hur ni med det känsliga området på ston? ( slidan)

annie_cool

Trådstartare
brukar ni tvätta i stoets slida och området omkring där på era ston?
för det brukar man göra framför allt om de ska betäckats. man vill väl att de ska rena när de ska träffa en hingst.

sorry för ett så kopntsigt inlägg.

Sv: hur ni med det känsliga området på ston? ( slidan)

Nej jag har aldrig gjort det på ston som inte verkar i avel, ser ingen anledning till det så länge inga problem föreligger.

Däremot gör vi ju det på stuteriet, hygienen är viktig vid både naturlig betäckning och insemination. Då är det ljummet vatten och Lactacyd som gäller.

Jag kommer nog aldrig förstå mig på dina inlägg, varför svarar jag ens :cool:

Självklart ska du inte tvätta stoet på det viset. Inför semin gör man det för att inte föra in några bakterier, men det är ju en helt annan sak. Det är väl inget som ska in där nu. Det enda du kommer att uppnå är att störra den naturliga balansen och om du dessutom, som jag förstår ditt inlägg, tänker tvätta invändigt också, ökar du risken för att stoet ska drabbas av en infektion avsevärt.

:confused: Tvättar du din egen slida? Låter som det brister en del i anatomikunskaperna. Är mina flickor skitiga under svansen sköljer jag rent blygdläppar och anus med rent vatten, tvätta slidan skulle jag aldrig göra varesig på mig själv eller mina hästar! :crazy:

Ibland torkar jag utanpå med en handduk, som är lite fuktig, då det ibland samlas smuts, men aldrig nånsin "inuti"..

det var bara en fråga jag hade det inget annat. sorry.

Frågar man inget så får man inget veta eller hur:D. Om hästen varit dålig i magen och är smutsig så tar jag och torkar bort med ljummet vatten som någon annan skrev.

jag har slutat svara. Ni kan vara lugna hästen hon har i ägo är hos migpå fodervärdstid , så ni inte börjar undra vad hon tänker göra med ponnyn.

TS: Varför skapar du sådana inlägg för?

det var bara av ren nyfiken het. jag vet att det äe n konstig fråga.

Nej självklart inte i. Jag tog inte detta som något underliggande pervest som det verkar misstänkas i tråden:grin:. Om någon frågar om hästen blir smutsig vid sitt underliv och om man bör tvätta rent och hur så är det väl bara att skriva att torka bort med ljummet vatten då det inte är så vidare trevligt om det runnit avföring över blygläpparna och runt då det kan bli irretationer och infektioner. Men självklart så är man inte inne i slidan och grejjar.

Nelj det är man inte. men ändå man kan vill tvätta omkring området kanske inte i slidan. men omkring.

Tvättar med ljummet vatten och svamp på synliga delar under svansen om det är smutsigt. (tex om hästen är dålig i magen och det runnit "bajsvatten" från baken och nedåt.

Mer än så ska man inte göra som andra sagt innan. :)

KL

Det är bara tossiga amerikaner som tvättar sig inuti :D
Det finns ett skällsord som heter douchebag, och som egentligen är nåt som användes för att tvätta sig inuti efter mens...

Runt om kan man tvätta av, mitt ena sto lyfter på svansen självmant när hon duschar så att man kan tvätta. Förmodligen känns det bra efteråt. Hon lyfter även bakbenen ut åt sidan för att man ska komma åt ljumskarna...märklig häst :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 040
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 131
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix