätta tänka "1/2 kg om dan".
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Ja, det stämmer. För varje gång du träffar på ex virus blir ditt immunförsvar aktiverat. Nästa gång du blir smittad med samma virus har kroppen redan rätt vapen (t.ex antikroppar) = du blir inte lika sjuk. Problemet är att virus gillar att ändra på sig och det finns massa sorter. Och som tur är har immunförsvaret två grenar, en sofistikerad som specialtillverkar vapen (tar tid) och en som är krigsredo vid första kontakt :D

En normal (vem är det :D) människa klarar av infektioner väl. HIV är ett bra exempel på vad som sker när immunförsvaret deaktiveras, bla blir man sjuk av virus som ligger latent. Vissa behandlingar är inriktade på att dämpa immunförsvaret (ex kortison).

Immunologi är ett stort komplicerat område, detta är mini-light varianten!

Till TS fråga, jag är förkyld typ 1 ggn/år normalt, men förra året åkte jag på influensan och var totaldäckad i 7v med feber. Var frisk i 2v sedan åkte jag på det igen och var sjuk i 4v till! :wtf: Det går att ha otur också!
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Du skriver inte på vilket sätt eller i vilken åkomma du varit sjuk.

Jag är ganska ofta förkyld, om man räknar hosta, snuva, kletiga ögon och huvudvärk som förkylning. Skulle tippa på mer än 50% av tiden.
Men jag är sällan så dålig att jag behöver stanna hemma från jobbet.

Jag skyller mina återkommande förkylningar på jobbet.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

I "normala" fall är jag sjuk väldigt sällan. Kan få lite snuva men det beror oftare på allergi än sjukdom.
Däremot i stressiga perioder kan jag bli sjuk, och sen är jag sjuk. Länge. Har haft en period under våren då jag varit sjuk till och från i 1,5 månads tid. Det började med att jag stod ute i rätt rejäla temperaturskillnader och jobbade 2 dagar, därefter tog det liksom aldrig slut, mycket för att jag inte hade tid att vara hemma ordentligt och vila upp mig. "Bara" förkylningsymptom och lite feber, men ändå rejält hämmande i vardagen.

Det har hänt innan också, under en period jobbade jag intensivt och pendlade dessutom långt varje dag, då var jag sjuk till och från i 2 månader. När jag tillslut fick komma intill på vårdcentralen (vilket tog sin lilla tid eftersom de tyckte att mina små symptom inte var så allvarliga) kunde de ju såklart ändå inte göra något mer än att ta blodprov för att utesluta infektioner och rekommendera mig att "äta grönsaker och vila mycket"...

Så i mitt fall beror det på stress, men så är jag oftast "bara" förkyld eller liknande också, svårt att säga vad det beror på om man har andra symptom.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag har heller aldrig medicinerat mot astma. De senaste två-tre åren har jag knappt medicinerat mot pollenallergi heller. Bara droppar nån ensaka dagar på våren.


Hur är det för er andra allergiker och astmatiker? Blir ni sjuka oftare?
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag får klassiska influensor. Börjar med ont i halsen ett par dagar, sen förkylning med hosta massa slem och snor. De värre omgångarna har jag även fått varfyllda blåsor i halsen som spricker när jag hostat tillräckligt länge, vidrigt! Feber får jag nästan aldrig (ligger på 36.6 i normaltemp, när jag känner mig febrig ligger jag runt 37.5) men i år har jag haft 40 grader vid ett par tillfällen. Det har bara hänt en gång tidigare vad jag vet. Sov i stort sett dygnet runt.
Fick även en omgång med magsjuka, väldigt lindrigt dock jämfört med de andra på jobbet.
Så det har mest varit vanlig förkylningsinfluensa, men aggressivt och långdraget med många småförkylningar emellan utan feber.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jahopp, finns väl stor risk för att det bara är sömn och grönsaker som gör det för mig också. Men på ett sätt köper jag det inte eftersom jag aldrig ätit grönsaker och har tidigare aldrig varit sjuk. Det var ju en period för några år sen, men i övrigt har jag alltid varit väldigt frisk av mig.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Hur är det för er andra allergiker och astmatiker? Blir ni sjuka oftare?

Min 12-årige son har allergier och astma (medicinerar numera vid behov, inte dagligen). Han är inte oftare sjuk. Minns inte när han senast skulle haft feber.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

jag blir sällan jättesjuk utan halvsjuk. Jag brukar nog ha 3-4 dagars sjukfrånvaro från jobbet på ett år och då mer i form av en eller två dagar borta.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag hade det som dig för något år sedan. Var sjuk hela tiden. Var det inte huvudvärk så var det feber eller värk i hela kroppen.. Gick till läkaren efter att jag sovit bort en månad och inte hade ork till något. Visade sig att mina blodvärden sög och jag fick knapra lite vitaminer och ett halvår senare så mådde jag bra och det gör jag fortfarande :)

Så gå du och kolla upp dig.

I vanliga fall får jag en förkylning en gång om året och har jag tur slipper jag smittas av kräksjukan mina barn drar hem från skolan om dom har otur.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Ah, läste nog lite slarvigt förut för jag såg inte att du skrivit att du har astma. Rent spontant känner jag att det BORDE öka risken för att bli sjuk, eftersom slemhinnorna är inflammerade? Och borde således inte utgöra ett lika fullgott skydd eftersom slemhinnorna väl ändå ingår i immunförsvaret?
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Okej, det låter ju helt rimligt även om jag förstår att det är "minivarianten" av förklaringen ;) Men min erfarenhet är att personal på t.ex. förskola faktiskt är sjukskrivna ganska ofta - för halsfluss, förkylningar, magsjuka, influensa o.s.v. Mycket oftare än vad gemene man är (men så har jag bara erfarenhet från egen arbetsplats och min brors arbetsplats egentligen) men det beror kanske snarare på att de utsätts i mycket större utsträckning för olika typer av virus och bakterier och inte att de har ett "svagt" immunförsvar? Det kanske kan förklara varför jag aldrig blir sjuk längre sedan jag slutade arbeta på förskolan - jag har alltså byggt upp mitt immunförsvar från mina år där så att den lilla exponeringen som sker nu för tiden inte är någon som helst match för mitt immunförsvar att tackla? :D
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Hade ju på sätt och vis varit väldigt skönt om det visade sig att något fattas så att det går att fylla på med det och slippa skiten.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Men jag är sällan så dålig att jag behöver stanna hemma från jobbet.

t.

Och där finns det stor variation i inställning och attityd.

När det gäller sjukfrånvaro vet vi att en del kräver att de
känner sig som på topp 8-10 för att ta sig till jobbet medan
andra stannar hemma om de är övertygade om att de
troligtvis dör om de utsätter sig för en arbetsdag.

Vi vet att det finns de som tar sig en sjukdag eller fler istället
för att gräva i sin egen plånbok och ansöka om ledigt.

Vi vet att chefer och andra med ansvar och som är ensamma
om sina arbetsuppgifter mer sällan är sjukfrånvarande än
kollektivet.


Vi vet av sjukstatistiken inte är helt korrekt eftersom arbetstagare
i överenskommelse med arbetsgivaren kan välja att plocka
ut komp/semester etc istället för sjukfrånvaro.
Det finns en påstådd siffra som säger att mörkertalet rör sig
runt 10%.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 661
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 082
Senast: Blyger
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp