Hur ofta är ni sjuka?

Elina8

Trådstartare
Hur ofta är det egentligen normalt att vara sjuk som vuxen?

Funderar på att gå till vc och kolla upp om allt är som det ska. Det senaste halvåret har jag varit i stort sett konstant sjuk (eller kanske snarare året?) och jag har bara hunnit vara frisk ett par nån vecka emellan omgångarna som mest. Känns som att det är enklare att räkna de friska dagarna än de sjuka. Förra månaden var den enda på över ett halvår som jag inte hade en enda sjukdag, annars har jag varit sjuk mellan 1-3 veckor varje månad sen i höstas. Jag är riktigt trött på det nu och det känns inte riktigt normalt.

Jag har haft det såhär tidigare också, var inne och kollade upp mig för ett par år sen och då hittade de inget, inte ens nån liten vitaminbrist (lite konstigt med tanke på mina minst sagt bristande matvanor). Då kände jag att de inte tog mig på allvar och tyckte att jag var fjantig och tog upp deras tid.


Är det värt att gå till farbror doktorn eller är det "normalt" att vara sjuk såhär ofta?
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag hade gått till doktorn. Jag är förkyld ungefär 1 gång/år (ibland inte alls, ibland två gånger), och då håller det oftast i sig en 4-5 dagar, sen är jag frisk igen. Skulle jag bli så där långvarigt förkyld hade jag nog gjort ett besök på VC för att kolla upp mig.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

På arbetsplatser brukar man ha regler om en utredning efter ett visst antal sjuktillfällen. Tror att 5-6 tillfällen per år räcker för att det ska bli aktuellt.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag har också för mig att jag brukade ha kanske en eller två förkylningar per år och då varade de ca 1 vecka. Men de senaste åren tycker jag det har eskalerat och en förkylning varar alltid i 2 veckor och kommer ofta tillbaka inom ett par veckor.

Får väl ringa och boka tid och hoppas på lite bättre mottagande denna gången.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jaså, där ser man. Det har jag aldrig hört, men i år faller jag ju definitivt inom ramarna. Konstigt att de inte har sagt något. Å andra sidan jobbar jag med människor så det kanske är mer "väntat" att bli sjuk ofta då. Har ju såklart blivit smittad på jobbet också, men jag är mer sjuk än de andra.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Kan vara noll gånger per år och sju gånger per år. Dock är 99% av min sjukfrånvaro pga migrän. Är sällan jättesjuk och aldrig mer än någon dag.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag skulle nog också kika upp det hos VC, om jag inte ganska enkelt kunde förstå varför jag blev sjuk hela tiden.

Jag var till exempel sjuk i princip hela (!) tiden när jag arbetade i en grundskola (mest förskoleklass) och i en 7-elevenbutik (hanterar mycket skitiga pengar varje dag). Och åkte mycket kollektivtrafik. Trots att jag har höll/håller god hygien... Känns som att alla tre ställen kan vara riktiga smitthärdar, och då tyckte jag inte att det var så konstigt att jag var sjuk så ofta. Kollade alltså inte upp det.

Idag studerar jag och cyklar/går till skolan. Jag har inte varit sjuk sedan jag började plugga (ett år sedan), inte ens en lite täppt näsa eller en lite värkande hals. Nada.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag har varit frisk i sammanlagt 1-1,5 månad sedan september, och när jag frågade en sköterska lite snabbt om det tyckte hon att jag skulle boka tid för provtagning. Även om det inte skulle vara något menade hon att det var bra att kunna utesluta eller eventuellt åtgärda saker på en gång.

Så kolla upp dig, du, och hoppas du får bättre mottagande den här gången.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Det är ju det, jag jobbar som personlig assistent och började på nytt jobb i höstas och bytte sen i februari så jag tyckte inte att det var så konstigt att jag blev sjuk i höstas när jag kom i kontakt med ny arbetsplats där vi alla var sjuka i omgångar. Sen under vintern/våren så har det gått mycket influensor på jobbet, men sen har det liksom fortsatt utan att jag kan komma på att jag träffat någon som varit sjuk. Och framförallt så har de andra på jobbet varit sjuka ca en gång var, och jag har varit sjuk VARJE gång någon annan varit sjuk, plus ett gäng gånger däremellan och lite till. Så jag kan inte bara skylla på jobbet längre känns det som.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Bara en fråga, ska man kolla upp sig efter man blivit frisk då? För man ska väl inte gå dit medan man är sjuk?
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag är nog ganska frisk av mig. Jag brukar få en förkylning med feber ca varannat år ungefär. Brukar hålla i sig 5-7 dagar. Ibland kan jag få en lättare förkylning ( bara lite snorig) där i mellan.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Urk vad trist för dig!
Det låter lite som jag, jag är sjuk varje månad, även om jag kanske inte har så många sjukdagar ibland då jag ibland passar in sjukdagarna på lediga dagar och helger :(

Jag har alltid varit frisk förut, men det senaste året har förkylningarna avlöst varandra känns det som. Och det är liksom inte bara lite förkyld och så utan jag blir ju rejält förkyld och sjuk med feber varje gång. Träffar jag nya människor så kan jag lika bra räkna med att vara sjuk några dagar efter det.

I mitt fall beror det troligtvis på stress och sömnbrist och liknande så jag hoppas det blir bättre snart.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Du kan ju ha någon sjukdom eller brist - lika bra att kolla upp det för säkerhets skull! Men du skrev att du inte åt bra och det har faktiskt betydelse för immunförsvaret. Immunförsvaret sitter i magen - utan en bra tarmflora så får man svagt immunförsvar. Därför kan du skaffa mjölksyrapluttar på apoteket och ta en om dagen. En sådan innehåller lika mycket baciller som en hel hink yoghurt! Och börja ät något grönt varje dag -står du inte ut så skaffa vetegräspulver och gör en drink om dagen istället. Jag gillar inte sådana drinkar men det går snabbt att göra och man kan hälla i sig den på en minut... För övrigt 1/2 kg frukt och grönsaker om dagen. Lycka till.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag tycker inte att det låter normalt. Har ett par kompisar med många allergier och astma, dessa verkar vara sjuk oftare än andra. Dels tror jag allergibesvären yttrar sig som småförkylningar, men riktigt sjuka är dom också oftare. Kan ju vara något sånt?

Själv är jag väl sjuk ca 2 ggr om året, aldrig så jag inte kan jobba utan lätt snörvlig med lite feber. Går över ganska fort.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag tycker inte att det låter normalt. Har ett par kompisar med många allergier och astma, dessa verkar vara sjuk oftare än andra. Dels tror jag allergibesvären yttrar sig som småförkylningar, men riktigt sjuka är dom också oftare. Kan ju vara något sånt?

Själv är jag väl sjuk ca 2 ggr om året, aldrig så jag inte kan jobba utan lätt snörvlig med lite feber. Går över ganska fort.

Jobbar du med feber?

Det gjorde jag förut, men slutade när jag insåg att jag inte mådde bra av det. Gränsen var nådd den gången när jag skulle ta upp ett papper (jobbar som städerska) från golvet och faktiskt inte "kom upp" igen från golvet. Jag var så varm, hela hårbotten var blöt och det var som om kroppen inte kunde få några krafter till att fortsätta. Jag lutade pannan mot golvet, som var svalt, och satt så en lång stund. Det var då jag insåg att jag faktiskt inte får mer betalt när jag jobbar när jag är sjuk så varför göra det? Att jag gjorde det berodde mycket på att det inte fanns vikarier och min chef suckade uppgivet varje gång jag var sjuk (eftersom det inte fann vikarier att skicka dit) så jag drog mig för att sjukanmäla mig, men jag beslutade att det inte var mitt problem.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag har inga problem med magen, men jag äter inga grönsaker. Förr var jag även dålig på att äta frukt men nu äter jag oftast en frukt om dagen i alla fall. Äter mycket youghurt och kvarg också. Men för några år sen när jag tog prover sist så åt jag betydligt sämre och de hittade ändå inte minsta lilla vitaminbrist, vilket jag tycker låter konstigt. Kan undra vad man ska ha för värden för att ha brist?
Ett tag åt jag nån slags naturlig växtbaserad multivitamingrej, men märkte ingen skillnad. Kanske ska prova igen och se om det hjälper. Däremot så äter jag magnesiumtillskott lite då och då vilket gör jättestor skillnad! Jag får de "klassiska" bristsymptomen och de försvinner fort när jag äter tillskottet så jag borde ju ha brist på det.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Ur arbetsgivarsynpunkt brukar man säga att en heltidare normalt sett kan ha 2-4% sjukfrånvaro per år.
Det innebär 1-2 arbetsveckor.

Utöver detta tittar man på korttidsfrånvaro. Har man enstaka tillfällen blir det utredning även om det hamnar inom 2-4%.

Det "normala" verkar på de flesta arbetsplatser vara att de flesta arbetstagare har 1-2 veckor fördelade på 1-3 tillfällen och då pga influensa/förkylning/vinterkräk.
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag har jobbat i butiker i sex sju år och var aldrig sjuk. Och nu i kollektivtrafiken är det egentligen inte mycket heller ;)
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag jobbar om jag orkar och inte riskerar någon annans hälsa. Ibland har därför varit på jobbet med feber, ja.

Sen är det ju skillnad på feber och feber... Inte skulle jag jobba om jag var så dålig att jag inte orkar resa mig efter ett knäböj. Då återkommer vi till det här med att "jobba om jag orkar".
 
Sv: Hur ofta är ni sjuka?

Jag har haft 1-5 sjukdagar varje månad de senaste åtta månaderna. Tester är tagna tydligen är det inget större fel på mig utan mest efterhängsna virus kanske i kombination med min uttmattningsproblematik.

Jag tycker dock att jag "normalt sett" är sjuk minst 4-5 ggr per år. Sen känner jag folk som inte varit sjuka sedan 10 år tillbaka :eek: enligt dem själva, kanske har jag lägre smärttröskel än dem tänker jag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 661
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 160
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 080
Senast: Blyger
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp