Hur odla kärnfri melon?

Mabuse

Trådstartare
Kom på en sak som konfunderar mig. Nuförtiden finns ju kärnfri vattenmelon att köpa, vilket ju är praktiskt. Men hur bär sig odlarna åt för att odla den? Den har ju inga frön man kan så, hur gör man för att få nya plantor?

Kärnfria vindruvor är ju enkelt, de ympas ju, men man kan ju inte ympa vattenmelon, och en melonplanta blir väl inte hur gammal som helst heller. Så hur gör man nya melonplantor utan frön?

Den kärnfria melonen är ett resultat av så kallad hybridisering som innebär att man korsar plantor med olika kromosomantal. Man får då en planta som är oförmögen att producera kärnor. I odlarkretsar kallas hybriderna för vattenmelonernas ”mulåsnor”. De små, vita, mjuka ”kärnorna” man i stället kan hitta i köttet är ofruktbara kärnöverdrag.
Fröproducenterna har alltså "renrasiga" plantor av två sorter, som det vet ger in infertil hybrid när de korsas, och alla frön till melonodlarna är första generations-korsningar. (Blev det förståeligt?)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
706
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 486
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka