Sv: Hur noga är det att köra trasport lagligt?
Nu ska regbes eg göras med full tank.. Men..
Gamla bilar kan tjocka på sig lite med åren, och iaf förr så varje bil vägs inte utan var 5:e bil vägs, och sen blir snittvikten registreringsvikt. Förklarade den snälla mannen på bilprovningen när jag viktade upp min loppa.
Den skulle ha en tjänstevikt på 1120 kg enligt regbeviset. Dock så vägde den inte så mkt ens efter många år i trafik. Men fick lite bra tips av bp-gubben. T ex då att det ska vara full tank, och att du får ha reservdunk (inte 20-liters kanske, men 10 l var okej), verktyg som anses rimliga för att medta vid färd, dessutom kan man välja en tung vägatlas istället för en hopvikbar liten karta.
Med 'utrustning' fick jag upp vikten till 1140 kg. Kvar var 60 kg, som jag löste på det klassiska sättet. Beställde en måttad järnplåt (tjockt åbäke, 12 mm) som vägde 60 kg av skrotcentralen. Den bultades fast i golvet i bakluckan. Kravet är minst två genomgående bultar (de kollar detta på bes), jag hade fyra.
Ny begr regbesiktning (i realiteten vägning samt koll av bultning) och sen kom ett nytt regbevis på posten på nya tjänstevikten 1200 kg och ny släpvagnsvikt för B-kort på 1200 kg.
Jag 'förlorade' en passagerare dock, då den extra vikt som läggs på tjänstevikten tas från lastvikten, och blir den för låg snor de en passagerare istället. Min bil fick alltså ha 3 passagerare istället för 4 efter uppvägningen. Inte direkt betungande att leva med.
Kunde viktat upp den ända till 1300 kg (max släpvagnsvikt övht) men då hade det rykt mer passagerare.