Hur ofta är det bra för hästen att hoppträna?

E

Enigma

Jag har bestämt mig för att skaffa en medryttare till min häst. Jag är själv en typisk fritidsryttare, rider mest ut, tränar lite grundläggande dressyr och har tänkt börja träna för dressyrtränare inom kort. Jag har haft min häst sedan i juni. Han har tävlat i hoppning med tidigare ägare (1,10-1,20-klasser). Han tycker verkligen att det är superkul att hoppa, men eftersom jag själv är lite halvskraj för att hoppa känner jag att jag inte kan ge honom vad han behöver på detta område (än!!). Så jag vill helt enkelt ha en medryttare som kan komplettera min egen ridning. Så till frågan: Hur ofta är det rimligt att medryttaren hoppar? Är 1 dag/vecka för mycket (jag räknar då hoppträning i ridhus)? Som bakgrundsinfo kan jag nämna att min häst fyller 16 i år och är ett halvblod av den grövre typen.
 
Sv: Hur ofta är det bra för hästen att hoppträna?

en dag i veckan låter bra tycker jag :)
det blir kul för hästen! :D
 
Sv: Hur ofta är det bra för hästen att hoppträna?

jag hopptränar för tränar en dag veckan + att jag tränar lite gymnastik o teknik hoppning på låga höjder en dag själv.

Så en dag i veckan är inte för mkt iaf.
 

Liknande trådar

S
Hoppning Vi hopptränar för tränare 1 gång i veckan. Hur ofta kan man rida cavaletti utöver det? Hur ofta kan man hoppa mindre övningar på...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 546
Hoppning Ni som rider på lägre nivå, hobbyryttare som tävlar upp till max 1,20. Har ni ngn röd tråd, eller känns det onödigt? Tänker ni på att...
Svar
14
· Visningar
2 010
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp