Hur noga är det på utställningar?

Nikkis

Trådstartare
Satt och disskuterade med en vän över msn nyss, om hur det funkar på utställningar. Då vi båda är rätt så gröna på området så kom vi inte nånvart, så då startar jag en tråd här istället för att bli lite klokare med eran hjälp.;)

Hur funkar det egentligen (oavsett ras) om man ställer ut en hund som är över måttet för sin ras? Får man ens ställa ut en hund som är över det 'godkända' måttet?
För visst räknas det som ett fel?
Kan en hund som är över måttet få placeringar/vinna?

En annan vän till mig har en schäferhane som är 70-71 cm hög, som hon flitigt ställer ut och som bara behöver nån vinst till för att bli SUCH(eller vad det nu heter?).

För då verkar det som om det är Ok att ställa ut hundar som är (under/)över måttet. Just inom min ras (schäfer) så har jag sett mååånga hundar som är riktiga 'biffar' i ringen, och att det börjar bli(är?) vanligt att uppfödare inom min ras som satsar på utställning vill få fram Stora hundar.. Men det hör väl inte riktigt hit.

Springer dom runt på utställningar och mäter hundarna, eller hur vet domarna att hunden erhåller det mått som krävs?

Hur som helst, så har jag nån fråga till.
Hur många 'fel' får en hund ha för att få deltaga i en utställning? Räknas tex. en tappad/avhuggen tand som ett fel?

Jag har Hört en gång i tiden att en hund får ha högst 3 fel, men det är enbart något jag hört.

Så, kloka hund-bukare, berätta nu hur det är.

Sv: Hur noga är det på utställningar?

En hund får ju ha hur många fel som helst, men det är inte så himla kul att lägga ut 300 spänn på att få höra att hunden inte går att bedöma för att den är så långt ifrån rasstandarden.
Inom min ras (kooiker) som är en relativt liten ras kan dom inte vara så stränga på mankhöjden på hundarna. Endel domare tar fram måttstocken och ger alla som är över 40 cm en tvåa, medan en annan domare kan ge cert till en hund som är 44 cm (ENORM skillnad på såna små hundar). Min hund ser ut som en gigant på somliga utställningar, när folk kommer dit med lågställda taxliknande kooikrar... Jättelustigt i denna konstiga, underliga "sport".

Det med tänderna har jag för mej är helt okej, om du har intyg från veterinär att bettet var korrekt från början.

Men jag är ju ingen expert. Än;)

Så länge du är villig att punga ut med startavgiften och har en hund som är reggad som en viss ras kan du ju ställa ut hunden, oavsett om den ser ut som en pudel fast det skall vara en tax. Dock får du ju förvänta dig att bli bedömd därefter. Du uppger ju knappast i anmälan hur många "fel" din hund har. Det är ju därför man anordnar utställningar, för att bedöma hundar efter rasstandard.

Angående mätningar så verkar det olika hur ofta det mäts. Labradorer verkar mätas i tid och otid. Min briard har mätts en gång på ca 8 utställningar, så det är nog olika.

Du kan ju ställa en hund med t.ex. tandförluster och hoppas att dom inte kikar så noga så kan du skrapa till dig ett SUCH i alla fall vad jag märkt...

Så mao är dom inte så noga med sådant på utställning?

För man kan ju få ett visst hum om hurdan stor(liten) hunden är, men ändå är det många av dessa hundar som ej. vidhåller måtten som går vidare...

Eller är det mer så att de (vid enstaka fall?) ser mellan fingrarna och tycker att detta 'fel' inte är något märktvärdigt då hunden i övrigt håller standarden?

Vad tycker ni isåfall om det?

Så mao är dom inte så noga med sådant på utställning?

För man kan ju få ett visst hum om hurdan stor(liten) hunden är, men ändå är det många av dessa hundar som ej. vidhåller måtten som går vidare...

Eller är det mer så att de (vid enstaka fall?) ser mellan fingrarna och tycker att detta 'fel' inte är något märktvärdigt då hunden i övrigt håller standarden?

Vad tycker ni isåfall om det?

i många fall så är det ofta så att domaren har en försmak för stora eller små hundar och prisbelönar därefter. vissa ser mellan fingrarna och vissa är stenhårda med måttstocken.

så det är bara å ställa och ta de som de kommer.

sen va gällande felen så beror det på rasstandarden. om det står svart på vitt att en hund inte FÅR se ut på ett visst sätt så är det ju ett grövre fel och åker antagligen ut på en tvåa eller värre. men om det är ett litet fel, tex med tanden så får du kritik om det och sen ställs hans tand mot den andra hunden som har en lite för lång svans och den tredje som har för dåigt vinklade bakben. så väljer ju domaren vilken han tycker stämmer mest överrens med standarden.

alla hundar har nåt fel, det finns ingen som är perfekt. men felen ställs emot de andra hundarna och kan vägas upp av en jätte bra sak på din hund. så har den ett fel men helt mirakulöst fina proportioner på allt annat så kan dom blunda för det beroende på hur gravt felet är.

så inget att oroa sig över.

när de gäller bettet så bör du ha ett intyg. har du inte det så är de bara hoppas att dom inte ser som nån sa.

Vissa domare är oerhört noga med bett och tänder, andra inte.
Vissa är även oerhört noga med storlek, andra inte.
Över lag hoppas och tror jag att domare är noga i sina bedömningar, men tyvärr inte alltid.

Även om domare följer rasstandarden, så kan dessa ändå tolkas lite olika och lite efter domarens egenn smak.

En riktigt "dålig" hund lär man inte komma så långt med, men ändå kanske lyckas få någon bra kritik på vid något tillfälle.
En bra hund får bra kritik vid alla/ de flesta tillfällen.
En bra hund kan bli champion väldigt snabbt/ medans en lite sämre hund fortfarande kan bli champion...fast det tar väldigt många fler utställningar för det:p

Så man ska lära sig hur dommarna tycker innan man åker på utställning då?:D

:p Det lär man sig efter hand...och efter hur många utställningar man går på.
Man kan även fråga runt hos dom som ofta brukar ställa ut om dom känner till den domaren som ska döma vid det tillfället du funderar på.

:p Det lär man sig efter hand...och efter hur många utställningar man går på.
Man kan även fråga runt hos dom som ofta brukar ställa ut om dom känner till den domaren som ska döma vid det tillfället du funderar på.

Haha :D:angel:

Så man ska lära sig hur dommarna tycker innan man åker på utställning då?:D

absolut visst är det så!! jag vet precis vilka utställningar som är lönsamma för mig att åka på och inte. jag anmäler inte för en domare som jag vet inte gillar min typ av hund.
det lär man sig!!

Även om den domaren dömt andra raser, kan det vara av intresse. Man kan ändå få veta om han/hon är noga med bett, storlek, rörelser, typ mm.

Själv vill jag inte ställa för en domare som ger championat åt hundar med grava överbett, taskiga rörelser och fel som egentligen är mer eller mindre diskvalificerande för rasen. Jag vill ha en domare som verkligen kan sin sak och vet som ska vara i "snöret"

Ah, tack för ett mkt. bra och utförligt svar!:bow: Har aldrig sett det från den vinkeln!:o

Då jag själv inte är aktiv inom utsl. så har jag inte vetat hur det brukar se ut osv.
Men jag har ju en tanke på att ställa ut valpis senare, mer för skojsskull och som lite variation från den andra mer allvarligare träningen.
Och jag misstänker att valpis kommer bli lite över måttet.:angel:
Därav en av anledningarna till denna tråd.

Men igentligen borde inte dommarna döma lika? Typ efter rastandarden el så?

En bra hund får bra kritik vid alla/ de flesta tillfällen.

det håller jag inte riktigt med om. en skitfin hund kan få riktigt usla kritiker och åka ut på 3or och utställningen nästa få cert. dom kan få dålig kritik i flera månader och helt plötsligt få cert av en domare och sen återgå till sina 2or och bleka 1or. det behöver inte vara en dålig hund för det - utan att de domare som kommer till sverige just vid dessa tillfällen inte gillar den typen av hund. bara det är en domare som gillar typen så går det jättebra.

så det behöver inte vara en dålig hund bara för att de går dåligt. de gäller bara att ha tålamod om man har otur. men man kan även ha en sämre hund och lyckas få domare som dömmer den bra och blir champion på ett nafs för att det är dålig konkurrans..

Någon nämde att en hund inte får ha mer än 3 fel, då får man inte ställa ut. Jag tror jag vet vad som menas med det.

Det finns något som heter Rapporteringskod A.
Detta kan ges till hundar som försöker bita domaren, visar aggressivitet mot andra människor eller hundar, försöker bita andra hundar mm.
Detta kan även ges till väldigt rädda/skygga hundar.

Får en hund Rapporteringskod A vid 3 olika tillfällen (olika utställningar) så får denna hund både utställningsförbud OCH registreringsförbud på avkommor.

Men igentligen borde inte dommarna döma lika? Typ efter rastandarden el så?

ofta är standarden öppen för tolkningar tyvärr.

och sen så tar dom ofta in utländska domare och en kines till exempel ser helt annorlunda ut i usa än i sverige. hon dömer ju efter vad som ser bra ut i hennes ögon..

Någon nämde att en hund inte får ha mer än 3 fel, då får man inte ställa ut. Jag tror jag vet vad som menas med det.

Det finns något som heter Rapporteringskod A.
Detta kan ges till hundar som försöker bita domaren, visar aggressivitet mot andra människor eller hundar, försöker bita andra hundar mm.
Detta kan även ges till väldigt rädda/skygga hundar.

Får en hund Rapporteringskod A vid 3 olika tillfällen (olika utställningar) så får denna hund både utställningsförbud OCH registreringsförbud på avkommor.

:o de ha jag aldrig hört... :confused:

Men hur vet man om en domare är bra resp. dålig? Spc. för en gröngöling som mig?
Och då menar jag inte att man ska åka ut till varje utsl. som finns för det kan man ju inte.:p

Utan det jag mer kanske är ute efter, finns det någonstans där man kan läsa mer om diverse domare?
Många domare har ju 'sina' raser och är givetvis bättre på en den ena rasen än den andra.

ofta är standarden öppen för tolkningar tyvärr.

och sen så tar dom ofta in utländska domare och en kines till exempel ser helt annorlunda ut i usa än i sverige. hon dömer ju efter vad som ser bra ut i hennes ögon..

Jag har varit på en utställning i hela mitt liv! ställde shäfer valpen! Och det var en tysk dommare! Muttrade i skägget!
Och jag fattade noll haha:rofl:

du lär dig genom att ställa för dem ;)
jag för anteckningar om alla domare jag ställer för hur dom sorterar och vad dom gillar.

annars finns det kanske nån du känner som ha samma ras som ställer du kan fråga.
eller finns det nåt forum för just din ras?? eller åk på många utställningar så ser du

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 084
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 915
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 514
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hejhej, jag har lurkat utan konto här på Buke ett litet tag nu, men bestämde mig för att skapa ett konto för att kunna få lite hjälp med...
2
Svar
39
· Visningar
5 251
Senast: Lyraolissy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?